Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo V70 -99a och ända sen vi köpte den har vi inte kunna öppna dörren med bilnyckeln. Det går att vrida på nyckeln men det känns som den inte hakar i något som styr att låset öppnas (är ett visst motstånd när man vriden men känns inte riktigt som när dörren normalt skulle öppnas). När jag tar bort en svart gummiplupp i sidan av dörren och tittar in kan jag se att något rör sig när jag vrider om nyckeln. Centrallåset fungerar utan problem och nyckeln fungerar i tändningslåset. Kan det vara så att något har hakat ur eller liknande i dörren och om så, är det enkelt att fixa eller behöver jag byta hela låshuset?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
På bilar med centrallås är det vanligt att nyckellåsen slutar fungera. De används helt enkelt för lite.

Prova med att smörja med låsolja. Repetera. Vänta ett par dagar och smörj igen.

Har du tur får du låset att fungera. Annars torde det vara byte som gäller -- eller att du skruvar isär låset och rengör ordentligt.

Så länge du har något lås som fungerar så brukar det räcka. Det är inte roligt att upptäcka att det inte går att ta sig in i bilen den dag som batteriet tar slut.
Malmstroem skrev:På bilar med centrallås är det vanligt att nyckellåsen slutar fungera. De används helt enkelt för lite.
Du menar fjärrstyrt centrallås antar jag ;)

Och jo, jag tror nyckeln går att vrida om även om det är fel nyckel, men ska inte lova att det är så. Det KAN ju vara så att någon tidigare talang har bytt låscylindern i förardörren till nå random han hittade på skroten, och därför funkar inte nyckeln i just det låset.

Men börja med att smörja, riv bort dörrsidan så du ser mer tydligt vad som händer, kolla så alla stag osv ligger rätt.
Visst -- jag menade fjärrstyrt. Dock så kan t.ex. passagerardörrens lås becka igen på bilar med "manuellt" centrallås. :wink:

Hur som helst. Om låsen inte används har de en tendens att kärva ihop. Det löses bäst genom att smörja i förväg och att använda nyckeln i alla lås med jämna mellanrum. Ofta går det att smörja och motionera ett lås så att det börjar fungera igen -- dock inte alltid.

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Bagageluckan på min xc70 från 2008 vil[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]