Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av basson1
Tjena
Jag är ny här på forumet och hoppas att jag ska kunna få lite hjälp av er.
Var och besiktigade bilen och fick följande värden:
CO 6,9
HC 175
CO2500 9,9
Lamda 0,84
Bilen är en 745GL-91 B-230F med automat och regina system. När jag försöker läsa ut felkoder så blinkar inte lampan oavsett vilket uttag jag testar.Lamda lampan lyste inte vid besiktning men lyser nu,bilen är VÄLDIGT tötstig drar ca 2 liter per mil.

Börjar bli dyrt att köra runt nu någon som kan hjälpa mig????
Enl volvo kan det vara vad som helst . Jag har letat efter läckage på insug och vacum med hjälp av startgas men kan inte hitta något, avgassystemet är nytt och även det är kontrollerat vad avser läckor där har vi använde vi läcksök spray och även täppt till det vilket bara ledde till att motorn dog så det måste ju vara tätt.
Har tidigare fått en felkod på tomgångs regulator men den är bytt och det blev ingen skillnad,jag är så trött på detta nu...

Någon som vet hur mycket man måste byta för att kunna bli av med regina systemet?Tänkte byta till en turbo maskin om inte jag får fixat bilen.

Henke
av J00r
Släng i etanol i tanken då får du noll på alla värden.
av basson1
Jo det vet jag, men jag vill gärna fixa felet som är på bilen för då borde ju även bränsleförbrukningen sjunka till mer normala nivåer, så man har råd att köra med den.
av basson1
Problemet Löst...
Hade ett läckage i bromsservon :oops:
av torpalasse
vad har bromsservon med avgasvärden och förbrukning att göra?
har liknande problem med min bil nämligen. Samma modell
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sitter en luft-slang mellan bromscylindern och luftslangen till insuget. Läcker någon slang mellan LMM och insuget, får motorn tjuvluft som ger felvärde i systemet och motorn får därigenom mer bränsle.
av torpalasse
men det sitter ingen LMM på den bilen. Kan det vara så att det påverkar trycksensorn kanske?, Märks det ngn skillnad på bromsarna då?.

Ska genast ge mig ut o kolla detta på min egen bil iaf.
av nwrapped
Hur hittar man läckage?, jag funderar på om min bil drar tjuvluft efter min luftmassamätare. Jag har sett att man använder spray, vad är det för product?

Mvh
Niclas
av torpalasse
det är startgas man använder. låt bilen stå på tomgång o spraya runt packningar och slangar för att höra om motorn går upp i varv = läckage där

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]