Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nonzenz
Hej!
Nyköpt V70 2.5FT -10. Otroligt nöjd men har ett surrande från övre högra sida av bakluckan när bilen avstängd.
Det låter ganska högt och lite som en syrsa. Ljudet dämpas när jag sätter handen över övre springan på baklyktan, se bild.
Har hört det efter körning och pågår ett antal minuter.

Några tips? Ej elmanövrerad lucka.

Mvh
Bilagor
oljud.jpg
oljud.jpg (29.38 KiB) Visad 605 gånger
av nissesvolvo
Har precis samma fenomen men har elmanövrerad lucka. Måste kolla på det igen, för jag tror det är väderberoende. Inte haft det sedan tidigt i höstas, inget i vinter alltså, men så fort det börjar bli varmt ute så uppstår ljudet. Kan det va så enkelt att det är luft som passerar där, trycks ut eller sugs in beroende på hur stor tempskillnaden är mellan kupen och uteluften?
Fast det låter ju konstigt, då skulle, om min teori håller, innebära att alla luftmunstycke fram i bilen skulle vara lufttäta vid avstängd bil. Ej troligt.

Fler förslag?
Användarvisningsbild
av Jahaja
nissesvolvo skrev:Har precis samma fenomen men har elmanövrerad lucka. Måste kolla på det igen, för jag tror det är väderberoende. Inte haft det sedan tidigt i höstas, inget i vinter alltså, men så fort det börjar bli varmt ute så uppstår ljudet. Kan det va så enkelt att det är luft som passerar där, trycks ut eller sugs in beroende på hur stor tempskillnaden är mellan kupen och uteluften?
Fast det låter ju konstigt, då skulle, om min teori håller, innebära att alla luftmunstycke fram i bilen skulle vara lufttäta vid avstängd bil. Ej troligt.

Fler förslag?
Hmm, vi lärde oss ju för några dagar sen att övertrycket justeras genom gallren i bagageutrymmet så det är väl isåfall om det är stopp där vilket känns osanolikt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=116950
av nissesvolvo
Jahaja skrev:
nissesvolvo skrev:Har precis samma fenomen men har elmanövrerad lucka. Måste kolla på det igen, för jag tror det är väderberoende. Inte haft det sedan tidigt i höstas, inget i vinter alltså, men så fort det börjar bli varmt ute så uppstår ljudet. Kan det va så enkelt att det är luft som passerar där, trycks ut eller sugs in beroende på hur stor tempskillnaden är mellan kupen och uteluften?

Fler förslag?
Hmm, vi lärde oss ju för några dagar sen att övertrycket justeras genom gallren i bagageutrymmet så det är väl isåfall om det är stopp där vilket känns osanolikt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=116950
Ja just det. Det läste jag tom själv men totalt glömt bort det. :D Nä inte tror jag väl det är stopp nånstans vid gallren.
av Rådlös
Utan att påstå den ena eller andra orsaken, ni vet väl att bränslepumpen och tankmätaren drivs med växelspänning? Så är det i alla fall i min V70 2.0F -08. Man skulle kanske tänka sig att det finns en växelströmsinverter någonstans som låter. Jag vet inte var den sitter fysiskt, men ser att den finns på kopplingsschemat.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Samma ljud från min MY11.

Jag har försökt att lokalisera var ljudet kommer ifrån.
För det är rätt så störigt.

Det som ligger närmast till hands är tätningslisten runt luckan.
Om jag inte minns fel så är den listen av typen "p-list".
Den är ihålig, dock är den inte tät utan där är små hål i den så att den kan tryckas ihop och expandera när luckan öppnas och stängs.

Har då hålen blivit lite tilltäppta av smuts eller fukt så kan där skapas ljud när luften skall passera i hålet.

Jag har för mig att där sitter ett hål i vardera hörn av luckan. På "insidan" av listen, som sluter tätt mot kanten av luckan.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]