5cylindrar skrev:Det skrivs en del i detta inlägg om att det inte är bra att låta motor och växellåda arbeta på för låga varv. Jag undrar bara vad som gör detta så skadligt? Varför är det inte ok att låta motorn gå på så låga varv som möjligt även med husvagn efter? Jag skulle ju gissa på att växellådan kan själv avgöra vilken växel som är bäst vid gällande hastighet och gaspedalläge?
Det har du nok til dels rett i ja.
Når Lock up er inne, så er jo ikke momentet overført via oljen.
Men oljen som allerede er varm, vil jo kjøles bedre ved høyere turtall tenker jeg.
Men en annen ting å ta hensyn til er converteren. Ved lave turtall på en dieselmotor så får du vibrasjoner som denne skal ta opp.
Så å belaste motoren hardt og lenge ved lave turtall vil gå utover converteren og dens funksjon til å ta opp vibrasjoner i motoren. Så derfor er det anbefalt å gjerne gire ned ett gir for å unngå disse vibrasjonene. Dette gjelder ikke bare manuell, men også automat. Dette fikk jeg bla. forklart hos min mekaniker på Volvo.
At man ikke kjenner disse spesielt godt i bilen kommer jo av at dette fungerer.
Dette problemet ser vi også på lastebiler, f.eks FH16 750, her ryker svinghjulene unna. Og disse motorene er råsterk på lave turtall, gjerne rundt 1000-1200 o/min. Nå har Volvo Lastvagnar gått bort ifra dobbeltmasse svinghjul og vi monterer enkeltmasse hjul med en annen programvare til motor.
Så jeg mener fortsatt at det ikke er godt å belaste en motor på lave turtall over lengre tid, selv om det sparer drivstoff. For i lengden kan man gjøre mer ugang enn besparelse i drivstoff