Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Hej. Välkommen hit och grattis till bilen. :)

Jag kör själv med bollnäs bilvårds PPS. Köpte ett gäng när dom låg ute för 29kr. :)
Gör behandling med 6-8 månaders mellanrum.. känns det ok att lägga 10 min varje halvår istället för att betala 500-800kr. Gör man det hos nått "proffs" räcker det lite längre.. Kanske ett år.. Dock inga 3 år..

Jag skulle inte vara så orolig över avfettning och vax.. Man tvättar rent rutan en extra gång innan man applicerar.
Däremot kör jag inte med automattvätt med borstar då jag e skraj för tvättrepor. Tvättar iställer oftast med högtryck i utomhustvättar eller i GDS-hall.. Så med egen ny svamp... ibland också hemma på gården.
När jag köpte min bil la jag Aquapel på framrutan (samma som Volvos), till hösten blir bilen 5år och har i dagsläget rullat 3500mil. Så hur länge de håller beror nog mer på hur många mil man kör hur mycket man använder torkare o.s.v. Jag märker nästan ingen skillnad mot när den var nybehandlad. :)
Mm.. Så kan det vara.. Jag kör 3000mil per år.. Samt tvättar ofta.. Och ofta med avfettning.. Så det hör säkert att det försvinner snabbare. Jag har dock inga problem med att lägga på det var 6-8e månad. :)
börne skrev:Har också vattenavvisande rutor & tänkt på det du skriver TS. Dock har jag kvar den vattenavvisande effekten på mina sidorutor, förarrutan är bytt så den är bara ett halvår gammal men passagerarrutan är 5 år gammal & jag märker ingen skillnad på dom båda, vattnet far av direkt när man kör. Tvättar intei biltvätt & avfettar inte rutorna.

Har dock sett medel som ser exakt ut som aquapel med Volvo logga hos min Volvoåterförsäljare.

Fick du en vattenavvisande framruta när du bytte?

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]