Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Quizzo
Hej!
jag har en V40 00:a som airbag lampan lyser på och det gillade inte bilprovningen alls.
Jag vet inte när den tände sig bara att den lyser.
Har inte en susning vart jag ens ska börja kolla eller hur känslig själva airbagen är (vill ju inte att den ska utlösa) för en undersökning.
Tipsa gärna om allt ni kan komma på gällande detta felet då jag är helt nollställd.
av Nigge
Tjena!

Jag hade samma problem för ett tag sedan med airbag-lampa som började lysa.
Tog en sväng förbi närmsta verkstaden som kontrollerade felkoden och sedan nollställde den.
Minns inte exakt vad felet var, men det var ett intermittent fel som om jag inte minns helt fel berodde på felsignal från "sidokrockkudden" på passagerarsidan...
Hur som helst, efter att han nollställde felkoden har lampan varit släckt...

Så ett tips är att åka till verkstaden och be dem kontrollera felkoden åt dig. Med lite tur kommer den inte tillbaks;)
Användarvisningsbild
av Ravi
Nigge skrev:Tjena!

Jag hade samma problem för ett tag sedan med airbag-lampa som började lysa.
Tog en sväng förbi närmsta verkstaden som kontrollerade felkoden och sedan nollställde den.
Minns inte exakt vad felet var, men det var ett intermittent fel som om jag inte minns helt fel berodde på felsignal från "sidokrockkudden" på passagerarsidan...
Hur som helst, efter att han nollställde felkoden har lampan varit släckt...

Så ett tips är att åka till verkstaden och be dem kontrollera felkoden åt dig. Med lite tur kommer den inte tillbaks;)

:)
Användarvisningsbild
av MechaniX
Har haft lampan tänd i min bil med. Efter felsökning så kom det fram att höger sidokudde hade fel motstånd, kontaktstycket till stolen "motionerades" och efter det nollades koden och allt funkar som det ska igen.
av HostileNation
MechaniX skrev:Har haft lampan tänd i min bil med. Efter felsökning så kom det fram att höger sidokudde hade fel motstånd, kontaktstycket till stolen "motionerades" och efter det nollades koden och allt funkar som det ska igen.
VM i Trådlyft! Men istället för att starta ny tråd så lyfter jag denna istället!
Har samma problem på min V40, lampan tändes helt plötsligt under körning. Har ännu inte kommit iväg för att felsöka men tänkte om det är liknande problem hur du menar med "motionerades" ?
Användarvisningsbild
av MechaniX
Oxid i kontakten mellan stol och kabeln i golvet, meken drog isär och gjorde rent samt kopplade ihop och isär ett par gånger. Tyvärr så flyttade jag stolen för ett tag sedan och lampan är tänd igen..
av HostileNation
MechaniX skrev:Oxid i kontakten mellan stol och kabeln i golvet, meken drog isär och gjorde rent samt kopplade ihop och isär ett par gånger. Tyvärr så flyttade jag stolen för ett tag sedan och lampan är tänd igen..
Okej..Räckte det med att bara flytta stolen så var problemet tillbaks igen? Kanske man får byta kontakten då om de är samma problem på min...
För de blev när passagerarstolen sköts bakåt så de kanske är troll i kontakten.

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]