Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stefan_KG: Mätresultat säger faktiskt motsatsen. Du får bättre vrid på lågvarv och mellanregister. Allt enligt mätresultaten. Läs mer på http://www.etanol.nu
Du har väl turbo? Tänk på SAAB Biopower 9 - 5. Dom hade 185 hkr vid bensindrift. Tankade du E85 så fick du 220 hkr utan att behöva ändra något mer än att byta bränsle. Volvo berättade i massmedia att dom fick liknande effekter när dom provade ut FFV-bilarna. Men dom valde att hålla tillbaka detta. Jag har funderat, men aldrig fått något klart svar på frågan. Jag gissar att det svaret heter Polestar?
Dennispet skrev:Hej! Gött att höra!:) du har inte haft någon sorts av problem med ac kompressorn/pumpen eller? Vad ligger du o snittar med bensinen normal körning?:)
Med automat och 245 40 18 så ligger jag på ca 1,1l/mil.
Stundtals så får man svår kramp i högerbenet, så man är tvungen att sträcka ut det.......
Och då sörplar den i sig rätt bra.

Snittar ca 1.4l/mil med en 1600kilos husvagn på kroken.

Inga problem med ac kompressorn.
Vill minnas att det var tidiga modeller som hade det problemet.

Rådlös:
Jo jag vet att testerna säger motsatsen mot vad jag sa.
Men jag upplevde min bil på det sättet.
Med etanolen så gick bilen på högre varvtal men det var inte speciellt bra vrid.
Lägre varvtal med bensinen och bättre vrid.
Detta vid samma hastighet.
Jag hade en 2,5FT MY11 automat.
Inga problem under mina 10 500 mil.
Trevlig motor, sånär som på förbrukningen. Oslagbar vid omkörning. Underbar komfort.
Jag har haft 2,0 F; 2,5FT; 2,5AFV; 2,0 Bifuel och nu en XC70 D5.

För min körning var 2,5FT:n den bästa motorn. Ja - battre an D5an!

Kring husvagn så var det tvärtom för mig. Den gick mycket bättre på E85 vid tung last.

Någon här på forumet förklarade det med två saker; E85 har högre oktantal och motorn kan köras med en extremare mappning utan att knacka samt att E85 pga högre förbrukning också kyler bättre. Låter som troliga förklaringar Iaf. Kändes som den hade närmare 250 hk på E85....

Min förbrukning med FT:n låg på 1,2 liter E85 per mil och 0,92 för bensin Med identisk körning (mätt vid pump)

Inga problem med motorn förutom en etanolhaltsgivare som gav upp.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Denna bil/motor är den bästa jag haft, dock bara ägt den i lite mer än 3000 mil men har ändå testat en hel del dragande av både tunga hästsläp och vanliga släp. Man märker ju att släpet är på men man har fortfarande ett väldigt bra vrid jämfört med andra bilar.
Tänk bara på att kör med ett drivmedel, byta inte stup i kvarten. Min bil har gått på Etanol sen den var ny och vad jag vet så är det i stort sett inget bytt på den, uppe i snart 14000 mil på mätaren.
Sköt servicen på auktoriserad Volvo-verkstad så blir det bra, är faktiskt ofta billigare än andra.
Ligger på ungefär 1,1L/mil vid vardagskörning(40-,50-,70-,80-,90-,110-vägar).
Komforten är sjukt grym, har dessutom R-Design så den är lite finare :)
Stefan_KG skrev:
Dennispet skrev:Hej! Gött att höra!:) du har inte haft någon sorts av problem med ac kompressorn/pumpen eller? Vad ligger du o snittar med bensinen normal körning?:)
Med automat och 245 40 18 så ligger jag på ca 1,1l/mil.
Stundtals så får man svår kramp i högerbenet, så man är tvungen att sträcka ut det.......
Och då sörplar den i sig rätt bra.

Snittar ca 1.4l/mil med en 1600kilos husvagn på kroken.

Inga problem med ac kompressorn.
Vill minnas att det var tidiga modeller som hade det problemet.

Rådlös:
Jo jag vet att testerna säger motsatsen mot vad jag sa.
Men jag upplevde min bil på det sättet.
Med etanolen så gick bilen på högre varvtal men det var inte speciellt bra vrid.
Får man fråga vilka modeller eller årsgångar det va som hade set problemet?
reo91 skrev:Denna bil/motor är den bästa jag haft, dock bara ägt den i lite mer än 3000 mil men har ändå testat en hel del dragande av både tunga hästsläp och vanliga släp. Man märker ju att släpet är på men man har fortfarande ett väldigt bra vrid jämfört med andra bilar.
Tänk bara på att kör med ett drivmedel, byta inte stup i kvarten. Min bil har gått på Etanol sen den var ny och vad jag vet så är det i stort sett inget bytt på den, uppe i snart 14000 mil på mätaren.
Sköt servicen på auktoriserad Volvo-verkstad så blir det bra, är faktiskt ofta billigare än andra.
Ja har vlivit otroligt gubbig av mig men vill fortfarande kunna köra om enkelt!! Därför frågar jag nu va du tror den ligger på förbrukning med bensin i den? Som sagt.. T.om gamla tanter som börjat tuta på min körning att d går för lugnt hehehe, ? Och inga problem eller missljud med motorn? Mvh
reo91 skrev:Denna bil/motor är den bästa jag haft, dock bara ägt den i lite mer än 3000 mil men har ändå testat en hel del dragande av både tunga hästsläp och vanliga släp. Man märker ju att släpet är på men man har fortfarande ett väldigt bra vrid jämfört med andra bilar.
Ja har vlivit otroligt gubbig av mig men vill fortfarande kunna köra om enkelt!! Därför frågar jag nu va du tror den ligger på förbrukning med bensin i den? Som sagt.. T.om gamla tanter som börjat tuta på min körning att d går för lugnt hehehe, ? Och inga problem eller missljud med motorn? Mvh
Stefan_KG skrev: Med etanolen så gick bilen på högre varvtal men det var inte speciellt bra vrid.
(markering ovan har jag lagt till)
Jag kan inte se hur detta kan vara möjligt utom med en trasig automatlåda, eller två olika växlar nära varvstoppet.
Skulle någon kunna förklara hur detta hänger ihop, om jag fått något om bakfoten?
Hej ! Kollade själv för några år sedan då jag var sugen på att bli volvoägare igen. Det jag noterade var att 2.5FT räknades som miljöbil ( i alla fall S80) och därför billigare i skatt än 2.5T vilket jag tyckte var en fördel för FT.
Sedan vet jag inte om serviceintervallen ( 1000 mil ?) blir samma oavsett om man bara kör på bensin.

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