Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Hej.

Satt och spana lite på Volvos hemsida då jag går i bilbytartankar och undrar då vad det är för skillnad på motorerna i V70 D3 och D4? Undrar då över 2015 års modell. Den ena har 150 hk och den andra 181 hk. Står att båda är 4 cyl på 2 liter så gissar på att det är precis samma maskin bara att den ena är lite strypt?
av Jonnybcool
Läste på Volvos sida nu att 181 hästaren har beteckning D4204T5 och 150 hästaren har beteckning D4204T9. Det är samma cylinderdiameter och slaglängd på dem endast sista siffran i motorbeteckningen som skiljer. Nån som vet vad sista siffran betyder? Skillnad på turboaggregat eller så?
av Schmoyoho
Jonnybcool skrev:Läste på Volvos sida nu att 181 hästaren har beteckning D4204T5 och 150 hästaren har beteckning D4204T9. Det är samma cylinderdiameter och slaglängd på dem endast sista siffran i motorbeteckningen som skiljer. Nån som vet vad sista siffran betyder? Skillnad på turboaggregat eller så?
Skulle tippa på att det är olika turbo eller liknande, ja. Så har man gjort tidigare med D4/D5 tror jag. Men slutsiffran är väl mest för att differentiera "samma" motor i olika utförande. Har för mig att den sista 6-cyl T6:an har samma beteckning som polestar-sexan förutom slutsiffran, trots att det är mycket mer än bara turboaggregaten som skiljer.
av s6025t
D3 har 1turbo plus VNT o den 6växlade automatlådan medan D4 har 2 turboaggregat plus den 8växlade automatlådan som tål det högre vridmomentet
D5 har 2turbo plus VNT =Variable Nozzle Turbine
D3 har mindre lager i motorn så den tål inte lika hög effekt som D4-D5 sedan saknar de mindre motorerna balansaxlarna som ger mindre vibrationer åt de motorer med högre effekt
http://staticclub.caradisiac.com/1/actu ... 04-big.png
av Jonnybcool
Okej ja då är det lite som skiljer. Då kanske 181 hästaren är en lite mer hållbar maskin om man ser till lagren i alla fall. Är väl en ganska ny maskin förvisso så mil och år har väl kanske inte visat resultat vad det gäller hållbarhet ännu på nån av D3 och D4.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]