Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klabban
Någon som vet eller har någon teori kring att den inte testats? Eller om det är så att det testats utan att resultatet presenterats ännu...

Man förväntar sig ju givetvis toppbetyg och fem stjärnor men blir lite konfunderad... C30:n presenterades väl efter S80N och den är ju testad.
Användarvisningsbild
av Jensen
Vet inte om ni känner till det, men V70N har aldrig blivit testad
hos EURO NCAP.
Användarvisningsbild
av CarMan
personligen så ger jag ingen ting för deras tester...
av klabban
Jensen skrev:Vet inte om ni känner till det, men V70N har aldrig blivit testad
hos EURO NCAP.
Gamla S80 testades ju iaf och man kunde väl anta att V70N skulle få ungefär samma resultat. Denna gång kanske man väntar in V70NN.
av klabban
CarMan skrev:personligen så ger jag ingen ting för deras tester...
Okej då vet jag...
Användarvisningsbild
av CarMan
klabban skrev:
CarMan skrev:personligen så ger jag ingen ting för deras tester...
Okej då vet jag...
När volvo tar fram en bil så data simuleras delar o komponenter för att fungera bra vod en krock. sen dragtestas vica komponenter i riggar. tilslut göra flertalet krock prov i många olika vinklar & i många olika hastigheter, allt för ar få en bil som är säker i så många olika krock sitrationer sommhalst ( medalhastigheten vid en krock ligger kring 30 km/h) & denna krock är sellan 2 bilar som träffar varandra i en rak riktning mot varandra.

Euro NCAP kör endast 3 krock prov (eller om det var2) med varje blimodell & dessa krocker är exakt lika på alla bilar, så blitilverkaren kan lätt optimera bilens konstruktion för att få bra betyg i dessa testar & på så sätt sälje fler bilar. har förmig att man krockar halv front mot halv front i 50km/h (eller om det var 70) ialla fall i en högre hastighet än medelkrocken & detta gör att blen kan vara för styv, eller ha för hård krockkudde i "medelkrocken" = domflästa mäniskor som krockar får ett sämre krocks skydd än vad dom tror dom fått (dom kan alltså ha bättre krocks skydd i en bil sämre resultat.

nligt volvos kontruktörer som jag pratat med så är det lätta att bygga en bil som får full pott i deras tester (eftersom man vet hur bilen kommer att krockas) det svåra när man kontruerar bilar är a få en bile som är bra i alla sitruationer.

hitta den här länken vid en snabb sökning, men jag har inte sett filmen (tror jag sågden när det gick på tv) http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... 9&a=705278
Användarvisningsbild
av CarMan
glömde ju skriva det att bilarna bara jämförs med sig själva "sin klass"
en clio med 5 stjärnor är INTE krocksäkrare än en bil i V70 klassen med 2 stjärnor!!!

mer läsning
http://www.vibilagare.se/kronika.asp?gu ... AF4448BAF3

Eftersom det endast görrs 3 krock testar så testas inte alla utrustnings nivåer. många biltilverkare har ju visa säkerhets utrustningar som extra tillbehör (& givetvis skänker dom ju en bil med denna utrustning, för att få bra betyg) å sama sätt så påverkar olika motoralternativ äve en frontkrocks resultat & det är ju därför inte säkert att ditt motoralternativ är det som andvänts i testen
Användarvisningsbild
av CarMan
Andra saker som höjer betuget är saker i den passiva säkerheten som tilexempel bältes pling, Nya S80 har text som talar om hur många bälten bak som andvänds & säger till om nån tar av sig bältet bak, såna saker ger högre betyg, så allt är inte krock resultat
av klabban
Tack för synpunkterna och sammanfattningen!

Jo att bilen är bra på att skydda i verkliga olyckor är onekligen viktigast och Volvo har ju alltid tillhört de allra bästa på detta så det känns inte som någon större risk att beställa en V70NN eller S80 utan att några Euro-NCAP resultat presenteras... Giller speciellt de förlängda krockgardinerna bak i V70NN som skyddar barnen ännu bättre :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvos krock center anläggning är unik, genom att den har flyttbar vägbana & kan därmed krocka i halt valfri vinkel + massa andra finnesser som är unika på denna anläggning.

(det är inte ens alla biltillverkare i värden som har egen krock studie anläggning, många hyr insig för att göra krock prov & det kostar ju en slant = man gör bara det man verkligen måste.)

vi ska inte klara allt för mycke på Euro NCAP dom har ju faktiskt fårr många biltilverkare att bygga säkrare bilar, även om det finns stora brister i dras tester
Volvo v50 2006 2.0d sotar

Sotat igen Luftfiltet verkar ju mindre bra. Du kan[…]

motor

Hej Det skulle kunna vara läckande tätn[…]

kjolpaket volvo c30

Finns ju r design tex.. Googla finns massa.

Bilden du bifoga är ju xenon lampa. Men inte […]