Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Mitt svar på det blir rätt simpelt:
Ja, lite för simpelt. Inte helt relevant för diskussion om släpvagnskörning. Men om du ändå vill använda totalsiffror, och inte enbart släpvagnsekipage, kan du använda antal dödade per fordonskilometer. Och då jämföra tyska Autobahn med svenska motorvägar. Skulle vara intressant.
joel80 skrev:Nu tycker jag det själv är rätt svårt att speciellt med rätt litet släp ligga och puttra i 80km/h...
Ja, du är inte ensam och finna lagar som "svåra" att följa... Och då ska de ändras.
joel80 skrev:Kör man i 90-95km/h slipper man bli omkörd av långtradare vilket är rätt skönt. Skillnaden på 90-95 och 110 tycker jag ändå är rätt stor.. Över 110 tycker jag är dumdristigt.
Instämmer. Men gränsen för vilken hastighet färden blir markant osäkrare är mycket olika för olika fordonskombinationer. Som lagen är nu med behörigheter är det kombinationerna av lätta bilar med relativt tunga husvagnar bakom som det inte krävs extra utbildning för. Alla vet ju att just viktförhållandet mellan dragfordonet och husvagnen är en av de viktigare parametrarna för stabil färd. Jag har själv kört mycket husvagn långa sträckor, även på kontinenten (Tyskland, Frankrike och Italien). Detta var på rödblockens tid och vagnarna saknade stabilisatorkoppling. Men ända var en lämplig marchfart ca 95-100 km/h. Ibland något mera. Viktigt var att se till att så mycket som möjligt av lasten fanns i bilen, och så lite som möjligt i husvagnen. Den last som fanns i husvagnen skulle vara långt fram för att höja kultrycket. Givetvis var däckutrustningen och lufttrycket i ordning.

Om jag jämför idag skulle en förare med endast B-kort inte få dra samma vagn, som jag körde då, efter en V70II 2,5FT. Men jag anser V70II 2,5FT är en bättre dragare än 740 GLT 16V som jag körde då. På vår nuvarande husvagn är det 10 kg marginal med full last enligt reglerna för att dra den efter en V70II 2,5FT på vanligt B-kort. Men det egendomliga är att samma vagn kan man dra även efter en Ford Focus 1,8F om man inte lastar de sista 30 kg som tillåts i husvagnens totalvikt. Men det är en himmelsvid skillnad mellan dessa två bilar som dragare. Det skiljer endast 40 kg i praktisk tillåten släpvagnsvikt efter dessa bilar med B-kort (enligt reglerna). Och vilken som ger stabilast färd är solklart för mig. Oavsett hastighet. Men det är inte solklart för lagstiftaren.

EDIT: vikter
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
HakanF skrev:Jag trodde det var maxvikten enligt regpappret på kärran och inte vad man lastat som gäller om man får dra den eller ej.
Det trodde jag också. Åtminstone på B-körkort. Jag vet att om man har E-kort så är det ekipagets reella vikt som gäller, inte vad det står i papperen.
Någon bättre bevandrad i detta kanske kan sprida lite ljus över saken?
HakanF skrev:Jag trodde det var maxvikten enligt regpappret på kärran och inte vad man lastat som gäller om man får dra den eller ej.
mikekop skrev:Det trodde jag också. Åtminstone på B-körkort. Jag vet att om man har E-kort så är det ekipagets reella vikt som gäller, inte vad det står i papperen.
För våra två bilar samt husvagnen, och vanligt B-kort, ser det ut så här enligt "Släpvagnskalkylatorn":
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx

------------------------------------------------------------------------------

Släpvagn:
Tjänstevikt: 1000 kg
Max lastvikt: 230 kg
Totalvikt: 1230 kg
Bromsad: Ja

Min bil 1: Ford Focus 1,8FFV HGV
Fabrikat: FORD DA3 FOCUS
Tjänstevikt: 1340 kg
Totalvikt: 1895 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1200 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 670 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3095 kg

Svar: Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens begränsningar får du lasta släpvagnen med högst 200 kg. Uträkningen är gjord på följande sätt: Bilens maximala släpvagnsvikt: 1200 kg – (minus) Släpvagnens tjänstevikt: 1000 kg = 200 kg.

