Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fortsatta tändningsproblem. Motorn tänder inte efter en plötslig död ute på vägen för snart en vecka sedan. Har vid det här laget snart bytt hela tändsystemet: ny spole, nya tändkablar, ny fördelare, ny rotor, nya tändstift. Greppar efter halmstrån efter ett tidigare tips här på forumet om att kontrollera kamaxelgivare och varvtalsgivare.

Har nu därför plockat loss dessa (bild nedan) och står redo med multimeter. Hur gör jag? Vilka värden ska jag vänta mig?
Foto 2015-05-14 20 37 11.jpg
Foto 2015-05-14 20 37 11.jpg (1.5 MiB) Visad 2300 gånger
Vi vänder på resonemanget innan du börjar mäta.
När bilen dog så registrerade den en felkod, förutsatt att någon av delarna du bestämt var det som gav upp.
Allt ger inte koder nämligen. Men det mesta.. gör det trots allt.
Vilken kod gav bilen?
Inte för koder alltid är sanning, utan för att guida dej mot vad som klagar så att man kan utgå därifrån vid en felsökning.
Koderna avgör var man börjar leta helt enkelt.
Hej *Pettson* - kul att du tar dig tid! :) Är spänd på att höra dina synpunkter på detta faktiskt!

När bilen dog fick jag upp lambdasond-lampan och P0103 (luftmassemätaren). Det är egentligen det enda. Nu har den dock försvunnit eftersom minnet nollställts och kommer inte tillbaka, även efter upprepade startförsök. Du kan läsa genom hela min felsökning tidigare genom att kika här --> http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=116974
Två saker.. och en grej till..

1 dålig gnista vid start brukar hänga på att startmotorn tar för mycket ström vid startögonblicket.
med andra ord. Ta bort och serva startmotorn. Gör den ren invändigt, smörj lager och fetta om växellådan i startmotorn. Kan du inte det så låna då en startmotor i felsökningssyfte av någon. Rengör alla jordplan för starten så det blir maximal kontakt vid start.

2 Nu vet jag inte hur långt du kom vid färd, men det låter som om du nu råkat ut för att ha surat ner den.
Hursomhelst klagade bilen på lmm. Det är en möjlighet att lmm har gett upp eftersom koden säger så. Det händer ibland att det blir lite limbo. Med trasig lmm i så går den INTE in i limp home läge. Men kopplar man ur den så gå den förvisso in i läge, men den är då svår att starta och går lite taskigt då den sätter ett enda värde oavsett utetemp osv. Det skulle förklara stoppet.
Prion är startmotorn för gnistan.
Ingen av delarna du vill felsöka kan ge dej en dålig gnista. Tändläges och kamlägesgivarna kan endast ge signal och låta styrdonet avgöra om du får gnista överhuvudtaget. Inte om den ska vara svag eller stark.
Problemet med starten är däremot ett problem som avgör om du ska få svag eller stark gnista.
*pettson* skrev:1 dålig gnista vid start brukar hänga på att startmotorn tar för mycket ström vid startögonblicket.
med andra ord. Ta bort och serva startmotorn. Gör den ren invändigt, smörj lager och fetta om växellådan i startmotorn. Kan du inte det så låna då en startmotor i felsökningssyfte av någon. Rengör alla jordplan för starten så det blir maximal kontakt vid start.
Intressant. Detta ska jag definitivt göra! Men, av nyfikenhet: är det verkligen sannolikt att en strömkrävande startmotorn gör att bilen går hackigt under körning för att sedan bara dö? Jag hade ändå kört en bit innan det hände?

UPPDATERING AV LÄGET: Skulle ge upp och dra bilen till verkstad, men gav allt ett sista försök, monterade alla skydskåpor osv. Kopplade ur LMM, provade dra igång den - och visst fungerade det! :D

Sedan provade jag starta den som vanligt på startmotorn med LLM urkopplad och den gick igång även då till min stora förvåning, det hade ju inte fungerat tidigare. Dock är tomgången EXTREMT ojämn tomgång, varvtalsräknaren dansar upp och ned och motorn dör direkt man kopplar in luftmassemätaren. Med tanke på tidigare felkod P0102 och att lambdasondlampan lyser - är det helt enkelt så att min luftmassemätare är trasig? Men varför så svag gnista då? Och den så ojämna tomgången?
Senast redigerad av 1 justmakemyday, redigerad totalt 0 gånger.
Den hackiga gången förklaras inte av startmotorn. Men den dåliga gnistan får du av den. Bilen orkar inte upprätthålla rätt matningsspänning vid startögonblicket. När det är som värst så är bilen ostartbar för att spänningen över startmotorn sjunker under lägsta värde och då stänger styrdonet av sej istället för att riskera att brännas upp.
Hackig gång finns alla möjliga möjligheter till, man kan ju nämna några saker, lågt bränsletryck på grund av dåliga lödningar i pumpreläet. En felaktig Lmm gör samma symtom. Tjuvluft likaså osv.
Det som gjorde att bilen dog i ditt fal var TROLIGEN massmätaren som gick hädan och tyvärr gick inte heller nödprogrammet i. Då förblev den död.
Visst. Bygla halvljuset så det står på medans bilen startas. Om det mer än flimrar lite i lyset så är startmotorn boven för gnistan. Jag har inte dom olika kopplingsnumren i huvudet tyvärr.
Men tro mej.. gör en startmotorservice. Du kommer att HÖRA skillnaden efteråt. Då förstår du vad rengöring och fett i lagren gör för skillnad i startögonblicket.
V90 läggs ner.

Se länk. https://www.automotorsport.se/nyhe[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]