Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du skall aldrig ha Pisseslut däck, det är poängen. Om du har det så skall de sitta bak för du skall ALLTID ha de bästa däcken bak och ingen annanstans det är ren och skär vetenskap, inget jag har hittat på.

ALL annan rådgivning är skandalös! och borde hanteras av moderatorerna
Kommer ihåg ett inslag i "trafikmagasinet" där en professor i fysik utfrågades i ämnet och han fick frågan om det var ngn skillnad i rådgivningen (bästa däcken bak) om man hade fram eller bakhjulsdrivning...
Hans svar kom som ett piskrapp- varför skulle det va det? fysikens lagar ändras icke!
Sedan så följde ett antal olika filmen som skulle företräda bevis i frågan, och det var bara att hålla med...
Gasp...
Du har uppenbarligen varit med så länge och är så pass gammal att du borde fatta vad jag menar...
Eller ge oss ett råd.
Var skall de bästa däcken sitta? fram eller bak?
1 Framhjulsdriven bil
2 Bakhjulsdriven bil
3 Fyrhjulsdriven bil
4 framhjulsdriven bil med antispinn
5 Bakhjulsdriven bil med antispinn
6 Fyrhjulsdriven bil med antispinn
7 BMW
8 MB
Mustang.
Var skulle du montera de bästa däcken om din älskade skulle åka med? :-)-)
Jag väljer att ha lika bra däck runt om, med lika bra avser jag samma märke/modell och med liknande mönsterdjup (upp till 1-2mm skillnad).

Man vill ju inte gärna ha olika modeller av däcken ifall något av dom har sämre friktion är det andra vid något tillfälle. Tämk om den modellen med sämre friktion skulle hamna bak?

Mönsterdjup är bara en faktor, glöm inte det...
oldtimersmc skrev:Kommer ihåg ett inslag i "trafikmagasinet" där en professor i fysik utfrågades i ämnet och han fick frågan om det var ngn skillnad i rådgivningen (bästa däcken bak) om man hade fram eller bakhjulsdrivning...
Hans svar kom som ett piskrapp- varför skulle det va det? fysikens lagar ändras icke!
Sedan så följde ett antal olika filmen som skulle företräda bevis i frågan, och det var bara att hålla med...
När Trafikmagasinet begav sig hade vi inte lika sofistikerade antisladdsystem som vi har idag. Fysiken ändrar sig på grund av komplicerade reglertekniska system som inför nya och betydelsefulla kraftfunktioner i systemet.
oldtimersmc skrev:Kommer ihåg ett inslag i "trafikmagasinet" där en professor i fysik utfrågades i ämnet och han fick frågan om det var ngn skillnad i rådgivningen (bästa däcken bak) om man hade fram eller bakhjulsdrivning...
Men hallå, Tänk efter lite själv nu ..... Fysiken lagar ändras inte, men man kan inte blåstirra på endast en lag och tro att den styr allt, det finns flera fysiska lagar som samverkar på samma gång till slutresultat.

Däckens grepp/friktion beroende på mösterdjup (tex 5 mm vs 7 mm) vid inbromsning är en försvinnande liten fysisk faktor jämfört med andra fysiska lagar.

Om du bromsar hårt så flyttas vikten över till framaxeln, det borde du oldtimersmc vara medveten om.
Bild

På old-time så hade man en lastkännande ventil i bilen som både var dum, inexakt och långsam och dessutom saknade feed-back regler-loop, man minskade bara bromskraften på ett ungefär för att förhindra låsning och sladd, därför var bilen känsligare för olika däck.

Idag regleras bromskraften till varje hjul individuellt under hela inbromsningen och det är inga problem att kompensera för olika grepp. Men kom ihåg att hur mycket kraft du kan lägga på varje däck beror väldigt lite på om mönstret är 5 eller 7 mm. Det beror mycket mera på hur mycket vikten flyttas till framaxeln, vägytan etc.

Som på bilden ovan beror sladden inte bara på om killen har 5 eller 7 mm på bakdäcket, viktförflyttningen under inbromsningen är en mycket större fysisk faktor.
Att den hojen står upp beror på gyrokraften, en annan fysisk lag. Men det är lätt att testa tesen sätt ett par riktigt dåliga däck bak och kör en runda på en säker plats och ös på så mycket du kan. Testa sedan och gör om samma resa med de dåliga däcken fram så kan jag våga huvudet på att du får en bättre tid i det senare fallet.
Runka= gunga fram och tillbaka " ex hästens huvud runkade" gammalsvenskan det betyder att den står där den står och gungar men den kan ej falla, orubbligt.

Lättaste sättet att testa är vintertid, då drar man på ex odubbat eller sommardäck bak och sen så tar man en tur och kollar tiden... :D
Funkar att köra sommartid med på en slipprig grusväg, djävligt hårresande kan jag lova.
Hade en honda cbr1000 och på den så såg det ut som på bilden när jag va på väg att sluta mina dagar med 2 älgar som dök upp i från tomma intet och hade jag inte skruvat upp bakbromsen så att jag inte kunde omedvetet komma åt den (för att behålla gyrokraften som är den som håller cykeln upprätt) så hade jag inte skrivit detta... På en sådan hoj så har du ca 80% broms fram och 20% bak

Efter den resan så sålde jag den och köpte mig en långgaffel och tänkte att nu så skulle jag leva livet under 250khm...
Dessvärre så dröjde det inte så länge innan den var i princip lika snabb och att bromsa med en HD chopper 10"+gaffel 50graders rake är en skrämmande upplevelse enkelskiva och original ok ger typ 30% frambroms och resten bak och det är inte mycket att skryta med men det blev till att använda den i stället och planera bättre.

Ps vad tror du hade hänt om killen på bilden hade använt bakbromsen på samma sätt som frambromsen... ds
Trafikmagasinet som jag refererade till hade frågeställningen "bäst fram eller bak" och man testade på VTIs testbana i Linköping har jag för mig och det gick inte så bra när man hade de sämre däcken bak kan jag lova.
en utav frågorna som ställdes av Persbrandt tror jag att han hette va " har det någon betydelse om det är en fram eller bakhjulsdriven bil" det torra svaret från professorn var "varför skulle det vara det? det är samma fysiska lagar som regerar oaktat hur fordonet drivs och omständigheterna i övrigt".
Jag har bra på fötterna.

Om det möjligen är en nackdel för drivsystemet har jag ingen uppfattning om men att råda folk att sätta sämre däcken bak tycket jag är grovt felaktigt.
Nejdu...Gyroeffektens kraft är riktad orthogonal mot rotationsmassan, det är inte den som lyfter bakhjulet. Det är den som gör att det är lättare att hålla balansen och det är den som håller imot så du får lägga lite extra kraft för att svänga snabbt i hög fart.

En XC70 står med 60% av vikten på framaxeln och bara 40% bak.

När du bromsar flyttas ännu mera av vikten till framaxeln, det blir knappt någon vikt kvar på bakaxeln.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]