Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-Röd
Fuderar skarp på att byta till en xc70. Nån som har råd och ge? Hur är det med drivningen? Har dålig koll på de där....
Användarvisningsbild
av #27
Om du vill ha info om drivningen så sök på haldex här i forumet..
av jbl
Det är en kanon bil enligt mig.

Drivningen fungerar mycket bra. Kolla bara så att vinkelväxeln inte läcker olja om det är på årsmodeler 03-04. Fick min bytt -05 till en förbättrad variant.

Det har även förekommit att hylsan mellan lådan och vinkelväxeln har nöts ut. Då får man ingen drvining bak. Kolla på gräs eller grusväg att bakhjulena greppar.

I övrigt är det lika som med övriga V70N vagnar.

Inga ljud ska förekomma vid olika hastigheter. Hjullager är en svag länk.

Lyssna efter klonk. Typiskt kränghämmarstag som glappar. Kan även vara fjäderbenslagring som inte är lika vanligt.

Bromsar kolla bak.

Var nogrann vid provkörningen.
av T-Röd
jbl skrev:Det är en kanon bil enligt mig.

Drivningen fungerar mycket bra. Kolla bara så att vinkelväxeln inte läcker olja om det är på årsmodeler 03-04. Fick min bytt -05 till en förbättrad variant.

Det har även förekommit att hylsan mellan lådan och vinkelväxeln har nöts ut. Då får man ingen drvining bak. Kolla på gräs eller grusväg att bakhjulena greppar.

I övrigt är det lika som med övriga V70N vagnar.

Inga ljud ska förekomma vid olika hastigheter. Hjullager är en svag länk.

Lyssna efter klonk. Typiskt kränghämmarstag som glappar. Kan även vara fjäderbenslagring som inte är lika vanligt.

Bromsar kolla bak.

Var nogrann vid provkörningen.

kanon ju nån som hjälper mig :wink: hur är det med drivningen på dom tidiga? typ 01-02 en det säger att du funkar kanon de med.
hylsan mellan lådan och vinkelväxeln kan men se du under ifrån? eller syns den alls?
av Frigge
T-Röd skrev:
kanon ju nån som hjälper mig :wink: hur är det med drivningen på dom tidiga? typ 01-02 en det säger att du funkar kanon de med.
hylsan mellan lådan och vinkelväxeln kan men se du under ifrån? eller syns den alls?

Den fungerar bra den oxå, har själv en 01:a som fungerar klockrent.

För att få reda på hur hylsans skick är måste man ta bort vinkelväxeln,den går inte se på något annat sätt.
av T-Röd
Frigge skrev:
T-Röd skrev:

Den fungerar bra den oxå, har själv en 01:a som fungerar klockrent.

För att få reda på hur hylsans skick är måste man ta bort vinkelväxeln,den går inte se på något annat sätt.
du vet möjligt vis inte vad ett byta av hylsan går på? så får man kanske pruta det i stället :wink:
av jbl
Priset skiljer beroende på var i landet du lämnar in bilen. Men det är rätt dyrt. Tippar runt 8000kr.
av Frigge
Att bara byta hylsa går inte på 8000:-. Skulle tippa på 3-4000 kr.
Hylsan kostar 1000:- bara den.
av S60AWD2.5T
Ett litet tipps!

Köp en V70AWD om du inte nödvändigt vis behöver markfrigången.
Du spar en massa sköna slantar som du istället kan lägga på utrustning eller färre mil.

Sedan skall du läsa Volvos egen info på följande länk.

http://www.volvocars.se/models/usedcars/

Lycka till!

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]