Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Åh tusan. När jag köpte en skinnsoffa för en massa år sedan fick jag en liten föreläsning om olika lädertyper. Spaltläder användes bara på ytor som inte slets, alltså baksidan och liknande. Men det var en soffa det. :D
av semmelman
Den här köpte jag på en OK-mack, den var bra, rengjorde och smörjde in ganska enkelt och gav bra effekt.

Bild
Användarvisningsbild
av leiwi
P210 skrev:
llesrof skrev:Används ens spaltläder på en sittyta?
Det är bara där man hittar det!

Har man en hysat modern bil är det oftast PU-lackat spaltläder överallt där det är "riktigt" skinn, det vanligaste i hyggligt billiga skinnklädslar.
Det är bara "riktigt" skinn bara på ovansidan av sittdynan, ryggstödets framsida och fickorna (fram och bak). Resten är skinnimitation.
Dom flesta Volvoklädslar är det om man inte har premiumklädsel som Inscription, ventilerat eller Softläder - de är som regel av bättre infärgat skinn.. Vanligt "Summum"läder är som regel lackat spaltläder.

Du menar att det skulle bara vara skinn på sittytorna i Volvobilar med skinnklädsel?? Då får du nog uppdatera dig , jag har haft skinnklädsel i mina bilar sedan 2002 ingen immitation i dom :roll:
Användarvisningsbild
av P210
leiwi skrev:Du menar att det skulle bara vara skinn på sittytorna i Volvobilar med skinnklädsel?? Då får du nog uppdatera dig , jag har haft skinnklädsel i mina bilar sedan 2002 ingen immitation i dom :roll:
-Då är du välkommen att kolla på min V50 MY10, stryker jag på kräm/fett på min skinnklädsel ser man tydligt vilka ytor som inte suger åt sig alls!
Det är skinnimitation/vinyl på hela nackstöden - även framsidan! dessutom sidorna på sittdynor fram och baksäte etc, kolla min första skada vid insteget till baksätet, vinylen avslöjar sig direkt genom den vita tygväven under..
Bild
När skinnet börjar åldras ser man tydligt vilka ytor som skiljer sig, vinylen får inga böjveck/stäckningar och mönstringen är exakt likadan på varenda bit, skinnet är mer naturligt olika.
Användarvisningsbild
av leiwi
P210 skrev:
leiwi skrev:Du menar att det skulle bara vara skinn på sittytorna i Volvobilar med skinnklädsel?? Då får du nog uppdatera dig , jag har haft skinnklädsel i mina bilar sedan 2002 ingen immitation i dom :roll:
-Då är du välkommen att kolla på min V50 MY10, stryker jag på kräm/fett på min skinnklädsel ser man tydligt vilka ytor som inte suger åt sig alls!
Det är skinnimitation/vinyl på hela nackstöden - även framsidan! dessutom sidorna på sittdynor fram och baksäte etc, kolla min första skada vid insteget till baksätet, vinylen avslöjar sig direkt genom den vita tygväven under..
Bild
När skinnet börjar åldras ser man tydligt vilka ytor som skiljer sig, vinylen får inga böjveck/stäckningar och mönstringen är exakt likadan på varenda bit, skinnet är mer naturligt olika.

Jag har aldrig ägt en v50 visserligen men på min S80 -08 bytte jag både sitt dyna och ryggklädsel , och någon galon var det inte har tittat på min v60-15 och kan inte se dom skillnader du menar :shock:
Senast redigerad av 1 leiwi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag gillar wipes för lite mellan riktiga städningarna skadehantering, men det blir alltid ludd och elände kvar efter dem så vänta dig inget vidare resultat. De tar bort den värsta smutsen men särskilt fint blir det inte. OBS det står alltid "luddar ej" men det gör det ändå :lol:
av semmelman
De har funkat bra det där vanliga burkarna (gul) de har på alla mackar, dock senare åren kör jag bara med sonax interiörspray och en mirakelduk på allt material. Chefen får fetta in lädret själv på firmans bil.
av Schmoyoho
Perra83 skrev:Ja har inte sett någon Volvo med enbart skinn utan sidorna mm. har vinyl.
Följer det inte utrustningsnivå? Inscription har ju t.ex skinn runtom. Jag har inte kollat så noga på min bil men jag har ljust skinn och kan inte minnas att det känts som vinyl någonstans. Det märks väl ändå ganska tydligt, har för mig jag reagerat på det någon gång i någon volvo någonstans...

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu känns[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]