Min bil 2: Volvo V70II 2,5FT R-Design Manuell
Fabrikat: VOLVO B + V70
Tjänstevikt: 1798 kg
Totalvikt: 2260 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1600 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3860 kg

Svar: Du får dra släpvagnen med bilen. Släpvagnen kan lastas med 230 kg.

Som jämförelse har jag lagt till denna bil. Samma som min V70 men med automat. En förare med endast B-kort inte betrodd att dra vår husvagn på 1230 kg med en V70II 2,5FT automat, men efter samma bilmodell med manuell är det ok likaså efter vår Focus (flugvikt) är det lagligt om man låter bli att lasta de sista 30 kg. ?:-/

Exempelbil 1: Volvo V70II 2,5FT R-Design Automat
Tjänstevikt: 1813 kg
Totalvikt: 2280 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1800 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 4080 kg

Svar: Du får ej dra släpvagnen med bilen. Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med dragbilen. Bilens totalvikt, 2280 kg och släpvagnens totalvikt, 1230 kg blir sammanlagt 3510 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 3500 kg krävs utökad B-behöriget (kod 96) eller BE-behörighet.

Som jämförelse har jag lagt till även denna bil som sannolikt är en utmärkt dragare. En förare med endast B-kort inte betrodd att dra vår husvagn på 1230 kg med en V70II D5, men efter vår Focus (flugvikt) är det lagligt om man låter bli att lasta de sista 30 kg. ?:-/

Exempelbil 2: Volvo V70II D5 AWD R-Design Automat
Tjänstevikt: 1915 kg
Totalvikt: 2390 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 2000 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 4390 kg

Svar: Du får ej dra släpvagnen med bilen. Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med dragbilen. Bilens totalvikt, 2390 kg och släpvagnens totalvikt, 1230 kg blir sammanlagt 3620 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 3500 kg krävs utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet.

EDIT: Har lagt till två bilar ytterligare som exempel.
Camel skrev:
joel80 skrev:Mitt svar på det blir rätt simpelt:
Ja, lite för simpelt. Inte helt relevant för diskussion om släpvagnskörning. Men om du ändå vill använda totalsiffror, och inte enbart släpvagnsekipage, kan du använda antal dödade per fordonskilometer. Och då jämföra tyska Autobahn med svenska motorvägar. Skulle vara intressant.
Eftersom kommentaren var ett svar på generella hastigheter och då även hos tunga fordon (som är inblandade i en stor del dödsolyckor.) tyckte jag min kommentar var relevant. Men du kanske missade att läsa det jag svarade på?

Att hastigheten inte regleras för tung trafik (eller för släp) har troligen en betydande påverkan för trafiksäkerheten och antal döda.
När det gäller vad man får och inte får dra efter en viss bil finns det alltid två olika viktgränser, som båda måste vara uppfyllda samtidigt. Det är aldrig den ena eller den andra, utan båda.
Detta gäller oberoende av vilket körkort man har.
I vissa lägen finns det en tredje gräns, men det är inte alla bilar som har den.

Behörighet

Här gäller det alltså körkortet. Då är det de sammanlagda totalvikterna som räknas. De får inte överstiga gränsen som anges för ditt körkort. Principen är samma för alla körkort, men gränserna är olika.
B-kort 3500 kg.
B96-kort 4250 kg.
BE-kort 3500+3500 kg. Äldre BE har ingen övre gräns för släpfordonets totalvikt.

Tekniska begränsningar
Nu gäller det vad bilen orkar med. Här gäller det att bilen inte får dra en vagn vars bruttovikt överstiger bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt. Detta gäller helt oberoende av vilket körkort man har.
Vissa bilar har även en tågviktsbegränsning. Då får bilens och släpets sammanlagda bruttovikter inte överstiga denna tågvikt. Det kan innebära att om man drar en släp som är precis så tung som bilen får dra, då får bilen inte samtidigt vara lastad till sin maxlast.

