Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Klippoett
Har en 740 som startar och går hur bra som helst förutom då det är fuktigt i luften eller aa regn. Undrar om det kan va ett jordfel eller dyligt ?
av Schmoyoho
Blött/fukt i fördelarlocket är väl en klassiker, säger de som vet. Jag var inte med på den tiden så jag vet väl egentligen inte :wink:
av Rådlös
Nytt fördelarlock är bara en del i detta. Det behövs nya kablar, eventuellt med nya tändhattar och ny rotor. Detta är saker som slits med åren utan att det syns. Det blir små sprickor och annat där fukt och smuts kan lagras. Sådant (smuts och fukt) leder av spänningen så att gnistan försvagas och orkar inte hoppa över elektroderna på tändstiftet. Man kanske kollar gnistan med stiftet mot motorblocket i "fria luften". Om vi gör det enkelt för oss så säger vi att lufttrycket runt bilen är 1. Där hoppar gnistan hur bara som helst. Sedan skruvar vi i stiftet och försöker starta motorn. Då är det kompression i motorn, ungefär tio gånger mer i lufttryck! Luft är en bra isolator. Inne i cylindern blir det 10 gånger bättre isolering under kompressionen. Har man då någon störning på tändsystemet så att tändspänningen är försvagad, så orkar inte någon gnista hoppa över elektroderna på tändstiftet. Och försvagad blir gnistan med slitna tänddelar.
Även tändspolen kan slitas av samma anledning, men den är det som brukar hålla längst. I turordning på slitaget kan man säga: 1. Tändstift. 2. Tändkablar, fördelarlock och rotor. 3. Tändspolen.
Nu talar vi om en förhållandevis "modern" bil. Den har lite "modern" elektronik i form av en tändenhet och en styrdator m.m m.m. Det kan naturligtvis också krångla. Men eftersom bilen fungerar när det är torrt och fint väder, men inte vid regn och fukt, så talar allt för att det är fördelarlock, rotor och tändkablar.
Och tänk även på att ett rengjort lock har dessa små mikroskopiska sprickor och repor som inte syns, men finns. Det går att vaxa ett äldre fördelarlock, men det hjälper knappast om kablar och rotor också är slitna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan ibland räcka att tvätta "framdelen" på tändspolen ren från gammalt "klet". När man byter tändkablar, någon droppe olja på ändarna på kablarna gör underverk. Framför allt vid monteringen, men även står det emot fukt och ärg bättre. Annars håller jag med "rådlös", tändstift först...

Mvh
Lennart
av sicnarf
Min 740 startade inte i höstas efter regn. Konstigt nog så startade den efter att jag satte på motorvärmaren en timme.
Det visade sig att regn och fukt kom in i tändsystemet och kablarna genom en rost spricka i bröstplåten under vindrutetorkarna. Jag tätade sprickan med underedsmassa och nu har bilen startat varje gång utan problem. Tog mig flera veckor innan jag kom på vad det var för fel. Det var ren tur jag inte började byta delar som det inte var fel på för då hade det kostat mig en massa pengar i onödan.
Användarvisningsbild
av lennarte
sicnarf skrev:Det visade sig att regn och fukt kom in i tändsystemet och kablarna genom en rost spricka i bröstplåten under vindrutetorkarna.
Jag har hört om detta med vatten läck där och även skrivit om det några gånger. Det är tydligen inget ovanligt problem.
sicnarf skrev: Konstigt nog så startade den efter att jag satte på motorvärmaren en timme.
Är det inte så att det är "genomblött" som efter typ motortvätt så torkar det ganska fort upp. Antingen lite sol, eller motorvärmare. Värme gör susen på gamla "själar"... : :lol:
Det kan vara väldigt små marginaler ibland. för många år sedan när min dotter körde med min fars gamle 144 -72 gav hon och några kompisar sig iväg på en liten semestertripp. Jag hade några veckor innan bytt växellåda, koppling och kopplingsvajer och bilen gick hur mjukt ock fint som helst. Efter 2 dagar ringde hon om att bilen inte startade efter ett regnväder. På med verktygslåda på flaket (hade en Mazda Pick Up på den tiden) och gjorde mig beredd att köra. Då ringde hon igen, någon vänlig själ hade hjälpt dom. Han öppnade huven och kände på tändkablarna, kabeln från tändspolen satt inte i ordentligt i fördelarlocket. Han "tryckte i" den och sedan startade bilen. Så "himla" lite är det som avgör om det startar eller inte, I torrt väder gick den hur bra som helst. kabeln hade legat "i sträck" när jag sänkte ner motorn i bakkant och bytte koppling och växellåda

Mvh
Lennart
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]