NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tdeimos
Kopplingen har börjat slira på T5an på högre växlar vid fullgas. Kört med Autotechs E85 programvara i 4000 mil nu så det var väl väntat att det skulle ske förr eller senare..

Hittade ett SACHS performance kopplingkit i England för en billig peng som jag tänkte inhandla. Inte SACHS värsta men den förstärkta modellen vad jag förstår som ska tåla upp till 15% mer. Tycker det borde räcka då jag bara har ca 390NM på framhjulen enligt dynon? Borde ju va max 430NM i motorn eller nått. Va tror ni?

Kan vilken bondmek som helst byta koppling på dessa bilar eller kräver det specialverktyg och kunskap för att få det att lira? Funderar på att fråga runt på småverkstäderna här i byn vad de kan tänkas ta.

Ska man ta kamremmen när man ändå är där och pillar kanske? Jag hade tänkt få den bytt i höst annars..
av tdeimos
Ingen här inne som bytt koppling på en T5 :D Nåja, har lite olika bud hittills

En volvohandlare räknade på 6h och 10 000:- i arbete.
En annan volvohandlare 6h och 8800:-.
En annan oberoende verkstad ville inte ta åt sig jobbet då det kräver specialverktyg. (mekonomen)
Någon annan hade inte bytt men kunde inte se i datorn att det behövdes verktyg så han tyckte att det kunde han väl testa till fast pris 8h.(autoexperten) 7500:-.
En annan oberoende firma hade bytt på en T5a tidigare och konstaterade att det var ett helvete men att han nog skulle klara det på under 8 timmar denna gång. 5500:-.

Får nog bli den billigaste som hade utfört jobbet en gång tidigare.

För övrigt så är man ju imponerad över Volvos 1a bud där med ett timpris på 1666:-!
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har bytt. Det är trångt och man märker att bilen inte konstruerades för motorn.
Men det är inte hela världen, tid på ett garagegolv ca 6 timmar effektivt, du behöver verktyget för att förspänna sac-skivan på tryckplattan samt centreringsverktyget för lamellen om du är ovan, annars går det ändå. Men det är verkligen inget för "hobbymeken" med en haynesbok. Klart det går, men jag kan knte på nåt sätt säga "det är skitlätt, alla fixar det"
av tdeimos
TommyP86 skrev:Jag har bytt. Det är trångt och man märker att bilen inte konstruerades för motorn.
Men det är inte hela världen, tid på ett garagegolv ca 6 timmar effektivt, du behöver verktyget för att förspänna sac-skivan på tryckplattan samt centreringsverktyget för lamellen om du är ovan, annars går det ändå. Men det är verkligen inget för "hobbymeken" med en haynesbok. Klart det går, men jag kan knte på nåt sätt säga "det är skitlätt, alla fixar det"
Jag skulle gärna byta själv då jag älskar att hobbymeka. Men jag känner som du att jag tar mig vatten över huvudet om jag ska testa på detta när jag aldrig bytt en koppling förut. Isf behöver jag hjälp från någon som kan och har tillgång till lyft. Ligga under bilen i 6h låter inget vidare.

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]