Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har ett litet problem med bilen. Ibland och helt oväntat så börjar oljelampan lysa. Jag vet att jag har tillräckligt med olja i bilen och jag brukar fylla på en halv liter extra(efter att jag haft den på service). Jag har inte pratat med nån verkstad om det då det inte inträffar så ofta. Den lyser oftast när man åker långa sträcker med höga hastigheter.
Är det någon som har varit med om sådan fenomen. Jag har alltid en liter extra olja i bilen ifall den börjar lysa. (Och den oljan är inte billig :| )

Hälsningar Mikael
Oljelampa som ett meddelande i DIM om att oljenivån är låg eller oljelampa som i en röd varningslampa för lågt oljetryck?

Om oljelampan tänds bör man omedelbart stanna och bärga bilen till verkstad..
Kan vara en kass givare, men det kan också vara lågt oljetryck och motorn skär tillslut.. Det behöver inte nödvändigtvis bero på låg oljenivå utan det kan vara oljepumpen som gett upp. Finns en tråd här på forumet om någon stackares XC90 vars motor skar efter lampan lyst ett par tillfällen men släckts emellanåt.

Om det är varning för låg oljenivå som står i text så är det väl mest troligt en givare som är kass..

Men som sagt, är det oljetryckslampan så hade jag inte vågat köra en meter med bilen.. Moderna motorer är inte alls tåliga för lågt oljetryck och det är ju inte billigt med motorbyte precis..
Nu vet vi inte om det är så illa att det är oljetryckslampan TS avser, men det är ju väldigt vanligt bland okunnigt folk (ang bilar) att dom tror det är en oljenivålampa. Hört det massor av gånger.

Men då han skriver oljelampan så är det ju troligt att det är oljetryckslampan... säger det samma som föregående, har den lyst då & då så starta inte motorn :-O) Kolla med verkstad först.
Kan man märka på bilen på nåt sätt om det lågt oljetryck? lampan har lyst 5-6 gånger totalt sen jag köpte den för 2,5 år sedan. Och när jag fyller på mer olja så slutar den lysa direkt. Kan det var så att oljan inte rinner tillbaks till tråget tillräckligt snabbt?
Om det är gul lampa med text som säger låg oljenivå så kan du vara lugn.. Kontrollera som du gör att nivån är OK på stickan, tuffa sedan vidare till verkstan när du har tid så kikar dom på det.. Jag tippar som sagt på någon givare.. Du skriver att du fyller på, dricker den mycket olja då? Hur ofta behöver du fylla på för att hålla dig inom markeringen? Inga oljepölar/fläckar där du parkerar? Lys med en ficklampa under bilen och lite under huven och se om du spanar några läckage..
Lampan lyser efter jag har gjort service på bilen. På sista servisen har jag kontrollerat (på fakturan )att de har stoppat i den 5.5 liter. Oljenivån efter servicen är OK(ligger mitt mellan min och max) och efter jag fyller på lite(0,5-0,7 liter) så ligger den nära max nivån(då slutar lampan lysa). I instruktionsboken står det att det ska ligga nära max nivån heller än strax över min nivån.

Nu har vi varit på Volvo verkstaden och kollat med de. Han kollade på oljenivå och det var OK. Vi frågade om givaren och han sa att det kan vara den men det är inte ofta de byter oljegivaren. Eventuellt skulle givaren kontrolleras vid nästa servicen.

Jag fyller inte på så ofta, som sagt efter servisen och kanske nån gång då och då. Kan inte se att det droppar nåt under bilen.
Jag ska ha service på den nu och då kan jag ta upp det med de så får de kolla det igen.

Tack för alla era svar :o
Leafs skrev:Brukar dessa motorer dra olja i någon större omfattning?
Ingen aning hur det är med 2.5FT men min V50 1.8F som också går på etanol drack en del.. 1000-mils service intervall och den varnade gärna innan det, då var det på min eller under på stickan..

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]