- tor 07 maj 2015, 18:52
Jag lagade precis min AC (kondensor+ackumulator), gick på ca 12k . Tur att man har maskinskadeförsäkring...
Moderator: Moderatorer
Lilipili skrev:ACn verkar vara kaputt.. Kostnad På ett ungefär? :???:Men vänta nu, kollade du inte innan köp? Köpte du privat eller av firma? Låter som en dyrköpt lärdom iaf. :|
Micce1980 skrev:Lilipili skrev:ACn verkar vara kaputt.. Kostnad På ett ungefär? :???:Men vänta nu, kollade du inte innan köp? Köpte du privat eller av firma? Låter som en dyrköpt lärdom iaf. :|
timebandit skrev:Men är den köpt på firma så har man ju garanti mot sådant. Man har väl 1års garanti och dom första 6 månaderna så har företaget bevisbördan att påvisa att felet redan fanns där osv? (förutsatt att deklarationen på bilen så att säga inte tydligt visar att felet redan fanns där och man accepterade det).Garanti, och garanti... ;) Det heter konsumentköplagen. Om du får något problem som du inte själv orsakat så måste firman du köpte bilen av fixa det utan kostnad för kunden. Konsumentköplagen gäller tre år, dock ligger bevisbördan på kunden efter dom första 6 månaderna :) Så tillbaka till handlaren :/
Lilipili skrev:Åkte in på AC check, var hål.. Ringde Bilhandlaren som ville deala, "mötas halvvägs" först...Du skulle ju "hänvisat" till konsumentköplagen!![]()
Jag hade redan ringt runt till bl a försäkringsbolaget för att dubbelkolla om garanti o grejer så jag åkte dit och visade kvittot från verkstaden och sa vad byte skulle kosta osv men han ville fortfarande va ful. Jag Sa att han skulle ringa Folksam och om han inte ville gå med på garantifix så skulle han få skriva brev till dem o förklara varför han ej vill ta det.
Slutade med att han fixar ACn på måndag