Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av phillan
Hej!

Har en v70 1999 GLT 165hk som börjar bli lite trilsk. Tycker jag har lite konstiga beteenden, som inte rår mig på. Det här är scenariot:

Började med att bilen laddade ur någon gång i månaden. Trodde först det vara batteriet, då provade jag köra rekond på min CTEK laddar, efter 1 dygn så avbröt jag laddningen och väntade 3 timmar och mätte och fick följande resultat. 12.64 volt.

Då började jag kika på generatorn. Den gav 13.1 volt. vilket är misstänkt, så stoppa i och ur kolen. Då fick jag ut cirka 13,20v istället över batteriet.

Så då börjar generator misstankarna ta fart. Dock mätte jag mellan generator och jord och hade 14volt. Provstartade bilen igen och såg att spänningen på batteriet var 10v!! och generatorn gav ingenting, sen gasade jag till typ 3000varv och då började den ladda igen... Verkar som jag lär varva till för generatorn ska ge...

Förövrigt så batteriet med tändning på och halvljus av så tickade volten ner med 12.34-12,33-12,32-12,31 osv med en tusendels volt varje sekund. Är detta normalt för ett friskt batteri?

Vart ska jag börja? Kan det vara både batteriet och generatorn?

Sökte lite på forumet, men hittade ingen liknade scenario
Användarvisningsbild
av js1
Kolla pluskabeln på batteriet. Det är vanligt det blir dålig kontakt där kabeln är pressad i skon. Kör en sväng och känn på skon, är den varm har du felet där. Då kan du tappa spänning mellan generatorn och batteriet. Du kan även mäta spänningsfallet mellan generatorn och batteriplus. Sätt plusproben på generatorn och minusproben på batteriplus. Här får bara skilja nån tiondels volt.
Användarvisningsbild
av js1
Fast han skriver att han laddat med extern laddare och får vilospänning på 12,64V vilket är ok.
av phillan
Gjorde rent och kollade alla kabelskor. Nu laddar den 13.79v.
Dock så måste jag fortfarande gasa till för att den ska ladda första gången, sen laddar den "normalt"

Hade ingen spänningsfall mellan generator och batteri.
Användarvisningsbild
av Perra83
phillan skrev:Gjorde rent och kollade alla kabelskor. Nu laddar den 13.79v.
Dock så måste jag fortfarande gasa till för att den ska ladda första gången, sen laddar den "normalt"

Hade ingen spänningsfall mellan generator och batteri.
Kolla även kabelskon när du har kört en stund. Blir kabelskon varm så byt. Har haft det på en 850 o en V70 så det är rätt vanligt.
av phillan
Har kört cirka 2 mil nu. Har ingen uppvärmning av kabelnskon sen rengöringen.

Har köpt mig en billig voltmätare från Biltema. Tänkte koppla den direkt på batteriet(avsäkrat) och min fråga är, drar en sådan mätare någon ström? eftersom den kommer stå på hela tiden. (Lampan tar jag på stereon på acc läget)
Användarvisningsbild
av js1
Nej, en voltmeter drar i princip ingenting. Vad menar du med "tar lampan......?
Användarvisningsbild
av js1
Nej, en voltmeter drar i princip ingenting. Vad menar du med "tar lampan......?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS