Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag inte för vana att köra med släp i 110 km/h, eftersom det är tämligen förbjudet, så hur den bär sig åt då vet jag inte så noga.
Men fyrhjulsdrivna XC70 är som sagt lite lägre växlade än framhjulsdrivna, så det gör dem till bättre dragbilar. Fast sämre utan släp.
apersson850 skrev:Nu har jag inte för vana att köra med släp i 110 km/h, eftersom det är tämligen förbjudet, så hur den bär sig åt då vet jag inte så noga.
Men fyrhjulsdrivna XC70 är som sagt lite lägre växlade än framhjulsdrivna, så det gör dem till bättre dragbilar. Fast sämre utan släp.
Inte bara tämligen utan strängeligen förbjudet ;) Antagligen tappar man väl lappen också då det är 30 km/h över gränsen.

Men vad varvar din bil utan släp i 110 km/h då, på ett ungefär? Kunde du tvinga i växeln manuellt när bilen med släp ville köra på 5:an? I 80 km/h med en stark diesel borde ju inte vrid vara ett problem känns det som...
Jag minns inte på rak arm, men det är något över 2000 r/min vid 110 km/h, har jag för mig.
Det hade nog gått att lägga i sexan manuellt när bilen ville gå på femman, men med tanke på att den i jämn fart ville ha 1,9 l/mil tyckte jag det kändes som att det gick såpass tungt att femman var rätt rimlig...
Har en D4 VEA automat. Har dock bra blivit 250 mil med husvagn hittills.

Lägger i driven med 85 km/h på mätaren (81 km/h enligt GPS), då lägger lådan i 7e växeln med ett behagligt varval om ca 1600 sen sköter sig resten själv. Kommer en lång tung backe så lägger jag i 6e växeln manuellt för det mesta, känns som att det är bäst för motor och låda.

Drar en 1600kg (minst) fullbredd 2,5m 613 vagn.
apersson850 skrev:Det är sällan min låda släpper lockup på landsväg. I regel gör den en nedväxling istället. I motorvägsfart händer det ju aldrig.
I låg fart i samhällen och liknande släpper den lockup delvis, däremot. Väljer jag växel manuellt istället, något som ger mer lockup, förstår jag varför.

Att det är bra att byta olja är knappast något som de lärde tvistar om (då är de inte lärda). Det de möjligen tvistar om är väl om det är värt kostnaden. Det tyckte jag i alla fall, när jag bytte oljan.

Är det så branta nedförsbackar att bilen ökar mer än jag vill brukar jag som första steg lägga i sportläget. Det innebär ofta ett steg lägre växel.
Bilen ska in på måndag för att få programvaran för 13-polig släpvagnskontakt.
Får prata med dom angående oljan i lådan. Likaså kostnad för byte.

SPORTLÄGE!?
Nä, sådana nymodigheter är inte min utrustad med.
Så det får bli manuellt och växla ner.

Sportläge.... Jo mycket ska man höra innan öronen ramlar av.
Snart går vi väl på månen också.
Kollade när jag körde hem. När hastighetsmätaren pekar på 110 km/h visar varvräknaren 2050 r/min. I mer husvagnsnormala hastigheter ligger varvtalet på 1600 r/min och en bit däröver.

Nä, sportläge fanns bara till D5 och T6 år 2012.

Det kostade ungefär 2600 kronor att byta olja i min växellåda.
Hade en xc70 My12 D5 AWD automat och vi drog en hel del hästsläp och vi fick varningen en gång i en lång backe att växellådan blev överhettad då skiftade vi bara till manuell växel och varningen försvann direkt. Sedan dess kör vi alltid i manuellt läge när vi drar tunga släp.
Min förra bil var en V70 D3 Automat 2011 med 2L 163Hk och jag gjorde en långresa med den till Trondheim från Tjörn med en 1600Kg Polar 560.
Jag upplevde inga konstigheter med den borstett från att jag tyckte att den aldrig växlade särskilt mjukt varken med husvagnen eller utan. Ganska hårda växlingar. de körde in ny mjukvara i den och nollade adaptionen på den vid 6000 mil men den blev bättre i några veckor bara.
Bytte sedan till min XC70 D5 och den är rena himmelriket att köra med husvagnen i jmf med min V70. Mjuk i växlingarna och orkar ligga med lockup på 6 vxl även när det är hyfsade motlut. Bränsleförbrukningen med vagnen kopplad sjönk från snitt 1,2 L (V70 D3) till 1,0 L/mil (XC70 D5) på långturer med vagnen efter. men utan husvagnen så var V70 snålare.
Skall tilläggas att jag kör mellan 80-90Km/h med vagnen efter men för det mesta försöker jag ligga på 80-85.
Min XC70 har bara gått ca 4600mil nu men än så länge fungerar lådan perfekt. Varvtalet i 110 tror jag ligger som apersson850 skrev omkring 2050rpm. Sportläget/manuellt läge används endast i väldigt branta utförsbackar men i uppförsbackar har jag aldrig behövt ändra från automat läget. På D3 så växlade jag däremot manuellt oftare i backar då jag tyckte att den växlade upp/ner i onödan. försökte liksom lägga i en högre växel fast den inte borde, och när den då inte orkade på valda växel så växlade den ner igen...
Schmoyoho skrev:
apersson850 skrev:Nu har jag inte för vana att köra med släp i 110 km/h, eftersom det är tämligen förbjudet, så hur den bär sig åt då vet jag inte så noga.
Njae, vid 111km/h sitter lappen löst, upp till 30km/h är det bara böter. Hur förbjudet det må vara är ju relativt, tillräckligt lindrigt för att en polisman skall få utfärda en bot och alltså inte gå till domstol, en skitsak med andra ord. Ungefär som att man råkar pinka bakom en buske i en park :)
En ting å tenke på, selv om man har sterk nok motor til å ligge på 6 gir i motbakke på rundt 1500 o/min, så er det ikke bra for automatlådan. Dette på grunn av at oljekjøleren blir mindre effektiv på lave turtall, grunnet mindre sirkulasjon av kjølevann. Så gir gjerne ned til 5. gir og la motoren jobbe litt lettere. Med dette sikrer man bedre kjøling av oljen på automatlådan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Telefoner, om du tar topp och mellanmodellerna nu […]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