Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev: Det kan absolut vara mycket olämpligt, men det hänger ganska mycket på vad man drar och vad man drar det med, vilket lagen inte tar hänsyn till. Men det är inte strängeligen förbjudet (som det sades längre upp i tråden) ur lagstiftarens perspektiv, det är ju en bot man får, alltså ett mindre brott. Som att pinka bakom en buske eller ta en kall öl på en parkbänk en solig dag...

Intressant att du Martin verkar anse att då det "bara" är ett bötesbrott, så är det inget man behöver ta så allvarligt på.
Du missar helt faran med att ditt ekipage kan och kommer att vara farligt för mig och andra när du måste göra en undanmanöver eller måste bromsa tvärt.

Jag hoppas att du skojar och inte är så dum.

//Mikael
Jag motsäger bara att det skulle vara strängeligen förbjudet, det är det inte enligt lagstiftaren då Polis kan utfärda bot för brottet. Alltså i paritet med att dricka en kall på en parkbänk en solig dag, jag gillar den jämförelsen :)

Det är inte min åsikt, det är lagstiftarens.

Men visst, jag tycker nog att det är ganska harmlöst att cruisa fram i 100km/h på en motorväg med en bra boggietrailer bakom en rejäl dragbil. Iallafall bättre än att köra 80km/h på en landsväg med ett obromsat 750kg släp bakom en undermotoriserad (och "underbromsifiserad") småbil. Det ena är lagligt, det andra är det inte. Frågan är om det är jag som är dum eller den trubbiga lagen?
MartinS skrev:Frågan är om det är jag som är dum eller den trubbiga lagen?
Det är lagen som är både trubbig och dum. Som så många andra lagar som rör trafiken.

Ett exempel är ju t.ex. att en förare som anses otillräckligt utbildad (endast B-kort) kan dra en relativt tung husvagn efter t.ex. en 945 MY98 men samma förare kan behöva tilläggsutbildning (minst B96) för att få dra samma husvagn efter en nyare XC/V70II D5. För en förare med "otillräcklig" utbildning bör V70II D5 ge förutsättningar för en säkrare färd med husvagnen än med 945:an. Men lagen säger tvärtom. Självklart att lagstiftaren vet bäst, eller hur? Förvånande många av dem har inte ens körkort själva. (T.ex. saknar infrastrukturministern Anna Johansson körkort).

Inget ont om 945:an, det är en bra dragare det också. Men relativt sett menar jag. Och det finns andra bilar som är betydligt sämre än 945:an som man får dra en tyngre husvagn med på vanligt B-kort än med XC/V70II, eller varför inte nya XC90? En förare med B-kort får dra en tyngre husvagn med en Ford Focus än med nya XC90 under vissa omständigheter. Är det rimligt? Bedöm själva. Vad gäller Focus är det ingen optimal dragare. Nya XC90 är säkert en bättre dragare än Ford Focus. Dock inte kört nya XC90 men jag tillåter mig göra en kvalificerad gissning. :wink:

Fabrikat: FORD DA3 FOCUS
Fordonsår: 2009
Skattevikt, kg: 1340
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1340
Totalvikt, kg: 1895
Ursprunglig totalvikt, kg: 1895
Max släpvagnsvikt, kg:1200
Max släpvikt kg, obromsad: 670
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1605
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2355
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3095
Max lastvikt, kg: 555
Motoreffekt, kW: 92,0

Fabrikat: VOLVO L + XC90
Fordonsår: 2015
Skattevikt, kg: 2130
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 2130
Totalvikt, kg: 2750
Ursprunglig totalvikt, kg: 2750
Max släpvikt kärra, kg: 2700
Max släpvagnsvikt, kg: 2700
Max släpvikt kg, obromsad: 750
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 750
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 1500
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5450
Max lastvikt, kg: 620
Motoreffekt, kW: 165,0

Samma inkonsekvens hittar man i många andra lagar som rör trafiken. Detta är bara ett litet exempel. Det skulle gå att skriva en bok i ämnet. Eller varför inte doktorera? :mrgreen:

Min bil 2,5FT är en hyfsad dragare men den har manuell låda. På landsvägen inget problem med manuell låda men jag saknar automat vid rangering av husvagnen. Där är en momentomvandlare fördelaktig.
MartinS skrev:Men visst, jag tycker nog att det är ganska harmlöst att cruisa fram i 100km/h på en motorväg med en bra boggietrailer bakom en rejäl dragbil. Iallafall bättre än att köra 80km/h på en landsväg med ett obromsat 750kg släp bakom en undermotoriserad (och "underbromsifiserad") småbil. Det ena är lagligt, det andra är det inte.
Jag håller med. :-)-)

Eller varför inte följande jämförelse:

1. En Ford Focus 1,8F 2009 med en husvagn på 1200 kg framförs i 80 km/h på motorväg av en förare med B-kort = lagligt :shock:

2. En Ford Focus 1,8F 2009 med en husvagn på 1200 kg framförs i 109 km/h på motorväg av en förare med B-kort = endast böter :shock:

3. En XC90 2015 med en husvagn på 1200 kg framförs i 80 km/h på motorväg av en förare med B-kort = olovlig körning + troligen indraget körkort + fortsatt färd hindras + dagsböter :(

Vilket av ekipagen ovan som framförs säkrast för en "otillräckligt" utbildad förare med endast B-kort framstår som helt klart, åtminstone för mig. ??:-/
Hade det varit enkelt att skriva logiska lagar hade vi inte haft tusentals jurister som grunnat över dem hela tiden.

