Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Då min nuvarande vid-behov-bil, 244 -80 som kanske får en egen tråd, har en lite oviss framtid har jag börjat se mig om efter "ny" bil. Har länge spekulerat på att byta upp mig men mitt faktiska bilbehov är ganska litet så 240:n har dugit tills nu.

Den bil jag nu är mest sugen på är en S80 V8. En MY07-08 är nog mest aktuell men då är jag lite fundersam angående barnsjukdomar på den modellen. Drivlinan har jag mindre funderingar på eftersom den ändå är beprövad i XC90 (endast tidiga MY05:or som havererade...?) men tänker typ på modellen i övrigt. Inga särskilda typfel eller större problem man behöver ha i åtanke?

T.ex: har V8:an samma ac-komressor som kan haverera -> multiremmen går av och hamnar i kamremmen?

Andra synpunkter eller kommentarer, på val av bil eller val av drivlina? V8:an verkar ju vara Volvos bästa drivlina någonsin men någon menade en T6:a gör sig bättre vid "vanlig" körning. Har räknat ganska högt på ägandekostnaderna förutom service-/reparationsposten där jag inte vet om jag ska räkna med att byta hela framvagnen årligen eller om man gör sig en tjänst genom att välja en T6:a av samma årsmodell och polestar:a den, om bränsleekonomin är alldeles galet mycket bättre att det lönar sig på knappa 1000 mil/år.
av Rådlös
Visserligen blir ofta Volvo äldre än många andra bilar, men "barnsjukdomar" på en 7 - 8 år gammal bil? Det borde väl vara passerat för länge sedan? :roll:
Användarvisningsbild
av EjS
Kan bara hålla med om att V8'an var helt speciell. På de första meter vid rödljus gick den som inget annat jag provat.

Inget konstigt att den var testingejörens favorit på Volvo. Den fick riktigt bra betyg också för bränsleekonomi i hög fart.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Schmoyoho skrev:Hej,

Då min nuvarande vid-behov-bil, 244 -80 som kanske får en egen tråd, har en lite oviss framtid har jag börjat se mig om efter "ny" bil. Har länge spekulerat på att byta upp mig men mitt faktiska bilbehov är ganska litet så 240:n har dugit tills nu.

Den bil jag nu är mest sugen på är en S80 V8. En MY07-08 är nog mest aktuell men då är jag lite fundersam angående barnsjukdomar på den modellen. Drivlinan har jag mindre funderingar på eftersom den ändå är beprövad i XC90 (endast tidiga MY05:or som havererade...?) men tänker typ på modellen i övrigt. Inga särskilda typfel eller större problem man behöver ha i åtanke?

T.ex: har V8:an samma ac-komressor som kan haverera -> multiremmen går av och hamnar i kamremmen?

Andra synpunkter eller kommentarer, på val av bil eller val av drivlina? V8:an verkar ju vara Volvos bästa drivlina någonsin men någon menade en T6:a gör sig bättre vid "vanlig" körning. Har räknat ganska högt på ägandekostnaderna förutom service-/reparationsposten där jag inte vet om jag ska räkna med att byta hela framvagnen årligen eller om man gör sig en tjänst genom att välja en T6:a av samma årsmodell och polestar:a den, om bränsleekonomin är alldeles galet mycket bättre att det lönar sig på knappa 1000 mil/år.
Vet ej vad det sitter för ac-kompressor på V8'n men den har kamkedja och det har också T6'n så bekymmert med att multiremmen går av och trasslar in sig i kamremmen finns ej på dessa bilar. Det värsta som kan hända under ett sådant scenario är väl att man får byta ac-kompressorn om frihjulet skulle skära lr lagret till dito. För övrigt en enormt fin och skön bil att köra med ett härligt V8 muller har jag läst mig till på forumet.
av Schmoyoho
Rådlös: Både ja och nej. Glömde skriva att jag främst kollat bilar som gått ca 8-12 000 mil ungefär. På en bil som gått under 10k känns det inte helt självklart som att t.ex en dålig AC-kompressor hunnit skära. Men det kanske bara är jag som är nojig :( edit: Tänker mig likt tidiga P2:or där t.ex instrumenthusen går sönder m.m. En bekant med första årsmodellen V70N fick byta allt från spjällhus till kompressor till växellåda (! på en vanlig bruksbil). Även om en tidig S80 nu har barnsjukdomar så hade jag ju helst vetat vilka på förhand. Oförutsedda utgifter brukar ju kunna kännas lite dyrare än förutsedda diton.

