Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Men man måste sätta gränserna nånnstanns.. Svårt med hastighetsgräns per ekipage..
Precis. Men lika självklart som att gränser måste finnas är det att gränserna måste vara logiskt uppbyggda och främja säkerheten. Det är dåligt med det i dagens trafiklagstiftning som mer och mer liknar ett lapptäcke. Det gäller tyvärr inte bara släpvagnsregler. Att försvara dåliga regler med argumentet att "man måste sätta gränserna nånnstanns" duger inte för mig. Dåliga regler ska omarbetas, inte automatiskt accepteras.

I Tyskland kan man under vissa omständigheter köra i 100 km/h med t.ex. husvagn. Detta beroende på ekipagets beskaffenhet och efter ansökan.
http://dekra-bilbesiktning.se/wordpress ... -03-04.pdf
apersson850 skrev:Det kostade ungefär 2600 kronor att byta olja i min växellåda.
Jag fick prisuppgift på 3600:- för ett oljebyte av min lokal volvo verkstad.

Tyvärr så hade dom inte tid nu på måndag när jag ändå ska in med bilen för lite ny programvara.

Får väl ringa runt lite, o höra om man kan pressa priset lite.
jag har vid två tillfällen sett bilar med släp som kör fortare än 80 och allt har sett bra ut till att börja självsvänga och hamna i diket. Första bilen var en V70 med en ganska liten husvagn andra bilen tror jag var en V70 den med fast med hästsläp Såg i backspegeln inte helt säker på förloppet.
Men bilen med husvagn såg stabil ut sedan lite självsvängningar och ned i diket allt gick väldigt snabbt.
Tyvärr är det ofta när man rätt rejält överstiger högsta tillåtna kultryck som vagnarna går riktigt stabilt efter bilen. Man ska ha en bil som har kraftigt konstruerad bakvagn, vilket man ofta får om man har ett halvt ton i marginal på högsta tillåtna släpvagnsvikt, och så tynga ner vagnen ordentligt i fronten. Detta kräver förstås nivåreglering.

Fråga mig inte hur jag vet, men sen kan det gå hur stabilt som helst att dra husvagn i 150 km/h. Men så är det som sagt inte tänkt att det ska gå till.
Lastar man så man lyckas få negativt kultryck kan ekipaget vara helt okörbart redan i 50 km/h.
apersson850 skrev:Tyvärr är det ofta när man rätt rejält överstiger högsta tillåtna kultryck som vagnarna går riktigt stabilt efter bilen. Man ska ha en bil som har kraftigt konstruerad bakvagn, vilket man ofta får om man har ett halvt ton i marginal på högsta tillåtna släpvagnsvikt, och så tynga ner vagnen ordentligt i fronten. Detta kräver förstås nivåreglering.

Fråga mig inte hur jag vet, men sen kan det gå hur stabilt som helst att dra husvagn i 150 km/h. Men så är det som sagt inte tänkt att det ska gå till.
Lastar man så man lyckas få negativt kultryck kan ekipaget vara helt okörbart redan i 50 km/h.
Det är inget problem att ha +100 kg kultryck på xc60 och xc70 utan nivåreglering. Så är både husvagn och vanlig släp hur stabilt som helst i 130 kmh.

Förutsätter rätt däcktryck på släpet.
Hakade precis på en olastad biltrailer med 2.7t totalvikt bakom min XC60. Man kan säkert hålla 200km/h med den utan problem känns det som, maken till stabil vagn får man leta efter, fast det kan bli lite kinkigt vid en undanmanöver :)
De som kör över hundra med tunga släp förstår jag inte att dom vågar.
Däcken är liksom inte dimensionerade för att gå längre sträckor i hög fart med tanke på belastningen dom har om man kör 2 axlat. Med en belastning på 750-800 kg (C-däck) på varje hjul och däcken dessutom är några år på nacken så skulle jag inte våga dra på upp mot 110-130 med ökad risk för däck haveri pga värmen som alstras i däcken samt större påfrestning pga farten. har råkat ut för detta en gång och då låg jag inte över 90 men det blev j-ligt spännade där ett tag kan jag lova :shock: Det exploderade bokstavligen och hela sidan på däcket öppnade sig trots att det inte var mer än 4 år gammalt och såg bra ut för övrigt.

Nu blev jag också OffTopic... förlåt.. :wink:
Jorglund skrev:.... pga värmen som alstras i däcken samt större påfrestning pga farten.
hmm, har du rätt tryck, ... Mina C-däck på boggien ska vara pumpade till 4.2 - 4.5 Bar enligt instruktionsboken. När de är det så är de stenhårda och flexar knappt så de blir inte varma alls även vid hög fart.

Men kör man med lägre tryck så knådas ju däcken och blir svinvarma redan vid låg fart.
Kan hända att jag vid det tillfället hade fel lufttryck, vet inte men kan ju varit en rimlig orsak.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]