Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HakanF skrev:Detta med släpvikter:

Med min bil så får jag dra 1100kg med B kort.

Om jag då kopplar på en vagn med totalvikt 1500kg
egenvikt 500kg
så får jag då lasta den med 600kg så last och vagn väger 1100kg ihop och köra med B kort?

Fiktiva siffror
Om din bils totalvikt är under 2000kg så får du faktiskt dra den.. Men bara lasta 600kg.
Men är din bils totalvikt över 2000kg blir totalvikten på båda över 3500kg och då har du inte körkortsbehörighet att dra kombinationen.
StringerBell skrev:
Bilnörden skrev:Tyngre släp uppför sig annorlunda vid inbromsning/undanmanöver t ex på vintern oavsett vilken bil man drar med. Så B96 likn utbildning från 1000kg - 1599kg sen måste man ta E kort oavsett dragbil.
Ingår det halkbana på B96- el. BE-utbildning?
Jag vet inte, fick BE automatiskt när jag tog CE, på CE är det ingen halkbana
Det är ingen halkbana på B96! Det är ju bara en "säkerhetskontroll/lastsurrning" och uppkörning.
Något som hittils inte berörts är storleken på släpet, den är ju trots allt ganska avgörande när man tar sig fram. Nu föredrar jag förvisso ett stort släp som man ser var man har framför eller litet som hänger där bakom bakluckan någonstanns.

Det är ju knappast enkelt att komma bra bra regler för släpkörning.
Bilnörden skrev:Tyngre släp uppför sig annorlunda vid inbromsning/undanmanöver t ex på vintern oavsett vilken bil man drar med.
Ja tyngre släp uppför sig annorlunda än lätta släp. Men ett givet släp uppför sig olika efter en lätt resp. tyngre dragbil också. Oavsett om detta släp är lätt eller tungt. Det relativa inbördes viktförhållandet mellan släp och dragbil spelar också roll. Det senare avspeglas dock inte i reglerna. Snarare tvärt om...
MartinS skrev:Något som hittils inte berörts är storleken på släpet, den är ju trots allt ganska avgörande när man tar sig fram.
Så sant så. Men i dagens behörighetsregler finns inte storleken med som en parameter vad jag vet. Däremot vikterna.
MartinS skrev:Det är ju knappast enkelt att komma bra bra regler för släpkörning.
Nej, det är det verkligen inte. Men konsekvensen av dagens regelverk är att man ser dagens tunga bilar som en säkerhetsrisk som dragbilar bara för att de är tyngre. Det är ju helt uppåt väggarna. Man skulle bejakat att bilarna blir tyngre och stabilare och från början insett att sammanlagda total- eller bruttovikten inte skulle varit en fast gräns för behörigheten. Behörigheten skulle varit beroende av hur stor del av max sammanlagd bruttovikt man utnyttjar, eller varför inte hur stor del av bilens tjänstevikt som utnyttjas för släpvagnen. Tillverkaren har ju redan anpassat den angivna tillåtna sammanlagda bruttovikten efter dragbilens bromsförmåga, startförmåga samt stabilitet. Ligger man nära de tillåtna gränserna ska det definitivt innebära större krav på utbildning. Men stora och tunga bilar skulle då dra proportionellt lika tunga släp som lätta bilar med samma behörighet. Mycket rimligare (och säkrare än dagens regler) anser jag. Idag får "otillräckligt" utbildade förare helt lagligt framföra fordonskombinationer som är minst sagt utmanande stabilitetsmässigt.
joel80 skrev:
HakanF skrev:Detta med släpvikter:

Med min bil så får jag dra 1100kg med B kort.

Om jag då kopplar på en vagn med totalvikt 1500kg
egenvikt 500kg
så får jag då lasta den med 600kg så last och vagn väger 1100kg ihop och köra med B kort?

Fiktiva siffror
Om din bils totalvikt är under 2000kg så får du faktiskt dra den.. Men bara lasta 600kg.
Men är din bils totalvikt över 2000kg blir totalvikten på båda över 3500kg och då har du inte körkortsbehörighet att dra kombinationen.
Är regeln att man inte ens får koppla ett tomt släp med 1500kg totalvikt, i nämnda exempel, borttagen?
Om du menar relationen bilena tjänstevikt och släp så är den borttagen sen några år. Så på vissa bilar kan man hänga på släp med högre totalvikt än vad bilen får dra.. Men då bara lasta så pass att man inte överskrider bilens maxlastvikt. Dock måste man när man räknar på om man har förarbehörighet räkna med totalvikter på både släp och bil.

Det är dock rätt ovanligt nu att bilar väger så pass lite att man inte kommer över 3500kg-gränsen med ett släp som har totalvikt på mer än vad bilen klarar.

Har man tagit B96 och har behörighet med en kombinationsvikt av 4250kg blir det dock betydligt vanligare att det blir bilena max släpvagnsvikt som är "spärren". Och då får man överskrida den med totalvikten på släpet, så länge bruttovikten är under bilens max släpvagnsvikt sam totalvikten på båda fordonen är under 4250kg.

Rörigt? ;)
Nu har jag läst lite om de reglerna som gäller för släpvagnsvikter med olika körkortsbehörigheterna.

Och reglerna att man bara får koppla på vagn på bilen som ger totalvikt på ekipaget 3500kg ger en bil som väger 1400kg tillstånd att koppla på en kärra på tex 1500kg men en bil på 2400 bara får ha en kärra med totalvikt 1100kg.

De verkar mer korkat än som borde vara lagligt för beslutsfattare
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]