NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
Ingen som vet hur man undersöker om kompressorn funkar? Finns nämligen en groupon deal ac service med påfyllning för 599
Användarvisningsbild
av Orfeous
Temperatursensorn för yttertemperaturen i backspegeln är ett vanligt fel.
Visar temperaturen fel så påverkas ACn

ACn aktiveras inte under +12 grader

Kylmediet kan vara slut.
Hör du om kompressorn startar när du har AC-knappen grön och aktiv?
brukar märkas på motorvarvtalet också att det blir en liten belastning.
Man kan även se varma dagar att de är blöta pölar under bilen på parkeringsplatser
av htchd2
Jag hör ingenting när jag varken trycker på on (grön) eller off (orange)
av htchd2
Kan nämna att yttertempmätare visar fel siffror, den visar 0 grader nu när det är ca 13 egentligen. Men nör den visa 15 grader innan så funka ac endå inte
Användarvisningsbild
av Orfeous
Vore intressant om du kunde kolla upp eventuella felkoder med VIDA
Där har man lite större koll på vad som händer.

Jag har haft dessa symptom som du säger och då var det korrosion i kontakten till förardörren.
Den temperatursensorn sitter i. När jag tog isär kontakten kunde jag byta ut stiften och kabeln för temperaturgivaren.
Efter detta så fungerade både temperaturen korrekt och även ACn :)

Men i ditt fall låter de ju som att ACn aldrig går igång oavsett vad temperaturen tycker att det är ute även om den visar typ 15 grader.
Man hör ju på motorn när den går igång och även ser på varvräknaren.
Tror det är något relä som brukar klicka också.

Jag är ingen expert eller kunnig på området bara en vanlig svensson med en volvo :)
Användarvisningsbild
av Orfeous
Haft mååååånga elfel och annat konstigt under åren så man har lärt sig en hel del om vanliga fel och hur man löst dom.
Dessa bilar är kända för framförallt elfel.

Efter några år brukar en o annan givare ge upp eller att de blir korrosion nånstans i nån kontaktstycke.
av ptrj
Är inne på min tredje kondensor nu och tror att det är dags igen nu i sommar.
kondensor 1 gick på garanti då löv och salt samlats innanför plastramen som håller paketet och skiten erjade sönder efter 18 månader.
kondensor 2 (också volvo org) fick en sten/dubb och tömdes. skitkvalitet på kondensorn. gick inte heller på garanti.
kondensor 3 bytte jag ut själv. rejält gods i aluminiumet. dock så vet jag inte ännu varför det är dåligt tryck i systemet.

Med hjälp av en uvlampa & gula glasögon så kan du snabbt lokalisera ett eventuellt läckage. Systemet innehåller spårvätska som lyser grönt från fabrik. Det gör även blodet från alla flugor som sitter där. Men du ser tydligt vart det runnit. I majoriteten av fallen så är skadan framåt på kondensorn eller efter ramen. plocka bara bort intercooler först om du har en sådan.

autocool.se i bålsta vakuumsög, provtryckte och fyllde mitt system sist. kommer att åka dit igen när det är dags.
av htchd2
Slår inte kompressorn igång när det är fel på kondensorn? Vad kostade det dig att fixa d? Vad är intercooler o vart ligger den haha är inte så kunnig inom sånt
av Macke117
Lånar tråden!

Tips på vad som är fel när kompressorn inte slår till?

Prövat att slå av och på ac:n men kompressorn står stilla hela tiden.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Kolla säkringar, köldmedia, relä och att yttertempereaturen är över 12 grader annars går den inte igång

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]