Ejs: 0,87-0,92 skrev en dåtida V8-ägare att dennes S80 drog på landsväg. Idag drar ju dock den senaste 6-cyl T6:an lika mycket, om inte mindre, på landsväg. 0,78-0,84 färddatorliter per färddatormil har jag varit nere på, vid försiktig landsvägskörning. Dock inte min bil, tyvärr ;)

helgonet1: Jag trodde alla nya, motorstarka drivlinor hade kamkedja men icket. "Remdrivna dubbla överliggande kamaxlar" skriver Volvo här. Men då kanske inte multiremmen är monterad på ett sätt som gör att problemet kan uppstå på V8:orna, har ju aldrig hört talas om en rasad V8 förutom på tidiga XC90 som sagt.
av JE Jr
Bägge yttre styrlederna och bägge bakhjulslagren är bytta på min V8 -07 som gått ca 13500mil. Tror inte de är så mkt standardfel på just V8.

Däremot lättare att hitta en sån med bra utrustning om du gillar sånt än vad det är på en med mindre motor.

Förbrukningen ovan lär du dock aldrig komma ner till ;) 1.2 har min smittat sen köp.
av Schmoyoho
Bakhjulslager får jag erkänna att jag inte vet vad det är men på 13500 mil låter det ju absolut inte som några större operationer.

Alla bilar jag varit nyfiken på hittills har alla haft premium sound, elstolar och xenonljus vilket egentligen är de tre tillbehören jag bryr mig om. Sen att xenonljusen kostar pengar att byta och att framvagnsdelar förmodligen går åt (någon pratade om att 850 och första, P2, 6-cyl S80 käkade framvagnsdelar pga framtunga) är väl både förväntat och mer överkomligt än att behöva byta då t.ex AC-kompressorn. Har googlat litegrann på den och den sämsta sorten verkar sitta t.o.m MY09 så antar det gäller även V8:orna.

Menade självklart kring 0,9 l/mil på landsväg, det tror jag är uppnåeligt om man försöker. Däremot 1,2 l/mil tror jag är i underkant för vad jag läe hamna på, iallafall de första månaderna :shock:
av Schmoyoho
Har läst på lite bättre både här på forumet och på engelskspråkiga forum och det verkar mest bara vara jag som är nojig. Inga egentliga barnsjukdomar eller andra typfel på just S80 eller V8:an, bra drivlina, allmänt driftsäker motor sedan dräneringshålet kom till osv.

Tydligen är det visst kamkedja men lite oklar över om det stämmer, någon skrev att det endast är kamkedja på insugsventilerna eller något liknande och att multiremmen lurat folk att det är kamrem, typ. Men i övrigt känner jag mig ganska väl övertygad om S80 :)
Användarvisningsbild
av helgonet1
Schmoyoho skrev:Har läst på lite bättre både här på forumet och på engelskspråkiga forum och det verkar mest bara vara jag som är nojig. Inga egentliga barnsjukdomar eller andra typfel på just S80 eller V8:an, bra drivlina, allmänt driftsäker motor sedan dräneringshålet kom till osv.

Tydligen är det visst kamkedja men lite oklar över om det stämmer, någon skrev att det endast är kamkedja på insugsventilerna eller något liknande och att multiremmen lurat folk att det är kamrem, typ. Men i övrigt känner jag mig ganska väl övertygad om S80 :)
Ska inte säga nåt men skulle aldrig tro att de tillverkar en V8 med kamrem men men
Användarvisningsbild
av helgonet1
Schmoyoho skrev:Rådlös: Både ja och nej. Glömde skriva att jag främst kollat bilar som gått ca 8-12 000 mil ungefär. På en bil som gått under 10k känns det inte helt självklart som att t.ex en dålig AC-kompressor hunnit skära. Men det kanske bara är jag som är nojig :( edit: Tänker mig likt tidiga P2:or där t.ex instrumenthusen går sönder m.m. En bekant med första årsmodellen V70N fick byta allt från spjällhus till kompressor till växellåda (! på en vanlig bruksbil). Även om en tidig S80 nu har barnsjukdomar så hade jag ju helst vetat vilka på förhand. Oförutsedda utgifter brukar ju kunna kännas lite dyrare än förutsedda diton.

Ejs: 0,87-0,92 skrev en dåtida V8-ägare att dennes S80 drog på landsväg. Idag drar ju dock den senaste 6-cyl T6:an lika mycket, om inte mindre, på landsväg. 0,78-0,84 färddatorliter per färddatormil har jag varit nere på, vid försiktig landsvägskörning. Dock inte min bil, tyvärr ;)

helgonet1: Jag trodde alla nya, motorstarka drivlinor hade kamkedja men icket. "Remdrivna dubbla överliggande kamaxlar" skriver Volvo här. Men då kanske inte multiremmen är monterad på ett sätt som gör att problemet kan uppstå på V8:orna, har ju aldrig hört talas om en rasad V8 förutom på tidiga XC90 som sagt.
Problemet med skuren ac och multirem (aggregatrem) som slits av och trasslar in sig i kamremmen är mest frekvent på dieslarna mellan 08-09 men jag har läst här på forumet att även 10 och 11 har råkat ut för det samt flexifuel bilarna

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]