Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HostileNation
Köpte en V40 t4 -00 för några dagar sedan. Det klassiska handbromsproblemet behöver åtgärdas. Har därför beställt nya ok till bägge sidor bak och belägg till alla 4 bromsar.
Men det jag undrar nu är om man behöver smörja de nya oken med typ koppar/silverpasta eller liknande innan de monteras? Har för mig jag läst det någonstans men har tyvärr inte återfunnit den tråden/inlägget när jag sökt.

Så, om någon vet ifall detta är att rekommendera vid montering av de nya oken och vart de skall smörjas vore jag väldigt tacksam.
av AutoFredrik
Hej!

Har samma problem och är i färd med att beställa nya ok och skivor. Varifrån beställde du? Har tittat på autoteilemann som jag tycker har bra priser.

Undrar också om det behövs smörjas på fjädern till handbromswiren och med vad?
av HostileNation
Jag köpte allt från skruvat. Har läst lite och det verkar vara en återkommande rekommendation att inte köpa för billiga bromsok då de tydligen inte förbättrar något. Så jag kände att det fick kosta lite och därför köpte jag från skruvat. Vilka i och för sig inte var allt för billiga men inte dom dyraste heller.

Vad jag lyckats läst ska man smörja med antingen kopparpasta eller alupasta på glidbultarna till oket och kolven samt glidytan. Eventuellt på fler ställen också. Men tydligen ska man undvika typ 5-56 och liknande smörjmedel då de innehåller oljor som kunde orsaka så att oringar och damasker kunde svälla. Om det stämmer vet jag inte helt säkert, men det är det jag kunnat läst mig till.
Sen har jag även lyckats hitta att de rekommenderas att man kör Siliconfett på glidbultarna och sedan bromscylinderfett på kolvarna.

Hoppas det varit till hjälp och kanske någon mer kunnig på området kring V40-bromsar tittar in med tips och trix! :D
Användarvisningsbild
av vetten
Har du helt nya ok så ska du inte behöva smörja någonstans du ska inte smeta kopparpasta eller aluminiumpasta på glidbultarna då det har en förmåga att kleta ihop så att det glider sämre möjligen silikonolja eller lite symaskinsolja, kolven behöver ju ingen smörjning då dom ju smörjs bakifrån av bromsvätskan.
Kopparpasta eller liknande kan du stryka på gängorna på fästbultarna så att dom blir lättare att lossa i framtiden.
av HostileNation
vetten skrev:Har du helt nya ok så ska du inte behöva smörja någonstans du ska inte smeta kopparpasta eller aluminiumpasta på glidbultarna då det har en förmåga att kleta ihop så att det glider sämre möjligen silikonolja eller lite symaskinsolja, kolven behöver ju ingen smörjning då dom ju smörjs bakifrån av bromsvätskan.
Kopparpasta eller liknande kan du stryka på gängorna på fästbultarna så att dom blir lättare att lossa i framtiden.
Härligt att äntligen få lite rätsida på skutan!
Då vet man ju vad som behövs när det är dags att byta oken! :)
av AutoFredrik
Då har jag fått lite mer kött på benen, tackar för hjälpen om smörjning! :D

Angående priset och kvalitén så vet jag inte riktigt vad det är för skillnad på olika märken. TRW säljer skruvat för 1600:- och autoteilemann för 90 euro. Däremot så behöver jag bromsok med fjäder till handbromsen. Det verkar finnas två olika modeller, en med fjäder och en utan. Passar dessa olika årsmodeller?

Hur ser det ut med glidpinnar när man köper nya ok? Följer det alltid med eller måste det köpas till?
Användarvisningsbild
av MartinS
Fjäder sitter på bilar från 00 eller 01...

Du får köpa till glidpinnar.

Siliconfett är det enda som jag använder i bromssammanhang, fungerar kanon. Har aldrig koppar fett eller annat som drar åt sig skit och stelnar.
av HostileNation
Det där med glidpinnar funderade jag på. Antar att glidpinnarna är det som på alla sidor kallas för "styrbult"?
Går det inte återanvända de gamla eller måste man tvunget köpa nya?
av AutoFredrik
Då återstår frågan att luska ut om de jag tänkt beställa har glidpinnar med eller ej 8)

Skivorna jag har är också kassa så tänkte köpa nya sånna också. Handbromswiren rör sig dock som den ska, så den gamla får va kvar. Eller är det dumt att inte byta den också när jag ändå är igång?

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]