För att återgå till automatlådan så borde just själva uppvärmningsproblematiken snarare vara mindre om man morrar i 1300 r/min på sexans växel än i 1600 r/min (eller vad det nu blir) på femmans. Detta då under förutsättning att lockup är aktivt. Då roterar ju pump, stator och turbin med samma hastighet i lådan, och dessutom långsammare än när man har lägre växel. Eftersom oljan inte används för att överföra något moment, utan endast "plaskar med" som smörjmedel, bör uppvärmningen vara lägre vid lägre varvtal.
@apersson850: om jag inte minns fel rangerar du ibland husvagn under leriga förhållanden. Jag har samma erfarenhet med manuell låda, ingen höjdare precis. Hur blir uppvärmningen med automatlåda när man utnyttjar momentomvandlaren mycket t.ex. vid rangering av husvagn under dåliga förhållanden; backigt och/eller lerigt?
Oljan blir varm med risk för överhettning vid rangering. Dock är förmodligen oljan så välkyld i en nyare Volvo så det är nog väldigt länge man får hålla på.

Kör man timmar i skogen (hobbyn är offroad) är det viktigt att hålla koll på tempen i växellådan eftersom det inte är så bra om den blir för hög.
joel80 skrev:
MartinS skrev: Njae, vid 111km/h sitter lappen löst, upp till 30km/h är det bara böter. Hur förbjudet det må vara är ju relativt, tillräckligt lindrigt för att en polisman skall få utfärda en bot och alltså inte gå till domstol, en skitsak med andra ord. Ungefär som att man råkar pinka bakom en buske i en park :)
Man har mindre risk att ha ihjäl nån eller sig själv om man pissar i en buske. Ligger nån i 110km/h eller över med en vagn eller tungt släp efter har det flera gånger hänt att jag ringt polisen.. Speciellt om jag tycker det svajjar oroväckande.
Jag har präcist åkt en del på motorvägar i usa och där går lastbilar och pick-up trucks med 10000 kg tunga båtar osv på släp i 75 mph som övrig trafik.

Det är imponerande hur mycket en pick-up truck med en power stroke v8 kan användas för:

Bild
Hur varm oljan egentligen blir när jag kör terrängkörning (nåja) med husvagn vet jag inte. Det finns ingen mätare. Man kan koppla upp sig med Torque app och OBDII interface, men även det som visas där är en beräknad oljetemperatur i växellådan.

Dock är det ju lätt att inse att dagens oljekylning, som sker med värmeväxlare ut till kylvattnet, i ett sådant fall är mycket effektivare än vad det var på den gamla tiden, när automatlådans oljekylare var luftkyld och utan fläkt. Den fungerade ju bara med någon större effekt när bilen gick fortare. En kusin blev stående med sin 265 när han försökte dra husvagn första gången. De var sex i familjen, så vagnen var en Kabe 600-nånting, stort beläte på två axlar.
Sen monterades oljekylare, och då flyttade bilen på sig även med vagn efter, men automatlådan läckte olja när han drog husvagn med den bilen. Inte när han körde med bara bilen, däremot. Så visst blev det varmt. Men på den tiden fanns det bara lockup på fyran, och ingen möjlighet att spärra lådan i den växeln heller.

En F350 med en totalvikt på drygt sex ton, utrustad med 76 mm kula för "gooseneck semitrailer" på upp till 14 ton, är ungefär gränsen för vad man får köra med motsvarande B-kort i de flesta delstater...
MartinS skrev:Jag motsäger bara att det skulle vara strängeligen förbjudet, det är det inte enligt lagstiftaren då Polis kan utfärda bot för brottet. Alltså i paritet med att dricka en kall på en parkbänk en solig dag, jag gillar den jämförelsen :)

Det är inte min åsikt, det är lagstiftarens.

Men visst, jag tycker nog att det är ganska harmlöst att cruisa fram i 100km/h på en motorväg med en bra boggietrailer bakom en rejäl dragbil. Iallafall bättre än att köra 80km/h på en landsväg med ett obromsat 750kg släp bakom en undermotoriserad (och "underbromsifiserad") småbil. Det ena är lagligt, det andra är det inte. Frågan är om det är jag som är dum eller den trubbiga lagen?
Böter för att dricka öl på allmän plats: 500kr
Böter för att köra släp i 110km/h 3600kr.
Lagstiftarna tycker alltså att det är jngeför 7ggr värre att köra släp i den hastighet... Om vi nu ska börja jämföra brott och straff...

Annars kan vi ju jämställa bilstöld med mord också.. Båda ger fängelse.

Och angående att man får köra fort med både långtradare och trailer i USA... Dom har mer än 4ggr så stor risk att dö i trafiken "over there".

Jag håller med om att lagen är trubbig.. Men man måste sätta gränserna nånnstanns.. Svårt med hastighetsgräns per ekipage.. Lite småjobbigt att hålla koll på... Både som förare och polis skulle jag tro.

Jag gnäller inte om nån ligger i 90-100 på motorväg med släp om det inte ser ut att svaja eller på annat sätt vara olämpligt.. Kan själv ibland ligga i runt 90-95 om förhållandena tillåter. Men när det börjar gå över 110km/h tycker jag det börjar bli obehagligt och minsta lilla svaj eller konstig körning och jag är väldigt nära att ringa polisen.
I och med att de flesta inte kan lasta ett släp säkert så är nog 80-gränsen inte så dum som generell gräns..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]