- lör 09 maj 2015, 09:02
Om jag jämför idag skulle en förare med endast B-kort inte få dra samma vagn, som jag körde då, efter en V70II 2,5FT. Men jag anser V70II 2,5FT är en bättre dragare än 740 GLT 16V som jag körde då. På vår nuvarande husvagn är det 10 kg marginal med full last enligt reglerna för att dra den efter en V70II 2,5FT på vanligt B-kort. Men det egendomliga är att samma vagn kan man dra även efter en Ford Focus 1,8F om man inte lastar de sista 30 kg som tillåts i husvagnens totalvikt. Men det är en himmelsvid skillnad mellan dessa två bilar som dragare. Det skiljer endast 40 kg i praktisk tillåten släpvagnsvikt efter dessa bilar med B-kort (enligt reglerna). Och vilken som ger stabilast färd är solklart för mig. Oavsett hastighet. Men det är inte solklart för lagstiftaren.
EDIT: vikter
joel80 skrev:Mitt svar på det blir rätt simpelt:Ja, lite för simpelt. Inte helt relevant för diskussion om släpvagnskörning. Men om du ändå vill använda totalsiffror, och inte enbart släpvagnsekipage, kan du använda antal dödade per fordonskilometer. Och då jämföra tyska Autobahn med svenska motorvägar. Skulle vara intressant.
joel80 skrev:Nu tycker jag det själv är rätt svårt att speciellt med rätt litet släp ligga och puttra i 80km/h...Ja, du är inte ensam och finna lagar som "svåra" att följa... Och då ska de ändras.
joel80 skrev:Kör man i 90-95km/h slipper man bli omkörd av långtradare vilket är rätt skönt. Skillnaden på 90-95 och 110 tycker jag ändå är rätt stor.. Över 110 tycker jag är dumdristigt.Instämmer. Men gränsen för vilken hastighet färden blir markant osäkrare är mycket olika för olika fordonskombinationer. Som lagen är nu med behörigheter är det kombinationerna av lätta bilar med relativt tunga husvagnar bakom som det inte krävs extra utbildning för. Alla vet ju att just viktförhållandet mellan dragfordonet och husvagnen är en av de viktigare parametrarna för stabil färd. Jag har själv kört mycket husvagn långa sträckor, även på kontinenten (Tyskland, Frankrike och Italien). Detta var på rödblockens tid och vagnarna saknade stabilisatorkoppling. Men ända var en lämplig marchfart ca 95-100 km/h. Ibland något mera. Viktigt var att se till att så mycket som möjligt av lasten fanns i bilen, och så lite som möjligt i husvagnen. Den last som fanns i husvagnen skulle vara långt fram för att höja kultrycket. Givetvis var däckutrustningen och lufttrycket i ordning.
Om jag jämför idag skulle en förare med endast B-kort inte få dra samma vagn, som jag körde då, efter en V70II 2,5FT. Men jag anser V70II 2,5FT är en bättre dragare än 740 GLT 16V som jag körde då. På vår nuvarande husvagn är det 10 kg marginal med full last enligt reglerna för att dra den efter en V70II 2,5FT på vanligt B-kort. Men det egendomliga är att samma vagn kan man dra även efter en Ford Focus 1,8F om man inte lastar de sista 30 kg som tillåts i husvagnens totalvikt. Men det är en himmelsvid skillnad mellan dessa två bilar som dragare. Det skiljer endast 40 kg i praktisk tillåten släpvagnsvikt efter dessa bilar med B-kort (enligt reglerna). Och vilken som ger stabilast färd är solklart för mig. Oavsett hastighet. Men det är inte solklart för lagstiftaren.
EDIT: vikter
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
- By Wallner77