Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hej alla glada!
Jag var på väg hem nyligen från ett par kompisar och märkte att bilen började rycka och ha sig mer och mer så var tvungen att varva på iallafall över 2000 för att komma iväg skapligt. Gör jag en rullande start och gasar på rycker de satan med :/

Motorelektronik lampan började lysa nu på hemvägen då den ryckte som mest. Vet att jag måste läsa ut felkoder och ska göra de på måndag.

Men finns de någon som har ett hum om vad de kan vara?? :/ Står jag på tomgång och trycker till på gasen så skakar bilen med och blurrar till typ. Svårt att förklara :/

Kan de vara lamban eller något som spökar? Har blivit mer och mer och nu är de såhär :(

Tack för svar!
Lucif3r skrev:Fördelare+rotor, kolla det, tar 10min.

Är de bara att skruva av fördelarlocket? Ska några tändkablar bort eller kan de sitta kvar? Är ganska rockie på skruva med bilar xD :p

Nått jag ska kolla efter då jag har tagit bort dom?
Regnar satan ute nu och har inge garage så ska kolla imorgon. Men kikade lite snabbt vid fördelar locket. Hur kommer jag åt den undre skruven?? Måste luftburken bort då eller något?

Sen en sak till, testade en runda till nu. Testade full gas men den rycker och orkar inte redigt. Men den fel lampan i kombit som lös innan började blinka då jag drog på sådär. Ska den göra de?? :s
Tjena.

Jag hade faktiskt ett liknande fel i veckan.
Den tappade helt plötsligt orken, och ryckte väldigt, samt gick knappt på tomgång.
Tog mig knappt hem. Gick lite bättre och sämre i perioder under milen hem.
(Regnade väldigt)

Det var fördelarlocket. Fukt troligen.
Dock så såg det gamla helt okej ut, men det omedelbart blev bra vid byte.
Byt rotorn också. Den sitter under locket med tre skruv.

Ja, luftburken bör bort.

Lossnar nån kabel, så måste alla sitta på rätt ställe igen.
Annars blir det avgassmällar å det vådligaste.

Micke.
MickeM skrev:Tjena.

Jag hade faktiskt ett liknande fel i veckan.
Den tappade helt plötsligt orken, och ryckte väldigt, samt gick knappt på tomgång.
Tog mig knappt hem. Gick lite bättre och sämre i perioder under milen hem.
(Regnade väldigt)

Det var fördelarlocket. Fukt troligen.
Dock så såg det gamla helt okej ut, men det omedelbart blev bra vid byte.
Byt rotorn också. Den sitter under locket med tre skruv.

Ja, luftburken bör bort.

Lossnar nån kabel, så måste alla sitta på rätt ställe igen.
Annars blir det avgassmällar å det vådligaste.

Micke.
Tja! Tack! :) Ska ta loss luftburken imorgon då regnet har förhoppningsvis lagt sig! Men tänkte på de, såg en film på youtube nyligen där dom bytte allt detta. Innanför fördelarlocket så sitter de (iallafall på filmen) som en lock med ett hål i eller hur man ska förklara. Ska den sitta över rotorn så den snurrar där inne och sen på med fördelarlocket igen?

Är det farligt att köra med detta så som bilen är nu? Tänkte på jobb mm nästa vecka. Och kommer denna felkod som då finns försvinna när jag isåfall har bytt detta om det var de som är felet?:)
Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]