Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped111
Pratade me verkstan nu
.dom får riva ner hela lådan me koppling o allt.
14 tusen kommer de no kosta.
Vilken jävla tur att ja tog extraförsäkringen när ja köpte den.
För jävligt att inte volvo står för en sån sak.
av BjarneJ
Volvo står i princip för ingenting. När det blev fel på styrboxen till husets V50 fick jag betala box och arbete. Tydligen ett vanligt fel på säkerhetsutrustningen, och just säkerheten har väl alltid varit Volvos säljargument. Av de saker som nu är bytt på en 2008 års modell, kan nämnas; framhjulslager, bromsskivor fram två gångar, EGR, Partikelfilter (som egentligen är service) alla spridare, och nu senast högtryckspumpen till commonrailsystemet. Och likt förbannat står bilen på Volvo igen då jag har gett upp. Ingen kontakt med styrenheten. Om jag får bestämma åker bilen ut när vi får tillbaka den. Men å andra sidan har jag nu bytt så mycket delar att den borde gå problemfritt...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Flyttar tråden till allmänt.

Jag vet inte om jag haft tur, men jag är väldigt nöjd med min V50 D5 MY2008. 13000 mil
Har haft den drygt två år nu och det enda jag har behövt byta förutom vanlig service och hjulinställning är länkarmarna fram.
För övrigt tror jag det är precis som crumpets säger. Varje enskild komponent går nog inte sönder oftare men det finns fler saker som kan gå sönder.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Håller med Tomas88, min har gått närmare 16500 mil (~2500 mil i min ägo), och det jag gjort i min ägo är att göra servicearna, och bytt vindruta. Nu kommer ju visserligen den "roliga" servicen till hösten, men på det stora hela är jag ändå väldigt nöjd med den :)
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
Tomas88 skrev:Flyttar tråden till allmänt.

Jag vet inte om jag haft tur, men jag är väldigt nöjd med min V50 D5 MY2008. 13000 mil
Har haft den drygt två år nu och det enda jag har behövt byta förutom vanlig service och hjulinställning är länkarmarna fram.
För övrigt tror jag det är precis som crumpets säger. Varje enskild komponent går nog inte sönder oftare men det finns fler saker som kan gå sönder.
Då måste det ju i vilket fall som helst betyda att nya bilar får besöka verkstaden oftare än äldre/gamla bilar.

Det här är väl ett allmänt känt ämne? I nutidens samhälle är det slit och släng som gäller, bilarna är inget undantag. Förr byggdes bilarna för att hålla(finns dock vissa undantag som inte höll måttet), idag för att gå sönder när garantierna gått ut. Så ser sanningen ut. Jag Förstår helt klart att nybilsägare vill tro att kvalitén är lika bra idag som förr. Men Volvo från förr och idag går ej att jämföra.
av monarped111
nu tog jag ju en extra försäkring.
men om ja inte haft den ,hade ja fått betala 14 tusen kronor.
för en 2011 som inte ens har gått 6 tusen mil.
DE E JU FÖR FAAN INTE KLOKT
ne nästa blir en amason 123 gt eller om den hette sport -64a SKATTEFRI OCH NÄST INTILL PROBLEMFRITT.
eller leasa bil.
köpa en bil nyare än -00a e ju som o spela rysk roulett.
eller alternativt köpa ny bil o byta vart annat år.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är väl egentligen inte mer fel på nyare bilar än äldre. Skillnaden är tillvägagångssätt för att åtgärda felet. Till skillnad mot en amazon kan du inte laga en V50 med lite silvertejp. Till skillnad mot en amazon används dator för att ringa in det felande området, istället för att felsöka hela bilen utan vägledning.

Att säga att en amazon är näst intill problemfri är väldigt fel. Det jag ev. kan hålla med om är att det är lättare att åtgärda felen för den ovane. För den vane är det sak samma, same shit - different method.
Min V70 har f.ö. haft betydligt färre problem än gamla 945an, både elektroniskt och mekaniskt.
av valln
Min s80 har haft betydligt färre fel än min gamla 740 och 740;in var rent skräp i jämförelse. Det ända som var bättre på 740:in var originaldomkraften som gjorde det jättelätt och säkert att byta däck.
av monarped111
tur ja har den extra försäkringen o servat på volvo.
först bärgad för motorlampa ,de va nån givare till partickelfilltret. behövde inte betala nått.
bärgad igen för växellådan.nån själjusteringsskruv på tryckplattan .fick helt ny koppling med urtramningslager. behövde inte betala nått här heller.
nu e de larmet,behövs inte bärgas. dom har felsökt o de e nån detektor i cupen ,fram. sitter en bak me.
men de täcker ingen försäkring så de får ja stå för själv.2500 kr.
väntar o hoppas att hjullagren går hem o fjädrarna fram går av innan de gått 2 år eller 2 tusen mil så får ja de på extraförsäkringen.
sen får ja la sälja bilen,för ja har inte lust o lägga ut 20-25 tusen om året på reparationer.
visserligen täcker ju den vanliga försäkringen vagnskada mycke,men man får ju betala minst 20 %, o sen självrisken på de me.eller e de bara 20 %
av PTV
valln skrev:Min s80 har haft betydligt färre fel än min gamla 740 och 740;in var rent skräp i jämförelse. Det ända som var bättre på 740:in var originaldomkraften som gjorde det jättelätt och säkert att byta däck.
Verkar ju föga troligt när 740 förmodligen var gjuten i ett enda stycke med tanke på att dessa bilar ännu rullar i trafiken.
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]