Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Ja, vad "borde" en S70 kosta egentligen?
Förstår att skick såklart spelar in, men om vi tar några fiktiva exempel:
(Notera att jag i princip inte kan ett skit om bilar, därav kanske lite konstiga beskrivningar av problem och pris)

Ex1:
S70 -97. 2 ägare, 10 000 mil. Felfri på alla besiktningar. I absoluta top notch-skick.
Pris: 50 000 kr.

Ex2:
S70 -99. 4 ägare, 18 500 mil. Haft någon liten grej på någon besiktning, men "ren" nu. I bra bruksskick men inte mer.
Pris: 25-30 000 kr.

Ex3:
S70 -98. 5 ägare, 21 000 mil. Bromsar - slut, drivknutar (samtliga) - slut, däck - slut, kamrem - slut, lite rostig, ganska vit i lacken (vad kallas det nu igen? något med o...). Går dock att köra med utan problem.
Pris: 20 000 kr.

Ex4:
S70 -97. 25 ägare, 50 000 mil. Går ej att köra med, motorn slut.
Pris: 15 000 kr.

Ex5:
S70 -98. 7 ägare, 20 000 mil. Importerad från Tyskland vid 10 års ålder. Fin i lack, inga skador. Helt ok bruksskick.
Pris: 25 000 kr.

Tänker jag rätt? Kommentarer på mina exempel?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ex4. HAHA vafan, 15lök för en bil som gått 50k och kass motor? 855an hade gått 27 eller 28k, gick att köra en bit, och den gav jag 5k för.
Så det exemplaret kan du kasta i papperskorgen direkt.

Du skriver dock inte motor, vilket avgör en hel del. Men utgår ifrån att alla är sugisar, och därav värda mindre(i min värld). Det här är väl vad jag skulle betala:
Ex1 30k, det är fortfarande en gammal bil.
Ex2 18k, gasspjället behöver säkert snart bytas på den.
Ex3. 8k.
Ex4 har vi redan tagit upp
Ex5 Är vettigast, skulle nog kunna tänka mig ge 20k för en sån om den är påställd och klar.

Verkligt exempel:
V70 -97 T5, importerad från italien -04, 22.5k mil, ägare kommer jag inte ihåg, ensiffrigt iaf, obes. med nedslag på 1 styrstag(400kr) och trög styrning(lite 5-56), seglade sen igenom bes. utan problem. Halv-risig lack, väldigt lite rost, Sommar- och vintersulor. Har en hel del parkeringsskador på stötisarna och några små bucklor.
"Dolda fel" - fördelarlocket och rotorn hade gjort sitt(gratis, tog från 855an, annars typ 400kr), fulkopplad ABS-lampa (ABSen funkar dock utan felkoder).
Pris: 10k ~200m hemmifrån. Total kostnad för reparationer under 3års tid: fortfarande under 5k.
av MickeM
Hej.

Ojdå!
Det var nog 10 år sen det var den prisbilden.

Ingen vid sunda vätskor ger 50,000kr för en S70 idag 2015, om den inte gått under 1000mil, och är i nyskick.
Volvos egna museumexemplar typ.

Jag ser också att vissa tror att den är värd runt 18,000kr på blocket, men dom blir naturligtvis osålda.

En Volvo S70 i normalskick, dvs fullt fungerande, och skapligt rostfri (som 95% av dom), kostar 8,000kr till 12,000kr
Utsökta ex något mer kanske, men allt beror på mil, skick, nyutförd dyrare service, däck, osv.

Nybytt koppling OCH vevaxeltätning tex, kan göra bilen mer attraktiv, och något dyrare.
Kamremsbyte kostar inte skjortan, och höjer inte nämnvärt värde, men lite mer lättsåld blir den.

Micke.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Kolla på bilarna på blocket, gämför alla bilar under 15000:- så ser du vad du får på ett ungefär.
Över 15k är överpriser anser jag, om dom inte rullat mindre än 10k mil.

Fulkoppling av abs givare? kan du utvekla det lite mer? Jag har en envist lysande abs lampa på min som jag vill släcka.
Hur gör jag?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hygglo skrev:Fulkoppling av abs givare? kan du utvekla det lite mer? Jag har en envist lysande abs lampa på min som jag vill släcka.
Hur gör jag?

Åtgärdar felet. Tänker inte tala om hur man fuskar sig igenom bes.
av Rudolfroffe
Lucif3r skrev:
Hygglo skrev:Fulkoppling av abs givare? kan du utvekla det lite mer? Jag har en envist lysande abs lampa på min som jag vill släcka.
Hur gör jag?

Det kanske räcker om du högtryckstvättar hjulens båda sidor. Det KAN var ett gruskorn som har kilat in sig i kuggkransen.
Sådan tur hade jag vid ett tillfälle.

Annars, och mest troligt, så har du en skadad ABS-krans på något av hjulen. Eller ABS-givaren vid något hjul som knasar. En sådan kostar inte många spänn och bytes på några minuter, av dig själv.

http://www.skruvat.se/Sensor-ABS-P42031.aspx

Här ett exempel på sådan, kanske inte passar exakt din bil...
Användarvisningsbild
av Hygglo
Lucif3r skrev:
Hur gör jag?

Bilen är besiktad med lysande abs lampa. Bilprovaren släppte igenom den när jag berättat att absen fungerade och att han märkte att den fungerade vid hård inbromsning på asfalt med grus på.
Bilen kanske skulle haft en 2a om han följt reglerna men han såg mellanfingrarna eftersom den trotts allt fungerade.
Någon annan som kan pmá mig hur jag går tillväga för att släcka lampan?
Förlåt för trådkapningen.
Användarvisningsbild
av sd1
Riktpris till dig.
Sålde min s70 2,4t, aut, 32000mil för 18. AC ur funktion men annars i bra skick. S/V däck, stämplad bok.
av MickeM
sd1 skrev:Riktpris till dig.
Sålde min s70 2,4t, aut, 32000mil för 18. AC ur funktion men annars i bra skick. S/V däck, stämplad bok.
Tja, ibland har man tur.
Eller otur, som i köparens fall.

10,000kr över värdet (minst, eftersom aut och defekt ecc), såvida det inte ingick en massa annat i affären utöver bilen.

Micke.
V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]