Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Joel, detta är statiskt för släpfordon eller?
Joel visar totalstatistiken. Inte bara omkomna i olyckor med släpvagnar. Antal personbilar med släp el. husvagn som råkade ut för allvarliga olyckor i Sverige år 2013 var 23 st med noll omkomna i dessa fordon. Dock blev 9 svårt skadade i dessa olyckor. Sverige är ett trafiksäkert land. Men det betyder inte att det per automatik är bra regler för släpvagnskörning.
Ja, det är ett sätt att lösa problemet... Betydligt mer logiskt än nuvarande regler iaf. :mrgreen:
Om nu utbildning hjälper? Jag ser dagligen bevis i trafiken på motsatsen. Antar att de flesta som inte klarar av varken trafikregler eller ett vettigt körsätt ändå har körkort? Jag tror fortfarande att släpvagnsreglerna i större utsträckning skulle vara knutna till de tekniska fordonsförutsättningarna. Även för dem med utbildning...

Har du något lika briljant förslag på upplevda problemet med 80 km/h som många uppfattar som lågt? :roll:
Att relatera det till vikten är vad jag också anser.

Men jag skulle nog vilja att fordonskombinationen totalt sett beaktas. T.ex. om en bil tillåts ha hög tågvikt är den i regel också säker och stabil och väger en hel del. Men trots att de sammanlagda totalvikterna kanske blir över 3500 kg skulle man få dra en vagn vars totalvikt inte överstiger en viss andel av det tillgängliga tågviktsutrymmet brutto. Då skulle man t.ex. få dra en husvagn på 1230 kg efter en V70 D5 automat även på vanligt B-kort. Men det skulle bli stopp för samma vagn efter en Ford Focus 1,8F även om den inte var fullt lastad.

På Volvon utnyttjas ju i detta fall en mycket mindre andel av det tillgängliga utrymmet, på Forden max. Med mitt förslag skulle det alltså krävas extra utbildning när man drar en vagn på 1230 kg totalvikt, ej fullt lastad, efter en Ford Focus och ingen extra utbildning när man drar samma vagn efter en V70 D5 automat. Då skulle ju reglerna matcha svårighetsgraden. Men om man vill utnyttja en stor del av D5:ans tillgängliga utrymme, eller max, så skulle enligt mitt förslag extra utbildning krävas även där. Idag är gränsen för bilar som D5:an alldeles för låg i förhållande till det som tillåts efter en Ford Focus. Iaf om säkerheten är viktig.

Jag vet att B96 höjer de tillåtna sammanlagda totalvikterna men det slår fel i verkligheten att utbildning behövs när rejäla och säkra dragbilar används även om husvagnen väger måttligt. Det vore rimligare med krav på särskild utbildning om motsatt förhållande råder.
Detta med släpvikter:

Med min bil så får jag dra 1100kg med B kort.

Om jag då kopplar på en vagn med totalvikt 1500kg
egenvikt 500kg
så får jag då lasta den med 600kg så last och vagn väger 1100kg ihop och köra med B kort?

Fiktiva siffror
Bilnörden skrev:Tyngre släp uppför sig annorlunda vid inbromsning/undanmanöver t ex på vintern oavsett vilken bil man drar med. Så B96 likn utbildning från 1000kg - 1599kg sen måste man ta E kort oavsett dragbil.
Ingår det halkbana på B96- el. BE-utbildning?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]