Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

js1 skrev: Är det någon som lyft i de bakre punkterna 2 enligt bilden ovan? Dom är ju rätt skymda/djupa av tröskeln på utsidan och plastskölden på innanför. Här bör man väl ha en rätt tjock kloss emellan som når ner en bit annars går ju lyftarmen på garagedomkraften i tröskeln?
När jag lyfter bak så sätter jag min domkraft under länkarmen alldeles under fjädern. Det är ju den som håller upp hela bilen bak så här är de bara att lyfta. Har en gummikudde mellan domkraft å länkarm bara. Ett extra plus är att den då lyfter hjulet så det räcker att pumpa 2-3 gånger så är hjulet i luften eftersom den inte behöver fjädra ut.
Ja, så gjorde jag på 850:an också men ibland vill man ställa bilen på pallbock och då ska man väl kunna ställa den på avsatsen innanför domkraftsfästet på tröskeln. Där finns en liten avsats med en gummiplugg och ett ovalt hål. Benämns oftast med "2" i bilden som cirkulerar här i forumet. Det ser ut som det är tjockt gods i den avsatsen och att den är en del av en balk.
Har för mig att det sitter en plastkåpa i den regionen ¤(2 alltså) som skymmer fästet
Magnus-B skrev:Jag bytade klossar bak idag och det gick bra att backa motorn med hjälp av 12 volt från nätaggregatet.

Bara att gratulera till några sköna sparade slantar att lägga på annat roligare...
Har aldrig varit lättare att byta bak .
Jäkla strul innan att justera in handbromsbackarna på tidigare modeller.
Jag använde dock en skruvtving att pressa in kolven med då den hamnar mer centrerat ock inte riskerar att förstöra gummibälgen.
Skruvtvingen rekommenderas inte om det går trögt då denna trycker på plasthöljet till motorn.
Magnus-B skrev:Har aldrig varit lättare att byta bak .
Jäkla strul innan att justera in handbromsbackarna på tidigare modeller.
Jag använde dock en skruvtving att pressa in kolven med då den hamnar mer centrerat ock inte riskerar att förstöra gummibälgen.
Skruvtvingen rekommenderas inte om det går trögt då denna trycker på plasthöljet till motorn.
Man kan inte tvinga in kolven med en skruvtving, då knäcker man elmotorn och spindeln. Spindeln ska skruvas in medsols så kolven åker in.
Jo men man får ju backa motorn först.
Sen trycker du kanske in kolven med fingrarna ? Det tycker jag är jobbigt.
Med polygripen riskerar man att slinta ock förstöra damasken som jag skrev.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Lysande :-) Du får testa buntbandstricket […]

@fjohan82 , Intressant prissättning :) Ska n[…]

Fel efter byte VVT

Visst vrider du vevaxeln åt rätt h&arin[…]

Tackar, får kolla även det!