Det är alltså samtliga regler som ska vara uppfyllda samtidigt. Ibland faller man på en, ibland på den andra och ibland på allihop.
joel80 skrev:Att hastigheten inte regleras för tung trafik (eller för släp) har troligen en betydande påverkan för trafiksäkerheten och antal döda.
Ja, det skriver jag under på. Men lika självklart är att det inte är lika säkert för alla ekipage att köra i 80 km/h heller. Jag skulle gärna se mer sansade hastighetsgränser för släpvagn. Istället för att tvinga alla att köra i 80 km/h borde hastigheten tillåtas vara högre för de ekipage som är lämpliga för detta. Jämför med "Tempo 100" i Tyskland.
apersson850 skrev:Det är alltså samtliga regler som ska vara uppfyllda samtidigt. Ibland faller man på en, ibland på den andra och ibland på allihop.
Det stämmer bra det.

Men jag anser att resultatet av detta lapptäcke motsäger säkerheten i vissa fall. Istället för att tillåta "otillräckligt" utbildade förare att köra sin husvagn med en vettig dragbil så tillåter man endast en tillräckligt lätt bil för denna kategori förare. Och varje biltillverkare anger ju redan en "högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp" som borde kunna vara underlag för behörighet. Om t.ex. endast en mindre del av denna utnyttjas så kunde man ju kräva endast B-kort. Om större del ska utnyttjas skulle mer utbildning krävas. Då skulle man ju kunna använda en vettig dragbil till en normal husvagn. Men dagens regler fokuserar för mycket på "högsta sammanlagda totalvikt för bil och släp" oavsett vad biltillverkaren anger som "högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp".

I vår familj skulle t.ex. ett bilbyte från nuvarande V70 2,5FT manuell till en likadan bil med automatisk växellåda (15 kg tyngre) innebära att min fru med B-kort måste dra vår husvagn med vår Ford Focus 1,8F istället för en 2,5FT automat. Om hon nu inte utbildar sig mer vill säga. Men jag anser det vara mycket egendomligt att mer utbildning krävs för att kunna dra samma husvagn med en bättre dragbil. Jag anser att det borde kräva mer utbildning för att dra husvagnen efter Forden istället för Volvon. Om man nu ska gå efter säkerheten. Bara ett exempel på hur dumt lapptäcke dagens regler är. Det finns värre. T.ex. gamla lätta bilar med förhållandevis hög max släpvagnsvikt med ganska stora hästsläp bakom helt lagligt. Bättre hade ju varit att tillåta en rejäl dragbil i dessa situationer för de "otillräckligt" utbildade förarna med endast B-kort.

I t.ex. Tyskland tar man fasta på bl.a. viktförhållandet mellan bil och släpvagn för att utfärda tillstånd för Tempo 100. Det visar att de tänker lite mer logiskt. Dock är behörigheten även där knuten till vikterna. Men i alla fall...
MartinS skrev:Joel, detta är statiskt för släpfordon eller?
Dessutom åker jänkarne mycket mer bil. Mer intressant att jämnföra olyckor pr. personkilometer.

Dock ingen hämlighet att vägarne är osäkra i usa.

Åkte i taxi en sen kväll i Houston sista veckan och föraren hade präcist dödat 2 som försökte råna honom.

Han var iövrigt väldigt förbannat på att skulle interjuvas av polisen i 5 timmar innan han släptes.

Han brmärkte också att det inte var samma bil vi åkte i så vi skulle inte vara rädda för våra kläder.
EjS skrev:Dessutom åker jänkarne mycket mer bil. Mer intressant att jämnföra olyckor pr. personkilometer.

Dock ingen hämlighet att vägarne är osäkra i usa.
Ja, statistiken ser sämre ut än i Sverige även per fordonskilometer. Men jag tycker döda per miljard fordonskilometer är ett mer rättvist mått än döda per 100.000 inv. Om man plötsligt ökar invånarantalet i ett land utan att trafikarbetet ökar i motsvarande grad så kan ju statistiken bli missvisande. Men kanske något man föredrar... Bättre siffror är ju aldrig fel.

EjS skrev:Åkte i taxi en sen kväll i Houston sista veckan och föraren hade präcist dödat 2 som försökte råna honom.

Han var iövrigt väldigt förbannat på att skulle interjuvas av polisen i 5 timmar innan han släptes.

Han brmärkte också att det inte var samma bil vi åkte i så vi skulle inte vara rädda för våra kläder.
Inget kul precis. Nivån är lite annorlunda i många länder järmfört med Sverige. Rättsskipningen också... Men denna nivå det börjar tyvärr så smått komma till Sverige också.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]