Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skall byta skivorna och bromsbeläggen bak på min S60 undrar nu om det går lika bra att köpa det på Biltema eller borde jag köpa på Mekonomen eller kanske orginal på bilia.

Det är ca halva priset på Biltema. Hur är dessa belägg och skivor jämfört med orginal? Kanske man kan köpa skivorna där och beläggen på volvo?
av thunder and lightning
för den pengaskillnaden kan man ju prova iallafall! men som du säger själv, köp beläggen på bilia eller mekonomen då dom har skrikplattor på redan när du köper dom! sen har jag hört nånstans att biltemabeläggen dammar mycket mer!
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag har köt bromsskivor från biltema på min s60
Beläggen köte jag på Autoexperten.
Bilen har rullat ca 4000 mil och bromsarna är lika bra som i början.
Skivor kan amn köpa på biltema, men beläggen på bilia, mekonomen eller autoexpert
av T5R
Jag förstår inte denna enorma snålhet som alla har runt om i detta land.

Har man köpte en så pass ny bil som en S60 över 100.000 Kr klassen så har man väll råd att köpa riktiga grejjer och inte snåla in och "spara" 200Kr hit och dit.
Annars kan man väll lika gärna köpa en fiesta 77:a för 500 spänn, DÅ har man sparat en massa pengar!
Inge illat mot dej som person bara min refletion av de mesta trådar då de gäller reservdelar...

Min erfarenhet av de hela är att de blir dyrare i längden att köpa billiga skitgrejjer!
av Marbas
T5R skrev:Jag förstår inte denna enorma snålhet som alla har runt om i detta land.

Har man köpte en så pass ny bil som en S60 över 100.000 Kr klassen så har man väll råd att köpa riktiga grejjer och inte snåla in och "spara" 200Kr hit och dit.
Annars kan man väll lika gärna köpa en fiesta 77:a för 500 spänn, DÅ har man sparat en massa pengar!
Inge illat mot dej som person bara min refletion av de mesta trådar då de gäller reservdelar...

Min erfarenhet av de hela är att de blir dyrare i längden att köpa billiga skitgrejjer!
Ingen (eller i alla fall inte många) har obegränsat med pengar. Det är mycket man vill göra och hinna med här i livet, och kan man då spara lite slantar här och där så gör man ju givetvis det. Tror ingen (inte många i alla fall) är så dum att man betalar mer för i princip samma vara.

MEN, detta kan vara kortsiktigt tänkt om "samma" vara har sämre kvalitet. Och det är just var gränsen går som trådskaparen är ute efter. Själv tror jag på att det finns billigare varianter av de flesta varor, som har samma kvalitet som "orginalet", men som sagt det vet man inte förrän någon har provat, och icke-volvo-orginal bromsskivor / klossar har säkert många här på forumet provat...
Användarvisningsbild
av greeeken
T5R skrev:Jag förstår inte denna enorma snålhet som alla har runt om i detta land.

Biltemas bromsskivor är lika bra som volvos, sen kan du eller carman påstå vad ni vill.
På 2 år har jag fått byta bromsskivor runtom 2 gånger o då har det varit volvo ORGINAL.
Betala du överpris för nått som är exakt lika bra fast billigare.
Samma gäller volvos skithjullager som är orginal.!!!

Nu kommer jag byta bromsskivor varje år samt bromsklossar o då har ja bra bromsar o nya varje år.
Så de har inget med snålhet att göra. Har redan 5 s60 som vi kör med.
Användarvisningsbild
av Octopussy
Självklart vill jag köpa riktiga grejer T5R, men som dom andra skriver är jag inte sugen på att betala det dubbla för någon som är lika bra eller kanske till och med sämre.

Det var därför jag frågade om någon har efarenheter av just olika typer av bromsskivor och belägg. Vilket jag tror många har här på forumet.

Jag är inte ute efter skit grejer som du utrycker det utan reservdelar som är bra till rätt pris.
Användarvisningsbild
av greeeken
Skivorna på Biltema är iallfall bra, brömsbeläggen är inte alls bra då dom dammar mkt
av OrsonGbg
Men Greeeken, har dina inköp på Biltema har något med din signatur att göra ?

:wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
OrsonGbg skrev:Men Greeeken, har dina inköp på Biltema har något med din signatur att göra ?

:wink: :wink: :wink:
WTF nu h'nger ja inte med.
Du menar att de står att de lite för mkt strul me bilen?
Nja om du menar att man kan köpa delar så man kan fixa min ruta på förar sidan, eller att framrutan blivit inslagen eller att man fått fälgar snodda eller gasspjället strulat så visst.

Men köp du dina super bra ORGINAL delar på volvo

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]