Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan bli "konstiga" och tillfälliga stopp, men att det rycker hela tiden...Njae det borde vara mer typ av/på, men det vet jag faktiskt inte. Kanske om strömmen genom den blir "störd" så förstärkningen i modulen "rubbas" så det blir svagare gnista. Men då är vi tillbaka till dålig kontakt igen. Själva Hallgivaren ska ju sitta fast ordentligt (nitat) och kablarna i fördelaren ska vara oskadade. Man kan mäta den med multimeter, "snott" från annan plats på detta forum,
Av sidhabo sön 22 mar 2009, 19:45

Mäta hallgivare:

Peta tillbaka gummidamasken bakom kontakten (mot kabeln).
Koppla ur tändkabeln från tändspolen.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge).
Mät spänningen (volt) mellan stiftet i mitten och jord.
Vrid runt motorn med handkraft (plocka ur tändstiften så går det lättare)
samtidigt som du håller koll på voltmätaren.
Den skall pendla mellan (låg) ca 0 till 0,7 volt & (hög) ca 1,8 till 5 volt.

Kontakten måste sitta i hallgivaren då du mäter.

Detta är mer ett sätt att kolla om den fungerar eller inte, men ligger hög och låg siffrorna "nära" varandra kan man misstänka något.

Mvh
Lennart
av predatorjegern
Har nu felsökt rejält under kvällen och eftermiddagen! Bränsle fram till motor flödar bra, returen tillbaka till tanken ä kanon, vevhusventilation är inte tät, flamfällan plockades bort i somras, lambdan pendlar mellan 0,12-0,84 ca vet dock ej vad det betyder??? Komptestat alla cylindrar och dom ligger på 13bar st, provat nytt bränslepumpsrelä, provat nytt spridarrelä, sprayat med startgas runt varenda slang och anslutning på insprutningen etc.. förpumpen i tanken fungerar, prövat ny tändmodul..
Finner inget fel! Huvudpumpen surrar och tjuter som sagt rejält och bilen går väldigt dåligt kall och dåligt varm. Sotiga stift men inte extremt! Kollat vad den dragit i bränsle sen den började gå konstigt och det är 1,02 l/mil blandad körning!!

Snälla hjälp mig för börjar köra fast rejält nu!!!
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har inte kollat att kamremmen är rätt? Om det är länge sedan den byttes och aldrig efterspänd, kan den "hoppa över" en kugg på remskivan. Om du skruvar loss övre delen av plastkåpan över remmen i framkant på motorn, vrider runt motorn tills du ser en "prick" i ytterkant på remskivan stå nästan rakt upp. Det finns ett märke på kåpan bakom remhjulet som ska stå mot "pricken" i remhjulet, den kan hoppa en kugg och ändå vara "hydsad" att köra. Sedan kollar du på remskivan på vevaxen. Där ska du se till att märket på kåpan och märkena på remskivan ska vara i linje (om du klickar på bilden blir markeringen rak)
Mäkning Vevaxel .gif
Remskiva Vevaxel B230F
Mäkning Vevaxel .gif (163.62 KiB) Visad 2412 gånger

Sedan kollar du på remskivan på kamaxeln, då ska det stå så här,
Mäkning Kamdrev.gif
Remskiva Kamaxel B230F
Mäkning Kamdrev.gif (179.37 KiB) Visad 2389 gånger
Mvh
Lennart
av predatorjegern
Byttes för ett år sen och efterspänd är den. Tycker dock att den borde gå lika hela tiden om remen kuggat över? Nu går den ju jätteilla som kall och bättre men inte bra varm.. men absolut värt att kolla för att utesluta även detta..
av predatorjegern
Kamremmen är kontrollerad och den står som den ska. Bytte bränslepumpen och bränslefiltret ikväll. Går lika kasst och även den här pumpen surrar högt! Måste vara att den går så mycke den orkar för att bilen av någon anledning vill ha så mycket bränsle!
av predatorjegern
Kontrollerat kamremmen och den står rätt. Bytte även bränslepumpen och bränslefiltret ikväll men även den nya pumpen surrar högt! Måste vara att den går på max av någon anledning för att bilen vill ha/kör in så möe bränsle?!
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du verkligen kollat att tankpumpen funkar ordentligt?

Mvh
Lennat
av predatorjegern
Bara lyssnat i tanklocket så jag hör att den går... kan det vara den som gör så att bilen får för mycket bränsle? Har beställt nya stift och en ny tempgivare till motorstyrning som jag ska prova och byta på lördag.
Användarvisningsbild
av lennarte
predatorjegern skrev:Bara lyssnat i tanklocket så jag hör att den går... kan det vara den som gör så att bilen får för mycket bränsle? Har beställt nya stift och en ny tempgivare till motorstyrning som jag ska prova och byta på lördag.
Det kan inte vara tankpumpens fel att den får för mycket bensin, men däremot att huvudpumpen får för lite och därför låter högt. Huvudpumpen klara av att suga fram bränsle när tanken är full, eller nästan full. Ju mindre där är kvar i tanken desto mer hjälp av tankpumpen behöver den.
predatorjegern skrev:Måste vara att den går så mycke den orkar för att bilen av någon anledning vill ha så mycket bränsle!
Huvudpumpen pumpar fullt hela tiden alltid, från det du startar motorn tills du stänger av motorn. BTR-en är till för att hålla konstant tryck på 3 bar på tomgång med vakuumslangen borttagen. Resten av bensinen cirkulerar bara runt systemet och tillbaka till tanken.
predatorjegern skrev:beställt nya stift och en ny tempgivare till motorstyrning
Kom på en sak, På modeller med Hallgivare sitter det ett lite annorlunda (äldre) system för bränsle som heter LH2,2. Det skiljer på bl.a BTR-en och just temgivaren. Det ska vara 2,5 bar på bränsletrycket och tempgivaren ska vara grön (svart på senare LH2,4). Kan vara någon (tidigare) ägare som bytt?? så du kanske har en 3 bars regulator och/eller svart tempgivare. Inte ovanligt när man "självplockar" på skroten. Bränsletrycket är inte så enkelt att kolla själv, men färgen på tempgivaren kan du kolla.

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]