Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mupphack
Hejsan! Har en S70 2.5T -98 med manuell låda! (Den är förövrigt chippad till ~250 hk)

Iaf så har kopplingen slirat lite lite granna de senaste 1000 milen, alltså minimalt, man har märkt någon gång då och då när man varvat ur den.

Hade tagit bilen till ett ställe idag och när jag startade och skulle köra iväg så märkte jag att kopplingen gick helt löst ner halva vägen. Körde iväg och sen när jag skulle växla så blev det värre och jag fick dubbeltrampa för att få upp "tryck", för att kunna växla. Men sen precis innan jag kom hem så gick kopplingen i bott totalt och jag fick vålda in växlarna.

Så nu till frågan! Om den slirar när man kör så antar jag att lamellerna är kassa, och eftersom nu kopplingspedalen dog så antar jag att även (slavcylindern??) är kass?

Antar då alltså att det är hydralisk koppling? Läste att den eventuellt går på samma system som bromscylindern? Det är iaf bra med bromsolja i behållaren!

Är det dubbelmassesvänghjul på en sån här bil eller? Är det 240mm lameller?

mvh
Ledsen bilförare
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är hydraulisk koppling ja. Den använder sig av samma behållare som bromsen, men är sepparerad av en kammare. För att fylla på kopplingen behöver man alltså 'överfylla' bromsoljan så det rinner över i kopplingskammaren.

Det finns både enkel och dubbelmasse hjul, det får du kika efter vad du har.
Användarvisningsbild
av Mupphack
Aha, får fylla på lite sen och se om jag får något tryck!

Sökt runt lite och det verkar som slavcylindern sitter innanför integrerad med urtrampningslagret från -98 och uppåt. Samt verkar som det är dubbelmassesvänghjul på alla S/V70.

Något som vet om detta stämmer?

Så vad behövs nu egentligen?
Sachs tryckplatta och lamell
Slavcylinder med integrerat urtrampningslagrer
Packbox mellan motor och kopplings"utrymme"
Diverse oljor

Något mer? :)
av MickeM
Tjena.

Eftersom kopplingen slirade, så är en luftning, osv av slavcylindern bortkastat.
Kopplingen är slut, eller trasig, och måste ändå bytas.

Du beskriver inte symptom för rasat svänghjul, men inspektera det noga ändå.

Du listar det som behövs.
Packboxenbakom svänghjulet är dårskap att inte byta, även om den för tillfället är tät.

Du behöver också div specialverktyg, som tex centreringsdon, bra pallbockar, (om du inte har lyft), och garagedomkraft för växellådan.
Kanske också en upphängningsbalk över motorrummet för att stödja motorn när lådan är väck, men det vet jag inte som ett faktum.

Personligen skulle jag passa på att byta packboxarna vid drivaxlarna som svettas lite och även ingående axelns packbox, när lådan ändå är på golvet.
Borde vara liten kostnad, och tämligen enkelt.

Micke
Användarvisningsbild
av Mupphack
Tack för tipsen och informationen! :)

Ska byta alla packboxar isåfall när jag endå håller på! Är det uppenbart när man fått loss svänghjulet om det är rasat eller ska man mäta om det är något kast på det?

Men eftersom den fortfarande driver fast kopplingspedalen är i bott så (helt lös) så är troligtvis slavcylindern paj då också eller?
av MickeM
Tjena,

Slaven byter du med kopplingssatsen, men med lite otur kan det vara huvudcylindern.

Jag skulle byta koppling +tillbehör, innan jag dömer ut huvudcylindern.

Man bör märka om svänghjulet är åt H-E.

Micke.
Användarvisningsbild
av Mupphack
Ahhh tack för svaret!

Delar:
Sachs XTend Kopplingskit
Mapco slavcylinder
2st 6843481 Drivaxeltätning
1st 9458178 Tätningsring
+ 41mm eller 44mm packbox, ingående i växellådan (Framgick inte i VIDA vilken av dom det är, får höra med Volvo)

Nu känns det som man har bättre koll! :) Kan försöka ta lite bilder sen så nästkommande person har lite mer att gå på!

Undrar dock om någon vet, vad man ska smörja tätningarna med innan man sätter dit dom? Behöver man smörja axeln till växellådan med något? Samt behöver man smörja drivaxlarna axlar när man sätter tillbaka dem? Räcker det att smörja allt med lite olja?
Användarvisningsbild
av Mupphack
Ursäkta för dubbelpost!

Undrar om någon vet vart man kan sätta pallbockarna när man ska lossa kryssramsbalken!? Hittar ingen gedigen balk att ta i och alla bra punkter är i kryssramsbalken :???:
Användarvisningsbild
av taxi
När jag gjorde samma operation använde jag mig av träplankor. Kommer inte ihåg exakt, men jag tror att jag lyfte precis bakom de bakre infästningarna, och det höll fint. Jag fick i alla fall ner motorramen utan problem.
Användarvisningsbild
av Mupphack
Tack för tipset taxi! Det funkade utmärkt att palla upp bilen där med träplanka!

Fått ner lådan nu iaf, men nu kommer detta tryckplattan -_- Vissa skriver att man inte behöver ha verktyget för SAC-kopplingar när man demonterar/monterar tryckplattan medans vissa skriver att man måste ha det! Någon som vet något mer om detta? :)
V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Råd vid motortvätt

Avfetta inte för noggrant, ett tunt fett- ell[…]

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]