Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jwiss
joel80 skrev:Hahaha... Ops! Förlåt Hilmer!!!

Identifierar sig mot USB? Vadå? Försöker du koppla in den i datorn?
Både och, kopplade ett labbagg till ciggadaptern, LEDen lyser och den drar 50 mA när jag pluggar in kameran, inget annat händer. När jag pluggar in den till datorn så ser inte datorn att en usb-enhet pluggats in.
av Schmoyoho
På vilket sätt exakt är det försvarbart att sakta ner för att bakomvarande inte håller avståndet menar du? Ja, om du har någon framför ska du ha lite extra marginal men det innebär inte att tamponera upp all trafik bakom dig för att lära föraren en läxa.

Säkerhet åsido, varför ens ta sig an att läxa upp aggressiva/omogna trafikanter? Det finns ju i princip inget gott som kan komma ur det. I värsta fall ger sådana hetsiga förare, som i videon, sig på mer vågade manövrar för att ingen minsann ska bestämma över denne. Edit: pendlar på en 90-väg, vanlig landsväg, och i rusningstid där med någon "mer" stressad person än alla andra bakom dig så kan man nätt och jämnt hålla tre sekunders avstånd. Mer än så och folk börjar halvt provocerat pressa sig förbi.
Användarvisningsbild
av joel80
På vilket sätt det är försvarbart? Tja till att börja med för att man fick lära sig att göra så när man tog körkort. Kör någon annan med små marginaler måste du öka dina. Det betyder t.ex att köra saktare så man får kortare bromssträcka och minskad reaktionssträcka.
Att man inte i största möjliga mån ska hindra annan trafik håller jag med om.. Men att bli sur för att den som får en stressputte i rumpan saktar ner är att lägga energin åt fel håll. Situationen uppstår för att nån inte kan den mest basala regeln i trafiken; Håll avstånd!
av semmelman
Fick man lära sig att minska marginalen genom att sakta om nån ligger bakom? Det kommer jag inte ihåg. :D Ska du öka marginalen måste du väl öka och försöka komma undan, fritt fram var det framåt, dessutom ligger man i omkörningsfilen ska man köra om, det är nog mer olagligt att ligga där och blockera och aldrig köra om, polisen hade ju en sån raid för några veckor sen i sthlmsområdet, kör om i omkörningsfilen sen kör du in längst till höger om du inte ska köra om snart. Det där snart är iofs en liten gråzon eller vad man ska säga, men filerna till vänster är egentligen inga filer man bara ska ligga i och blockera, de är alla omkörningsfiler.
Användarvisningsbild
av joel80
Absolut inte olagligt att köra om "i sin takt". Och jag tror inte heller att en ren blockering skulle ses som allvarligare än att inte hålla avstånd. Att någon saktar ner för att den blir "tailgated" är inte olagligt så länge man flyttar sig till höger när det är fritt till höger.
Ja man fick lära sig att sakta ner om någon ligger för nära bakom. Så att man får kortare bromssträcka och har mer tid att upptäcka faror.

Det är sjukt dumt och fult att ligga och pressa nära nån. Jag vet precis känslan man har när nån "segpropp" ligger framför och man nästan vill knuffa den fram och ur vägen.. jag har den också ibland, men försöker stå emot. Händer det nått och man drämmer in i bilen framför och skadar folk skulle det kännas jävligt dumt. :(

Att ligga i mitt eller vänsterfil utan att det ligger fordon till höger gillar jag absolut inte och där brukar det ibland bli en liten blinkning eller två med helljusen, ;) men det var inte riktigt det vi pratade om tror jag.
Håller med dig om att filerna till vänster är omkörningsfiler, och då det inte är tät trafik ska man flytta sig från den filen när det är rent till höger. Man måste däremot kunna få tid att skapa litet säkerhetsavstånd från den man precis kört om.. det är ju inte snällt att pressa in sig bara meter framför något för att en stressnisse ligger bakom. Det kan man utnyttja lite extra också om man är på humör och som ni säger "vill veka polis". ;)
av semmelman
Nu vill jag bara påminna att jag inte försvarar den som ligger och pressar på bakom (såvida han inte verkligen har bra skäl till det) det är verkligen inget bra det heller, men han som lägger sig å blockerar gör fel han med, mm okej jag skrev sist han gjorde mer olagligt men jag tar tillbaka det, kanske överdrivet, vem som har mer fel än den andre vill jag nog inte gradera, anser de båda gjorde sig skyldiga till fel fel fel helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lastbilschaufför idag som inte gillade att jag kom i vänsterfältet på inte ringleden.

Dock hade jag precis kommit runt ett krön där och precis sänkt farten, ville dessutom inte använda en av de första luckorna då det kom en bil på påfarten, jag kan förstå chauffören men det är ett felaktigt beteende. Dessutom ser man först vid oo:35 i videon vad anledningen till att det går sakta är det är första skylten med vägarbete. Mig veterligen kunde det lika gärna vara vad som innan dess.

BTW: Har inbäddningen av youtubevideos ändrats, det ska väl vara [youtube][/youtube] och klistra in texten efter v= ?

[youtube]v=2HAB9d4Fcfc&feature=youtu.be[/youtube]
av jwiss
Det var ju skyltat "blir 1 fil" i början av videon ju.
Sen kan det där vara bra för genomflödet, alla är i en fil innan det blir en fil.
Användarvisningsbild
av SvenB
Just det. Detta har diskuterats mycket på forumet. "Man är kösmitare om man inte ställer sig i kön direkt utan smiter förbi". :D
Användarvisningsbild
av Micce1980
jwiss skrev:Det var ju skyltat "blir 1 fil" i början av videon ju.
Sen kan det där vara bra för genomflödet, alla är i en fil innan det blir en fil.
Då missade jag den både då och nu :oops:
SvenB skrev:Just det. Detta har diskuterats mycket på forumet. "Man är kösmitare om man inte ställer sig i kön direkt utan smiter förbi". :D
Ja det kan man absolut säga, men anser dock det vara helt ok och lagligt, men inte om man bara kör om alla för att sedan trycka in sig :-(O) . Nu var det iaf inte min mening.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 66
Konstigt lampfel volvo 940

Får kolla det vid tillfälle. Ska ä[…]

Nej det låter inte särskilt troligt. Ex[…]

https://partsouq.com/ Leta fram artikelnummer. F[…]

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]