Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
xerent skrev:
Med det sagt ser jag inte hur detta kan ge den akuta effekt som du beskriver. Det låter som något sensor-, CANbus- eller elfel någonstans i nån komponent. Alternativt någon aktuator som inte beter sig ordentligt. Men detta är bara spekulation från min sida. Var är teknikgurut Camel när han behövs? :D

Eller så är det bara antispinn som spökar för dig pga hjulradien som du säger. Sätt de bästa däcken fram och se om problemet försvinner? Vore intressant indeed...
e.
Visst kan det vara antispinn, hastighetsskillnaden blir så stor att datorn tror det spinner o stryper motorn.

Och däck av olika fabrikat kan vara grymt olika stora även om det står samma siffror på dem.
Användarvisningsbild
av nicwei01
xerent skrev:Det du beskriver är cirka 1,8 cm skillnad i hjuldiameter eller en 2.7% differens på hjulaxlarnas hjuldiameter, om min huvudräkning stämmer. Det tycker jag verkar mycket för att vara samma dimension på däcken, och jag rekommenderar inte att du kör med Haldexen på det sättet eftersom den antagligen ligger inkopplad och sliter i lamellerna. Speciell på Haldex generation 5 där det tydligen inte finns något oljefilter som kan samla upp eländet heller. Volvo säger säkert att det inte är några problem. Det är ju inte heller dom som får betala om skiten går sönder.

Med det sagt ser jag inte hur detta kan ge den akuta effekt som du beskriver. Det låter som något sensor-, CANbus- eller elfel någonstans i nån komponent. Alternativt någon aktuator som inte beter sig ordentligt. Men detta är bara spekulation från min sida. Var är teknikgurut Camel när han behövs? :D

Eller så är det bara antispinn som spökar för dig pga hjulradien som du säger. Sätt de bästa däcken fram och se om problemet försvinner? Vore intressant indeed...

När köpte du bilen? Om det var nyligen så har du stöd av konsumentköpslagen att få felen åtgärdade.
Tack för svaret!

Jag ska byta och sätta de nya däcken fram.

Vi köpte bilen i Februari.

Med vänlig hälsning,

Nicklas
Användarvisningsbild
av nicwei01
Fenomenet är borta när jag satte de nya däcken fram.

Kan man kräva 2 nya däck av bilförsäljaren?

Med vänlig hälsning,

Nicklas
Användarvisningsbild
av xerent
Det är nog inget att oroa sig över efter en sån kort sträcka. Däremot kan jag rekommendera ett oljebyte i Haldex-enheten förebyggande om bilen har gått en bit. Min bil har gått 12500 mil och jag ska byta i nästa vecka.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Haldexkopplingen rasar inte av att du har olika stora däck, den slits bara ut fortare,
Användarvisningsbild
av nicwei01
Hej,
Har fått nedan svar från försäljningschefen på Volvo där jag köpte bilen

"Hej Niclas!

Mycket av de du refererar till stämmer på många AWD bilar men den variant av Haldex du har är inte alls känslig för däckfabrikat eller slitage.

Så dina upplevda fel beror inte på detta."

Uppenbarligen har däcken inverkan då fenomenen upphör när jag har de nya däcken fram. Det står även i instruktionsboken att samma märke o dimension skall användas på alla 4.

Hur som helst har Volvohandlaren uppmanat mig att lämna in bilen på närmaste Volvo verkstad för analys

Med vänlig hälsning,

Nicklas
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker du skall stå på dig ang. Däcken. Hänvisa till instruktionsboken.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]