Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kongratul
Hej!

Köpte för 2 år sedan nya hjul till min XC70.
Ocean storm 20" med Nokian ZG2.
Bilen har varit in på hjulinställning 2 gånger förra året och nu är däcken obrukbara.
Den äter insidan på däcken på alla 4. Är det någon annan som haft liknande problem? Kina kopia på fälgarna men kan de vara orsaken?
Däcken har spruckit redan förra sommaren :/.
Nu har jag iaf beslutat mig för att köpa nya hjul dels för att det är såå jäkla jobbigt att köra med 20" på norrlands vägar.

Nu till frågan!
Får jag plats med hjul 235/55r18 i min bil? Kollade däckberäknaren och de skulle passa.

Tacksam för svar!
Mvh//J
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enkelt, Har du stora fälgar med extremt låg profil så kan inte däckssidorna flexa så som de kan med vanliga däck. Det gör att vanliga däck tål att vinklarna inte är exakt.

Extrema däck gör att hjulvinklarna måste vara superexakta.

Först ställer du in med maskin (det är bara grovinställning), Sen kör du med sprillans nya däck, och så finjusterar du mer eller mindre oavbrutet samtidigt som du kollar däcken hela tiden ända tills däcken slits helt jämt. Då har du hittat rätt lägre.

Du kan tex finjustera vid var 50:e mil till slitaget är absolut jämt.

OBS, se till att alla bussningar o leder är i topptrim så att du verkligen kan finjustera utan att det rör sig.
av krolleg
Som sagt kolla bussningar, jag vet att saab 9-5 och vissa oplar som delar samma bakvagn åt insindan på bakdäcken när bussningarna blev slitna om du körde 225 däck eller bredare, bytte du däremot till 205 däck (samma fälgar) så slets dom helt normalt.
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev:Enkelt, Har du stora fälgar med extremt låg profil så kan inte däckssidorna flexa så som de kan med vanliga däck. Det gör att vanliga däck tål att vinklarna inte är exakt.

Först ställer du in med maskin (det är bara grovinställning), Sen kör du med sprillans nya däck, och så finjusterar du mer eller mindre oavbrutet samtidigt som du kollar däcken hela tiden ända tills däcken slits helt jämt. Då har du hittat rätt lägre.

OBS, se till att alla bussningar o leder är i topptrim så att du verkligen kan finjustera utan att det rör sig.
Så åker man ju inte runt och kollar/justerar på en S60 P* som ju har relativt extrema däck från fabrik. En inställning skall naturligtvis räcka, men det bygger ju på att alla bussningar är okej, och att man ställer in rätt vinklar för de avsedda hjulen. Standard XC70 inställning kanske inte är optimal för hjulen i fråga.

TS, vad har du haft för toe och camber efter justeringarna? och vad menar du med att däcken spricker?
av perhall
Oavsett bil har B20 i grunden rätt.
Däck med låg profil är snyggt (tycker många) och ger bättre väghållning på torrt, bättre styrrespons, ibland kortare bromssträcka på vått.

Men:
- däcken är dyra, många köper då billig kvalitet vilket ger sämre grepp, mer buller och kortare livslängden
- toleransen är mindre
- chassit slits mer
- mer stenskott och hjulsprut
- sämre prestanda
- högre förbrukning
- mer vägbuller

Med nya premiumdäck (GY/Mich/Conti) är det inte så tydligt som med slitna däck.... eller ännu värre, slitna billigdäck..
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:Enkelt, Har du stora fälgar med extremt låg profil så kan inte däckssidorna flexa så som de kan med vanliga däck. Det gör att vanliga däck tål att vinklarna inte är exakt.

Så åker man ju inte runt och kollar/justerar på en S60 P* som ju har relativt extrema däck från fabrik. En inställning skall naturligtvis räcka, men det bygger ju på att alla bussningar är okej, och att man ställer in rätt vinklar för de avsedda hjulen. Standard XC70 inställning kanske inte är optimal för hjulen i fråga.

TS, vad har du haft för toe och camber efter justeringarna? och vad menar du med att däcken spricker?
Hjulvinklar är en kompromiss. Det finns inte en hjulvinkel som är rätt.Det finns flera. Du kan tex välja vinklar som gör bilen maximalt riktningsstabil, eller vinklar som styr in i kurvor snabbast, eller vinklar som sliter minst däck.

Du kan inte bara kika på specen. För i en XC70 spec kan det ju tex stå följande:

Rear Toe In 0.2 degrees +/- 0.2 degrees

Och med vanliga däck så är det alltså innanför specen med 0.0 - 0.4 graders toe in och funkar bra för däcket är mjukt och flexar en hel del.

Har du ett extremt lågprofildäck som är brett och med grymt grepp, måste det på just din bil kanske stå exakt 0.29 graders toe in för att inte slitas ojämnt för att däcket flexar inte alls lika mycket och kan därför inte ta upp ojämnheter.

Har du dessutom fälgar med andra mått, tex annat ET så kanske 0.36 grader sliter minst. Det står inte i någon hjulinställningsspec utan det får du själv prova fram så som jag beskrev.

Det gör också att alla leder och bussningar måste vara i topptrim så man kan justera så exakt utan att det finns glapp.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju det jag menar. I ditt exempel bör man ju då ha den på 0,2, man skall inte nöja sig med att hålla sig inom det godkända området, det är ofta vansinnigt stort.

Fälgens offset skall inte spela någon roll på toe, däremot på camber så spelar ju både bredd och offset in. Om vinterdäcken sliter normalt skulle nog jag sikta in mig på cambervinkeln som möjlig felkälla.

Det märkliga här tycker jag är att alla fyra sliter på insidan...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jo, men ett annat offset gör att kraftcentrum och vridningscentrum inte hamnar på samma ställe som innan. Det kan påverka hur krafterna fördelas i hjulupphängningen under körning vilket kan påverka slitaget.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]