Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan ber om ursäkt om jag lagt denna i fel kategori är helt ny här.

Okej då kör vi... Jag köpte en bil igår av en vän som skulle göra sig av med den då han köpt en ny. Det är en Volvo S70-99 ska nämnas att jag har känt denna vän i flera år och har även vid flera tillfällen både åkt och kört med denna bil, då inga problem överhuvud taget har uppdagats under den tiden så kände jag att visst jag slår till.

Men nu till det tråkiga. Idag när jag glad i hågen för det va fredag körde till jobbet imorse så hände det något tråkigt, jag har 4 mil till jobbet och efter ungefär lite mer än 2 mil så började det låta från vad jag tror är framvagnen, men det lät inte så mkt så jag tänkte inte mer på det, kom en liten bit till på vägen och då började det skaka och gnissla från bilen skakade i ratten osv, det låter som det dunkar och gnisslar när man kör, först var det bara i 80 km/h men sen även på de lägre hastigheterna, det låter som att någon broms ligger emot eller något sådant för det låter konstigt när man bromsar med...
Måste även tillägga att jag bytade fälgar på den igår helt nya med balansering osv så inget sådant tror jag det är, hoppas ni kan hjälpa mig och förlåt för långt inlägg men vet inte var jag ska vända mig... Om ni har några frågor så ställ dom så ska jag svara så utförligt jag kan! Hoppas ni kan hjälpa en numera ''glad fredags berövad'' man... Tack på förhand!

ja det låter förfärligt när man släpper på gasen och växlar ner också, men inte så mycket vid gaspådrag inte heller när man svänger till vänster med bilen så låter det eller skakar ville bara tillägga detta men som sagt help!
Du kan inte ha tappat en vikt på någon fälg? Det är ju inte helt ovanligt om man har sånna där klistervikter.
Annars är det väl bara att hissa upp bilen och rycka och slita i framvagnen, snurra på hjulen osv och se om du kan hitta något glapp.
Att sitta och gissa vad som kan vara fel är tämligen värdelöst, då näst intill allt i framvagnen kan orsaka vibrationer(och bakvagnen med för den delen, men det är väl mindre vanligt).
Ah okej men alltså det skakar väldigt våldsamt som att någon bromsskiva eller så är lös och det låter och gnisslar riktigt högt också... Jag vet att det är svårt att få en uppfattning när man inte upplevt det själv men ja... när man bromsar låter det precis som när man bromsar och har lite rost på skivorna men där finns ingen rost på dessa skivorna... Jag hoppas att jag kan förklara allting så det blir en lite klarare bild iallafall... och sen precis innan man stannat helt så låter det också riktigt konstigt liksom som ett dovt ljud sen slutar det liksom jisses vad svårt det är att förklara men ...
Senast redigerad av 1 fragzcore, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Hjullager? Drivknut? Nypt och havererat bromsok? Det låter inte som det vore jättebra att köra omkring, så gör som föreslagits ovan (inkl att kolla drivaxlarna), eller bärga till en verkstad för felsökning. En del fel blir rätt jobbiga om man låter det går för länge.
rid54 skrev:Hjullager? Drivknut? Nypt och havererat bromsok? Det låter inte som det vore jättebra att köra omkring, så gör som föreslagits ovan (inkl att kolla drivaxlarna), eller bärga till en verkstad för felsökning. En del fel blir rätt jobbiga om man låter det går för länge.
Jo det såklart men det var inga problem igår alls utan det kom efter jag bytt fälgar men obalanserade hjul och så har jag haft innan på min gamla bil så det vet jag hur det känns detta är något annat. Det är konstigt också att innan dom 2 milen jag körde idag gick allting som det skulle tyst och fint... Har varken tid eller ork eller för den delen råd att laga något just nu så...
av rid54
Vissa problem bara kommer, oväntat och utan förvarning. På din beskrivning (dunkar, gnisslar, skakar...) låter det inte som det är som det ska och jag skulle definitivt undersöka noga allt med framhjulen i första hand, innan jag använde bilen mera. Om jag inte visste riktigt vad jag ska titta efter, skulle jag nog anlita nån som vet mer. Problemet är ju att det kan eskalera kvickt och skapa en farlig eller jobbig situation om man blir stående.

Kolla för all del att hjulen är ordenligt fastdragna!
rid54 skrev:Kolla för all del att hjulen är ordenligt fastdragna!
Bra tips där.
Det har faktiskt hänt mig en gång(inte på min bil). Började skaka något fruktansvärt, och när jag kom hem såg jag att ena bakhjulet stod snett. Kunde skruva 3 av 5 bultar för hand :roll:
Fruktansvärt olustigt och inget jag skulle vilja åka på på en landsväg eller motorväg. I mitt fall hände det ungefär 500m hemmifrån där man kör lugnt(ok, vettiga förare kör lugnt.....). Dom hjulen var bytta/dragna hos en däckverkstad veckan innan eller så, och bilen hade kanske rullat 5mil max sedan bytet.
Det var en grannes bil, så nu för tiden brukar jag knata över och efterdra hennes bultar så det inte händer igen.
Lucif3r skrev:
rid54 skrev:Kolla för all del att hjulen är ordenligt fastdragna!
Bra tips där.
Det har faktiskt hänt mig en gång(inte på min bil). Började skaka något fruktansvärt, och när jag kom hem såg jag att ena bakhjulet stod snett. Kunde skruva 3 av 5 bultar för hand :roll:
Fruktansvärt olustigt och inget jag skulle vilja åka på på en landsväg eller motorväg. I mitt fall hände det ungefär 500m hemmifrån där man kör lugnt(ok, vettiga förare kör lugnt.....). Dom hjulen var bytta/dragna hos en däckverkstad veckan innan eller så, och bilen hade kanske rullat 5mil max sedan bytet.
Det var en grannes bil, så nu för tiden brukar jag knata över och efterdra hennes bultar så det inte händer igen.
Ah ja det får jag göra direkt kan ju vara så att jag missat något ... Men ingen av hjulen såg värst snea ut men värt ett försök skriver här igen hur det går! :)
Jodå nog var det vänster fram som satt löst... jisses kunde ju gått helt åt skogen där! Men ja får hoppas att det nu löst sig så att inget annat gått sönder i och med den lösa fälgen.. Hoppas hoppas. Men ja ni ska ha så jätte mycket tack för hjälpen med alla ideer !!! Det uppskattas grymt! Bugar och bockar! Blev det fredag för mig med äntligen 8)
av rid54
Tack för att du berättade hur det gick! Vid tillfälle kan det vara en bra idé att kolla hur hålen/muttersätena i fälgen mår, de kan bli lite skadade om man kör med dåligt åtskruvad fälg.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]