Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Det är rätt kul om man möter en polis, för de brukar bli astmatiska, åtminstone tills de hunnit tänka efter vad E-behörighet innebär... :)
Som reglerna är nu blir polisen astmatisk om någon med vanligt B-kort ertappas med en släpvagn med totalvikt strax över 1060 kg på kroken efter en XC60. Konsekvenserna blir: Olovlig körning, troligt körkortsingripande, förhindrande av fortsatt färd samt dagsböter.
Då gör man ju åtminstone något som är olagligt. Dessutom är det ju den sammanlagda totalvikten för kombinationen, inte bara bilens totalvikt, som man ser som ett "problem". Eller åtminstone något som kan ligga till grund för behörighetsgränserna. Men B96 har ju tillkommit för att på ett ändå förhållandevis enkelt och billigt sätt kunna få dra rimliga släpfordon efter en idag normal personbil. Som en Volvo XC60 eller XC70, exempelvis.

När det gäller retroaktiva ändringar i behörigheterna är principen att du inte blir av med en behörighet som du redan har, bara för att reglerna ändras för de som tar nya körkort. Därför gäller undantaget för personbil klass II fortfarande, trots att de som tar körkort idag inte omfattas av det. När möjligheten att köra tung lastbil på B-kort togs bort gavs möjligheten att enkelt uppgradera sitt körkort till C, om man ville. Dock gäller nya regler för hälsoundersökning vart femte år för de som är över 45, för högre behörigheter än B, även för gamla körkort (och deras innehavare).

Som du nog känner till är motiveringen till att begränsningen om vagnens totalvikt kontra bilens tjänstevikt är borttagen att nu är det upp till typprovningssystemet att konstatera om den av tillverkaren åsatta maximala släpvagnsvikten är korrekt eller ej. Har bilen gått igenom typgodkännandet och fått sin släpvagnsvikt där, inom ramen för helbilsgodkännandet, så anses det tillfyllest. Det är ju inom samma system som man numera även får dra vagnar med bruttovikter upp till 3500 kg på en 50 mm kula. Tidigare gick gränsen vid 2000 kg.
Det vore nog på sin plats att begrunda hur en del tillverkare sätter sina maximala dragvikter. Volvo kritiseras ibland för att ha låga sådana. Det är kanske snarare bra, då.
apersson850 skrev:Då gör man ju åtminstone något som är olagligt.
Precis vad jag skrev. Och relativt sett ifrågasätter jag det.
apersson850 skrev:Dessutom är det ju den sammanlagda totalvikten för kombinationen, inte bara bilens totalvikt, som man ser som ett "problem".
Ja, det är inte oväsentlgt och givetvis ska det finnas en gräns för de sammanlagda totalvikterna. Men relativt sett bestraffar man stabila och säkra dragbilar i omotiverat hög utsträckning. Relativt sett.
apersson850 skrev:Men B96 har ju tillkommit för att på ett ändå förhållandevis enkelt och billigt sätt kunna få dra rimliga släpfordon efter en idag normal personbil. Som en Volvo XC60 eller XC70, exempelvis.
B96 var inte det enda man införde. Man tog ju samtidigt bort begränsningen att släpets totalvikt inte fick vara högre än bilens tjänstevikt. Och lät gränsen för de sammanlagda totalvikterna ligga kvar på 3500 kg. Det ökade de relativa skillnaderna på ett oförsvarligt sätt. Krav på B96 för högre sammanlagda max totalvikter riktar sig främst till förare av dragbilar som är stabila och säkra. De andra kan köra vidare med, relativt bilen, mycket tunga släp. Ett inkonsekvent system.
apersson850 skrev:När det gäller retroaktiva ändringar i behörigheterna är principen att du inte blir av med en behörighet som du redan har, bara för att reglerna ändras för de som tar nya körkort.
Jag är medveten om detta. Jag tog endast upp ett exempel på en relativ jämförelse.
apersson850 skrev:Som du nog känner till är motiveringen till att begränsningen om vagnens totalvikt kontra bilens tjänstevikt är borttagen att nu är det upp till typprovningssystemet att konstatera om den av tillverkaren åsatta maximala släpvagnsvikten är korrekt eller ej. Har bilen gått igenom typgodkännandet och fått sin släpvagnsvikt där, inom ramen för helbilsgodkännandet, så anses det tillfyllest. Det är ju inom samma system som man numera även får dra vagnar med bruttovikter upp till 3500 kg på en 50 mm kula. Tidigare gick gränsen vid 2000 kg.
Jodå. Även detta känner jag till. Men det förändrar inget i sak. B-kort begränsningen och B96 begränsningen är satta av samhället och gäller före tillverkarens uppgifter i de fall tillverkarens uppgifter är mer liberala. MAn litar alltså inte helt på biltillverkarna. Men då är det ännu mera egendomligt att man konstruerar ett lagsystem som favoriserar ekipage som är mera instabila. För så är det generellt, även om enstaka undantag finns. Rent tekniskt.
apersson850 skrev:Det vore nog på sin plats att begrunda hur en del tillverkare sätter sina maximala dragvikter. Volvo kritiseras ibland för att ha låga sådana. Det är kanske snarare bra, då.
Här håller jag med fullt ut. Men Volvo mfl. hade förut problem med för lågt satta tjänstevikter på sina bilar. Det gör att förare kan råka illa ut i en kontroll där polisen tar fram vågen även om ekipaget på pappret ör ok. Men det är ett annat problem. Volvo sätter realistiska dragvikter. Volvo har angivit max släpvagnsvikt 1600 kg för min 2,5FT. Inget problem. Ford anger 1500 kg för Ford Focus EcoBoost 1,6. I fallet med Forden i mitt exempel så tror jag givetvis att den klarar kraven för sin angivna släpvagnsvikt, men hur länge? Och hur är stabiliteten med 1500 kg (B-kort) på kroken i en undanmanöver? Och för att återgå till min kritik av regelverket: en förare av Forden är ju betrodd att utnyttja 100% av bilens tekniska släpvagns kapacitet på ett vanligt B-kort. Jämför det med föraren av en XC60 som endast får utnyttja 53% av bilens tekniska släpvagnskapacitet. Om man nu anser att Ford är mer liberala än Volvo så framstår ju regelverket som ännu mera egendomligt. För visst har det stor betydelse för stabiliteten hur vikten är fördelad mellan dragbilen och släpvagnen. De som inte tror det har kört alldeles för lite med släpvagn. Vissa lagstiftare och styrande har ju inte ens körkort. Det har visat sig mer än en gång. De sammanlagda totalvikterna inflytande på stabiliteten är långt ifrån hela sanningen.
Jo tack bilnörden jag har haft BE kort och stor husvagn ganska många år så jag kan begreppen.

Tråden handlar ju om automatlåda OCH husvagnkörning, Tråden har emellertid handlat 80% om B96-kort, BE-kort, vikter och viktbegrepp ,Ford focus och Norge.
Kan nu informera om att automatlådan är omprogramerad och har dragit husvagnen ca 20 mil utan problem. ca 85 kmh med en snittförbrukning på 1,13l per mil. Mest legat på det manuella läget på lådan. Dock är jag inte jätteimponerad av förbrukningen, men det kanske är så att en automat vill ha nån dl mer än motsvarande d3 med manuell låda.
Vad tror ni?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Telefoner, om du tar topp och mellanmodellerna nu […]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