NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

svergie2 skrev:
chraist skrev:
svergie2 skrev: D3 och D5 är samma motor, endast mjukvara som skiljer. Så för ca 9000 kr kan du originaltrimma motorn så får den samma spec som D5 :)
D3 är på 2 liter och d5:an är på 2,4 liter. Så det är inte samma motor. Bild
timebandit skrev:Tack. Det var detta jag ville veta.
Om D3 motsvarar min gamla 2.0,räcker D3 med att flytta den tunga häcken som V70 är?
Kan visserligen åka runt och provköra en massa bilar men tar hellre först erfarenheter från er och sedan tar beslut och provkör osv.
Vill ej ha D5 osv pga vill hålla nere kostnaden för ägandet samtidigt.
Jag har en v70 d3 momentum manuell 2012:a och är mer än nöjd med bilen. De 163hk / 400nm räcker bra till vid vardaglig körning. Förbrukningen ligger runt 0,5-0,6 blandad körning mätt vid pump.
Var det i XC60 det var samma motor då? För jag vet att man kan/kunde trimma en D3 upp till D5s nivå Bild Var väl inte helt nykter när jag skrev inlägget heller Bild
Ahh du tänker nog på d4 awd som är samma som d5.
Bild Bild
chraist skrev:
svergie2 skrev:
chraist skrev: D3 är på 2 liter och d5:an är på 2,4 liter. Så det är inte samma motor. Bild Jag har en v70 d3 momentum manuell 2012:a och är mer än nöjd med bilen. De 163hk / 400nm räcker bra till vid vardaglig körning. Förbrukningen ligger runt 0,5-0,6 blandad körning mätt vid pump.
Var det i XC60 det var samma motor då? För jag vet att man kan/kunde trimma en D3 upp till D5s nivå Bild Var väl inte helt nykter när jag skrev inlägget heller Bild
Ahh du tänker nog på d4 awd som är samma som d5.
Bild Bild
D3 AWD var det jag tänkte på :3 Fast den finns väl inte ens till V70 lol Bild
Då är det D3 som bäst motsvarar våran V50 2.0D idag. Då funderar jag inte något mer på någon D2 då. Gillar draget som finns i. Det är inte för lite och inte för mycket och man kan göra dom omkörningar man behöver smidigt.

0.5 - 0.6l/mil låter helt perfekt. Det är ju där jag ligger idag med förbrukningen och kör jag faktiskt väldigt lugnt med bara omkörningar osv när det behövs typ.
Med dom siffrorna så är det nog värt att uppgradera sig till en V70 igen istället för en nyare V50.

Då är det alltså en V70 D3 2012/2013 Summum/Momentum manuell låda som gäller då. Just för att slippa T-Tec klädseln.
Att kunna spela MP3 skivor och ha USB/AUX finns väl i både Summum och Momentum? Det är den funktionen jag saknar mest idag faktiskt.
timebandit skrev:Då är det D3 som bäst motsvarar våran V50 2.0D idag. Då funderar jag inte något mer på någon D2 då. Gillar draget som finns i. Det är inte för lite och inte för mycket och man kan göra dom omkörningar man behöver smidigt.

0.5 - 0.6l/mil låter helt perfekt. Det är ju där jag ligger idag med förbrukningen och kör jag faktiskt väldigt lugnt med bara omkörningar osv när det behövs typ.
Med dom siffrorna så är det nog värt att uppgradera sig till en V70 igen istället för en nyare V50.

Då är det alltså en V70 D3 2012/2013 Summum/Momentum manuell låda som gäller då. Just för att slippa T-Tec klädseln.
Att kunna spela MP3 skivor och ha USB/AUX finns väl i både Summum och Momentum? Det är den funktionen jag saknar mest idag faktiskt.
Skivor vette fan, men det ska finnas AUX :)
vi börjar i motorändan.
d2 är 1.6l
d3 och d4 är femcylindriga 2.0l motorer
d5 är 2.4l femcylindrig

på V50 så skiljer det 3 hk mellan d4 och d5 som d4 ersatte. Det skiljde typ 2k i skatt också när jag kollade innan jag skaffade en d4. Räknar kallt med att skillnaden i skatt gör att det vart billigare att köpa en nyare bil utslaget över tiden jag tänker ha den

på stereosidan behöver du en high performance eller bättre för att den ska spela mp3 från minst usb (kommer inte ihåg hur det var med skiva iom att jag kör med usb). Detta gäller för v50 MY-11 men så vitt jag vet var det samma med -12 (dock tillkom möjligheten att spela musik över bluetooth)
Tack för svar.
High performance Eller bättre finns alltid i momentum/summum? Eller måste man kontrollera det ändå?
Mp3 över usb duger fin fint men hade vart trevligt med mp3 på skivor.
Vore lättare att då bara leta efter just momentum/summum. Lite extrautrustning skadar inte så länge det inte blir för dyrt.
Betalar fasen 3500 i skatt på våran 2.0D 2007.
V70 D2 låg på 1500. D3 har jag ej kollat ännu.

Tror vi har bestämt oss för en V70 trots allt men väntar tills den rätta dyker upp hos bilhandlare i närheten. Vi har inte bråttom med bytet direkt.
Skatten på en v70 d3 2012:a är 2458:-
Om ni bestämmer er för en v70 satsa på 2012 eller nyare.
Från 2012 har du även möjlighet att streama musik från telefonen över bt. Tänk på att betäckningen bland motoralternativen även ändrades för 2013? och framåt. Motorn som heter d3 2012 heter d4 från 2013 om jag inte minns helt fel.

Momentum innehåller high perfornence med aux, USB, BT (streaming och handsfree) och CD med mp3 stöd.
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]