Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GT-mannen
Bil: V40 2,0T Classic II -04

Var ute och körde en sväng under dagen. Plötsligt sjönk tankmätarnålen från halv tank till reserv och färddatorn gick från 47 mil till tom tank till 12 mil till tom tank samtidigt som varningslampan för låg bränslenivå tändes. Tanken är halvfull. Vad kan ha hänt?

/Håkan
av southnorrland
Samma här - bara låtit det vara. Det gick till sig en gång då jag drog ut kontakten (under baksätet, under luckan) och drog på lite kontaktspray men efter en månad så slutade den att funka ändå....
trippelmätaren är bra! Bara man kommer ihåg att nollställa den och har lite koll. Fått soppatorsk 2 gånger:)
Användarvisningsbild
av svergie2
southnorrland skrev:Samma här - bara låtit det vara. Det gick till sig en gång då jag drog ut kontakten (under baksätet, under luckan) och drog på lite kontaktspray men efter en månad så slutade den att funka ändå....
trippelmätaren är bra! Bara man kommer ihåg att nollställa den och har lite koll. Fått soppatorsk 2 gånger:)
Hehe, inte fått torsk än iaf :D
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Lämnade in bilen idag på Upplands Motor i Hammarby Sjöstad. Tankarmaturen var den felande länken. Stendöd, så ny (begagnad) armatur är beställd från JB Bildemontering i Jönköping. Kommer förhoppningsvis under morgondagen. Armaturen kostar en tusenlapp plus moms. Lite skillnad jämfört med en ny som kostar nästan fyra gånger så mycket.

Hade även problem med att motorlampan lyste lite då och då. Felet var tydligen i motortempgivaren, vilket jag är tacksam för. Hade blivit mindre glad om katalysatorn eller lambdasonderna hade varit paj.

/Håkan
av krolleg
Väldigt vanligt fel på dessa tankmätare är att en av kablarna som går till själva nivågivaren går av. Dessa kablar är väldigt tunna och kan utan större problem vibrera av.

Går enkelt å löda dit en ny bara att plocka ur tankarmarturen
motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]

Uppdatering Har varit ute och provkört men de[…]

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]