Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vågaälskavolvo1985
Hejsan!
Har införskaffat mig en st volvo 745 GL/T -90 Automat B230F
39000mil på mätaren, ser helt ok ut med tanke på mil & ålder.
Bilen har Bl.A. ECC (ACC?) varianten med snöflinga för ACn.
ACsystemet har gas kvar men startar inte,
Noterade att det inte sitter nån Elfläkt framför kondensorn,
är dock osäker på om det skall göra det eller inte.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Att den har gas kvar behöver inte betyda att det finns tillräckligt med gas kvar. Mitt tips är att ta bilen till en AC-service och be dem kontrollera systemet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har "bara" AC på min och där kan man "bygla" en kontakt på torkfiltret så ska kompressorn starta och e.v kyla om det finns lite gas kvar. Det är lite mer komplicerat med ACC eller ECC för det finns fler givare som måste fungera. Sök på forumet, detta har varit uppe till diskussion ett antal gånger . Vill du fylla på gas själv, finns den möjligheten här,
http://www.envirosafe.se
Här har jag köpt "gerejer" och fyllt min AC med. Läs bara på ordentligt hur det fungerar innan du gör något.

Mvh
Lennart
av vågaälskavolvo1985
Hejsan! tackar för svaren.
Blir nog Envirosafe till en början, därsom det finn lite kvar i systemet bör det ju inte vara nån större läcka (förhoppningsvis)
I ``Gör det själv´´ satsen fanns ju läckagestopp & köldmedium, men det skall väl vara olja till kompressorn också?
är det en ide att köpa till eller?
Samt fortfarande funderar jag kring om det skall sitta en elfläkt framför kondensorn?
Vill minnas att mina tidigare 740/940s har haft det.
av volvo244gle
Har bilen klimatpanelen med snöflingeknappen, men utan automatik (ställa in grader), så är det troligtvis utmattade lödningar till ett relä om det nu finns tillräckligt med köldmedium kvar.
Reläet i fråga är monterat på kretskortet inuti panelen, och skall ge ström ut till kompressorns magnetkoppling (via pressostaten på torkfiltret) då AC:n är på.

Sug bort allt gammalt tenn, gör rent och löd om reläets anslutningar. Om inte annat så i rent förebyggande syfte. Det är ett jättevanligt fel på dessa paneler.

EDIT: Kom att tänka på att eftersom du har en 90:a och AC-knapp så har du nog den automatiska varianten ändå. :)
Då sitter reläet i fråga inuti drivsteget för fläkten har jag för mig. Inte lika vanligt att det lägger av dock, men värt att kolla upp om kontakten på torkfiltret får ström eller startar kompressorn då den byglas.
av vågaälskavolvo1985
Stämmer. Har den klimatpanelen med snöflingan till acn och temperaturvred (grader)
Provade att bygla kontakten på torkfiltret, och då startade kompressorn genast.
Så skall prova med Envirosafes GDS sats och se om acn hoppar igång som den skall sedan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kul att du fåttd det att fungera. Synd bara att sommaren tog slut :cry: Vi har höst här nu (Halmstad) :-O)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
vågaälskavolvo1985 skrev:Nu har jag äntligen fått fixat ACn fungerade fint med Envirosafes grejor som Lennarte tipsade om.
Jäkligt bra att du återkopplade med att det är löst samt hur du gjorde. Tyvärr gör inte alla det.
av vågaälskavolvo1985
erikn skrev:
vågaälskavolvo1985 skrev:Nu har jag äntligen fått fixat ACn fungerade fint med Envirosafes grejor som Lennarte tipsade om.
Jäkligt bra att du återkopplade med att det är löst samt hur du gjorde. Tyvärr gör inte alla det.
Tackar, borde vara en självklarhet att åtekoppla, måste dock fylla lite till på min ac då sluttrycket vid 1500rpm är lite för lågt.
detta gör att när motorvarvet överstiger ca: 2300 rpm, så stoppas kompressorn p.g.a. för lågt tryck på lågtryckssidan.
Men får skylla mig själv, missade den biten i instruktionerna att man skulle kolla sluttrycket vid 1500 rpm och att det då
skulle ligga på 30 PSI vid 20 grader celsius, så när jag fyllt första burken köldmedium trodde jag det var för högt tryck i systemet
och att det höga trycket gjorde att kompressorn stoppades, så jag ``tömde´´ ur lite igen.
Sen kom jag på detta med sluttrycket, och att trycket sjunker på lågtryckssidan när motorn varvas, och då räckte ju den andra tuben inte till.
``Försent skall syndaren vakna´´ heter det, Men en påfyllnadstub kostar ju inte många riksdaler så det får gå,
Skönt med fungerande AC, har man en gång haft AC på en bil Kan man inte vara utan den sen :)
Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här