Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Kortfattat: Ekonomivarianten innebär byte av rem, eventuellt spännrulle, spännare och löprulle. Se bara till att få dit nya remmen precis som den gamla. Kamdreven sitter fast på kamaxlarna om man inte skruvar bort dom. Vet inte vad Lucifer har rökt idag...
Ska man göra det ordentligt så tyckte jag att det drygaste var att ta bort plåtfästet till övre motorfästet, det är nämligen i vägen för tolken. Byte med tolkar känns överlägset bäst efteråt, kanske har en eller två hästar hittat tillbaka också då.
av justmakemyday
Ringde även Mekonomen-verkstan och frågade, inte heller dem använder tydligen tolk vid kamremsbyte, så det fick fälla avgörandet i tolkfrågan känner jag. Men visst, tvivlar inte på att det mest korrekta sättet är att använda tolk. Så kanske bli ratt prova det nästa gång.

Tack så mycket för alla svar hörrni, uppskattar det! :)
Senast redigerad av 1 justmakemyday, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
taxi skrev:Kamdreven sitter fast på kamaxlarna om man inte skruvar bort dom. Vet inte vad Lucifer har rökt idag...
Lucif3r skrev:Korrekt procedur är att låsa axlarna, lossa lite på kamdreven, på med nya remmen, släppa på spännaren och låta dreven röra på sig när remmen spänns, dra åt dreven, bort med tolkarna, dra runt motorn några varv, dit med tolkarna igen för att kontrollera att dom står rätt.
Du har rätt i att dreven sitter fast på axlarna om man inte lossar på dom, vilket är precis det man inte vill att dom ska göra, eftersom då rör även AXLARNA på sig när remmen spänns, och då får du felinställd motor.
Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]