Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!, jag har en fråga till kunniga personer i och med jag ej har så mycket kunskap om ämnet bilar. Jag har en s80 2,5t som jag är relativt skonsam mot i min körning, igår då min vän skulle provköra bilen hade den gått på tomgång i ca 3-5 minuter i Sverigevarmt väder (16-17 grader) om det har någon betydelse. Efter det så kör han iväg ca 3-400 meter i vad det såg ut som ca 30-40 km/h och sedan varvade ut bilen, kanske en 4-5000 varv. Kan detta påverka bilens hälsa radikalt ? eller är det inget att bry sig om eftersom det bara har varit en engångsföreteelse? Jag vill tycka att där finns en viss skillnad när turbon börjar arbeta, att man inte hör turbon jobba lika mycket när man gaser upp. Kan detta bara vara helt vanlig inbillning eller det kan stämma i det jag hör?

Tack på förhand / Henrik.
av m2c
Inget jag skulle oroa mig över iallafall, inte om du kör på normal motorolja. Och inte nån gammal rak 30 eller så.

Är väl inte värre än att åka ut på en motorvägspåfart?
Bra är det definitivt inte men så länge det inte sker för ofta har motorn inte tagit skada.

Däremot skulle jag ju aldrig låna ut bilen till den personen igen någonsin...
Lövet skrev:Bra är det definitivt inte men så länge det inte sker för ofta har motorn inte tagit skada.

Däremot skulle jag ju aldrig låna ut bilen till den personen igen någonsin...
Men vad jag har förstått när jag har har diskuterat detta med en god vän är att turbon fördärvas först, de hade något med att olja värms långsammare?
Jag kanske bara är orolig med hans hetsiga körstil. Nej det är en sak som är säker, han får då inte köra min bil mer.
Motorn går inte sönder pang bom bara för att den gasas hårt kall. Men det sliter mycket mer på materialet och görs det tillräckligt många gånger går något sönder. En gång räcker vanligen dock inte för att problem ska uppnås.

Däremot kanske din polare lyckats med att ett lager i motorn skär vid 35.000 mil istället för 38.000 mil eller liknande.
Bilen blir inte varm på tomgång så nej, det är egentligen inget bra sätt. Det bästa är att köra iväg lugnt och normalt de första kilometrarna.
Lövet skrev:Motorn går inte sönder pang bom bara för att den gasas hårt kall. Men det sliter mycket mer på materialet och görs det tillräckligt många gånger går något sönder. En gång räcker vanligen dock inte för att problem ska uppnås.

Däremot kanske din polare lyckats med att ett lager i motorn skär vid 35.000 mil istället för 38.000 mil eller liknande.
Ja men då kan jag ju vara relativt lugn ändå, tror jag är mest orolig över att motorn kan förlora effekt av överbelastning när den ej uppnått rätt temperatur.
självklart har bilen inte tagit skada av att varvas, motorn har ju ändå varvstopp.

Beställ ett eget batteri och byt. https://w[…]

Det borde vara detalj nr: 3 på bilden. D&ari[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Gå in på Google play butik och sö[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]