Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jmb80
Fixade lite med damens 3 veckor gamla bil, ska bland annat byta ut lampan till automatlådetablån. Passade då på att kika lite på farthållaren som inte fungerar, tänkte börjar kika vid ratten så det inte är kabelskav eller liknande, upptäcker då att någon föregående ägare klippt av tråden till farthållaren (den gul/blåa). Nu undrar jag om någon vet varför denna tråd skulle kunna vara avklippt, tänkte att innan jag skarvar ihop den så ställer ja frågan här!
Bilen ifråga är en v70 -00.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.64 MiB) Visad 434 gånger
av ThunderAce
Ja du, ingen normal operation man gör ifall det skulle vara nåt fel på den.
Skulle nog skarva den och se om jag får några meddelanden.
Den före tyckte väl att det var enklare att klippa än att laga
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Säker på att den är avklippt så att den inte bara har blivit avskavd? Har några kablar som har lite skavmärken på samma ställe på min bil det var därför jag undra. Men det är som sagt bara att skarva och se ifall det fungerar.
av Jmb80
Ser väldigt klippt ut då snittet är så rakt, men får testa och skarva ihop den under morgondagen så får vi se om det lirar! Har dock ingen felkodsläsare så jag kan se om jag får felkoder, någon som har tips på någon billig man kan köpa från ebay eller ali?
av ThunderAce
Bästa som finns är ju VIDA, de flesta andra felkodläsare får man en allmän kod som man ändå måste
översätta till en Volvo kod för att få en mera specifik förklaring, men du kanske har nån i närheten
som kan felsöka åt dig för kaffepengar.
av Kena
Har råkat ut för samma problem som du. Jag köpte en ny spak, kostade typ 600 kr innan Volvo blev premium. Slaktade dock den gamla och så att man hade kunnat byta trådarna istället, skarva ihop blir nog en kortvarig lösning. Baksidan på spaken går att sprätta loss så ser du hur man gör.
av Jmb80
Okej, då ska jag kika på det, tack för tipset! :D
Har iaf bytt lampa i växellådetablån nu och det gick ju smärtfritt, men vilka priser volvo tar för en sketen lampa med sockel!
av ThunderAce
Jmb80 skrev:Okej, då ska jag kika på det, tack för tipset! :D
Har iaf bytt lampa i växellådetablån nu och det gick ju smärtfritt, men vilka priser volvo tar för en sketen lampa med sockel!
Kolla bildelsbasen, finns ett antal där

nr 4 är med farthållare
Bilagor
spak.jpg
spak.jpg (156.67 KiB) Visad 422 gånger

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.