Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kantarell
Har efter 16 000 mil på 3 år bytt min XC70 -12 till en XC70 -15. Har hela tiden tyckt att el-öppningen på bakluckan känns mycket slöare än på 12-an. Ibland händer det att den inte åker upp alls när man öppnar med knappen inne i bilen, den låser upp men stannar i nedfällt läge. Beter sig som att den inte riktigt orkar få upp luckan ibland. Inga problem med laddningen. Min lokale Volvo-nasare har felsökt men hittade inget. Någon annan som upplevt samma?
Användarvisningsbild
av Jahaja
kantarell skrev:Har efter 16 000 mil på 3 år bytt min XC70 -12 till en XC70 -15. Har hela tiden tyckt att el-öppningen på bakluckan känns mycket slöare än på 12-an. Ibland händer det att den inte åker upp alls när man öppnar med knappen inne i bilen, den låser upp men stannar i nedfällt läge. Beter sig som att den inte riktigt orkar få upp luckan ibland. Inga problem med laddningen. Min lokale Volvo-nasare har felsökt men hittade inget. Någon annan som upplevt samma?
Går den piggare om du har motorn igång när du öppnar?
av Cox
Byt gasdämparen till luckan så försvinner problemet. Finns en tråd gällande detta problem, sök i forumet så hittar du nog den tråden.
av kantarell
Jahaja skrev:
kantarell skrev:Har efter 16 000 mil på 3 år bytt min XC70 -12 till en XC70 -15. Har hela tiden tyckt att el-öppningen på bakluckan känns mycket slöare än på 12-an. Ibland händer det att den inte åker upp alls när man öppnar med knappen inne i bilen, den låser upp men stannar i nedfällt läge. Beter sig som att den inte riktigt orkar få upp luckan ibland. Inga problem med laddningen. Min lokale Volvo-nasare har felsökt men hittade inget. Någon annan som upplevt samma?
Går den piggare om du har motorn igång när du öppnar?
Nej, det gör ingen skillnad om motorn är igång eller ej.
av kantarell
Cox skrev:Byt gasdämparen till luckan så försvinner problemet. Finns en tråd gällande detta problem, sök i forumet så hittar du nog den tråden.
Besökte verkstan idag igen och "lyckligtvis" så strejkade lucköppningen flera gånger just då. Det vi trodde oss se var att den ibland bara startar motorn som sitter i luckan och sköter själva låset men att den därefter inte startar motorn/motorerna som lyfter luckan. Nu kommer verkstan att ta hem en ny enhet av det som sitter i luckan för att se om det hjälper med att byta denna.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]