klabban skrev:CarMan skrev:personligen så ger jag ingen ting för deras tester...
Okej då vet jag...
När volvo tar fram en bil så data simuleras delar o komponenter för att fungera bra vod en krock. sen dragtestas vica komponenter i riggar. tilslut göra flertalet krock prov i många olika vinklar & i många olika hastigheter, allt för ar få en bil som är säker i så många olika krock sitrationer sommhalst ( medalhastigheten vid en krock ligger kring 30 km/h) & denna krock är sellan 2 bilar som träffar varandra i en rak riktning mot varandra.
Euro NCAP kör endast 3 krock prov (eller om det var2) med varje blimodell & dessa krocker är exakt lika på alla bilar, så blitilverkaren kan lätt optimera bilens konstruktion för att få bra betyg i dessa testar & på så sätt sälje fler bilar. har förmig att man krockar halv front mot halv front i 50km/h (eller om det var 70) ialla fall i en högre hastighet än medelkrocken & detta gör att blen kan vara för styv, eller ha för hård krockkudde i "medelkrocken" = domflästa mäniskor som krockar får ett sämre krocks skydd än vad dom tror dom fått (dom kan alltså ha bättre krocks skydd i en bil sämre resultat.
nligt volvos kontruktörer som jag pratat med så är det lätta att bygga en bil som får full pott i deras tester (eftersom man vet hur bilen kommer att krockas) det svåra när man kontruerar bilar är a få en bile som är bra i alla sitruationer.
hitta den här länken vid en snabb sökning, men jag har inte sett filmen (tror jag sågden när det gick på tv)
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... 9&a=705278