Rådlös skrev:Det är väl ungefär 50 år sedan rundsmörjning avskaffades på bilar, så du får nog "vakna till" lite. :) :)
Dessutom, många material av gummi tål inget fett eller olja.
Vakna till :D det skulle inte skada om de tog tillbaka rundsmörjning, det är bättre att få sakerna att hålla längre än att byta allting oftare.
Men någon silikonbaserad fett borde väl fungera på gummibussningar? som något skrev här.
lennarte skrev:Jag är väl (som vanligt) "kärringen mot strömmen". Jag har haft smörjnipplar i alla mina bilar sedan min första bil (Opel Rekord -59). Den första jag monterade smörjnipplar i var min Amazon -65-a. Min Mazda Pck Up bytte jag ut original monterade plastpluggar till smörjnipplar. 8 st på varje sida + 3 st på kardanstången. Körde den i 11 år, bytte inte en pryl i framvagnen. Den var 19 år gammal när den skrotades (rost). Min kära 745-a sitter smörjnipplar i styrlederna (yttre) och spndellederna ör smorda 2 ggr men det kommer man inte åt att smörja utan att man monterar bort dom (i samband med att jag bytt gummibussningar i bärarmarna). Smörnippeln sitter i ovankant på spindelleden inne i fjäderbenet. Där är såpas lite plats så där sitter sn skruv istället när den är monterad som får bytas till en nippel när det är dags att smörja nästa gång. På kardanstången sitter pluggar som man kan ersätta (tillfälligt) med en nippel (dom kan inte sitta kvar). Men det gör underverk med lite smörja på gamla bilar. Man är väl gammalmodig....
Sedan smörjer jag ju givervis alla gångjärn och ledet en gång om året, även detta på frugans Passat -04.
Mvh
Lennart
Här har vi någon som vet hur det ska gå till :D
Vad använder du för fett till gummibussningar och andra gummidetaljer?
Kör du hjullagerfett till styrlederna eller något liknande?
Smörja kardan tänkte jag inte på men det kan nog göra underverk på en 28år gammal bil :D
Kruxet är väl att få in fettet utan att riva allt men om man pressar in lite fett på olika ställen borde väl göra lite nytta ialf?
Smart att sätta dit niplar i samband med byte, köper du lösa nipplar och svetsar dit eller hur sätter du fast dom?
/// Waiz