Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Står i valet och kvalet inför färgvalet till R-design. Onyx lär bli alldeles för mörkt med mörk inredning, lutar då åt en ljustare färg men vågar man sig på Ice vit eller Crystal vit med så stora lackytor utan krom eller andra "avbräck". Benchmarken är väl Cayenne, men den har svarta trösklar (se tex: http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... 1.htm?sa=1 )....alltså lurigt, behöver input :D
Bra ämne! Jag sitter med samma I-landsproblem. Eftersom R-design innebär stora lackytor utan krom, mörk grill och mörk inredning (+innertak) gissar jag att den kommer att se bättre ut med en ljusare lack än en mörk. Funderade på vit men är lite rädd att det skulle se ut som en stor frys på hjul. Om jag skulle ha vit skulle jag nog välja Inscription för att få de där kromdetaljerna, men det är subjektivt. Jag har valt Electric silver på min (än så länge...), trots att det känns aningen tråkigt.
Efter ett besök hos handlaren idag var beskedet att R-Design levereras från april 2016 och framåt :shock: varpå det blev till att övergå till plan "B" (som alltid var lika aktuell som plan "A" men de behövde därmed aldrig ställas mot varandra), en Inscription med de 6-ekrade mattsvart/grå 22"-orna. Eftersom jag ska ha elektrisk fällning/uppfällning av 3:e raden så hamnar man på produktionsstart vecka 46 (men ändå bättre än april 8) ), och tack vare kromet kände jag att det med gott samvete gick att köra Onyx svartmetallic utan att sova oroligt :wink: (med Amber/grå interiör, svart innertak). På en R-Design hade nog Onyx varit en omöjlighet i och med den svarta inredningen och de exteriört svarta lackdetaljerna som försvunnit i det hela... Finns lång tid att suga på karamellen på, men känns just nu väldigt bra :)
Bilagor
XC90.png
XC90.png (302.16 KiB) Visad 1251 gånger
Det där är ju en fantastiskt snygg spec. Lite avundsjuk blir man allt. Hade jag inte kört drygt 600 mil om året, nästan uteslutande ensam, hade jag sprungit till handlaren med en gång.. V70 får duga. Grattis, hoppas väntan inte blir allt för lång! :-)-)
De där fälgarna är sjukt snygga, hoppas bara du får ha de ifred... snygga fälgar brukar vara tjuvmagneter. Se till att försäkringen täcker fullvärde så det inte blir som för kusinen som fick ut 15 kkr för fälgar som kostade det dubbla.
Har beställt en r-design som enligt "min volvo" ska levereras v.51? Får kolla med bilhandlare om det har ändrats för då får jag nog tänka över saken, orkar inte vänta nästan ett år..... Jag har i dagsläget valt Bursting blue, verkar vara ganska ensam om det valet men det är väl också kanske lite grejen. Tycker att den är riktigt häftig på videoklippen från Detroit, men där är den mattfolierad. Väntar på bilder där man kan se den utan mattfolieringen för den går inte längre att få. Beslutsångest i allra högsta grad! 22" r-design fälg, även det är en nöt att knäcka om det är värt ljudet och avsteg från komforten. Lutar åt Osmiumgrå annars, såg den i Torslanda och den var riktigt snygg. Kanske ett alternativ om man är trött på silver.....
Tackar! Hoppas också att väntan blir kort fastän man vill ha en låååång sommar! :D
Gällande stöldrisk: Fick tipset av säljaren att köpa några extra låsbara hjulbultar efteråt så att man inte "bara" har en per hjul utan två eller tre, det gör det tydligen lite mindre kul att försöka stjäla dem 8)
Gällande leveranstid: Det är ju mycket möjligt att det kommer rulla ut några R-design tidigare, så förhoppningsvis stämmer vecka 51 för dig som redan beställt (hoppas!), men att produktionstakten på just dessa är så låg (tex pga vissa komponenter) att leveranstiden för nya beställningar snabbt dragit iväg. Som exempel upplyste säljaren om att Volvo räknat med att 10% skulle välja 360-kamera, men i verkligheten har 90% valt det. Då ringer de inte bara leverantören och säger "vi behöver 9x så många" och får det imorgon, utan det tar uppenbarligen tid att rampa upp produktionen...
Angående färg: Tror att Osmium är en riktigt snygg färg på just R-design, men verkligen synd att Volvo inte visat R:en i annat än den matta blå så här långt!
Vi har valgt Bursting blue. Mest på grunn av at vi liker fargen og at den er unik for R Design, men også på grunn av at hvit og svart trolig blir de mest vanlige fargene.

Rød var også et alternativ, men jeg er skeptisk til å ikke ha metallic lakk.

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]