Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag är ny här på sidan och behöver hjälp då jag inte blir klok på min bil! Den går dåligt när den är kall blöddrar och hackar vid gaspådrag! Svartryker ur avgasröret. Det ger sig när den kommit upp i normal arbetstemp. Samt att bränslepumpen under bilen tjuter konstant i en gäll hög ton.
Har prövat en ny luftmassemätare utan framgång. Sitter nytt luftfilter fördelarlock
Senast redigerad av 3 predatorjegern, redigerad totalt 0 gång.
av predatorjegern
Jag vill ha det till att bränslefiltret börjar bli tätt och därav går den dåligt när den är kall för att den inte får tillräckligt med bränsle vid gaspådrag samt att pumpen tjuter för att den går tungt pga detta. Men tycker inte det stämmer med svartröken? Svartrök är väll för mycket bränsle?
Användarvisningsbild
av lennarte
Att bränslepumpen "tjuter" kan ha att göra med att tankpumpen inte fungerar. Får det för mycket bensin kan BTR-en läcka. Lossa den smala slangen mellan insugningsröret och bränsletrycksregulatorn och sug i den. Smakar det bensin är den kass, man ska kunna hålla vakuumet kvar med tungan. Om den "rycker" mycket vid kallstart kanske den inte går på alla cylindrar när den är kall, då "spottar" den ju ut oförbränt i avgaserna. Har du koll på tändstiften?

Mvh
Lennart
av predatorjegern
Det konstiga är att pumpen började tjuta samtidigt som det här problemet dök upp? Den går på alla cylindrar hela tiden och går bra på tomgång. Dock när man gasar så går den dåligt tills man orkar få upp varvet. Skulle säga runt 2000 varv ungefär går den dåligt men det ger sig när motorn blivit varm.. vad är btr:en och den slangen som du skrev om att man ska prova att suga på? Är inte så jätteinsatt i sånna här problem..
Användarvisningsbild
av lennarte
predatorjegern skrev: vad är btr:en och den slangen som du skrev om att man ska prova att suga på? Är inte så jätteinsatt i sånna här problem..
BTR = Bränsle Trycks Regulator. Det finns 2 bränsleslangar, en som går från huvudpumpen under bilen till railsen på motorn (bränsleslangen i stål som spridarna som sprutar bränsle ner i insugningsröret sitter i) I andra änden på railsen (i framkant på insugningsröret) sitter en liten "cylinder" som det går ut en likadan bränsleslang ur som går tillbaka till tanken. Det är BTR-en, till den går en liten vakuumslang (kan vara en tunn plastslang med gummiböjar) från insugningsröret. Den lossar du vid insugningsröret och suger i. Det ska vara helt tätt, men det sitter ett fjäderbelastat membran i som av ålder kan spricka och läcka mer eller mindre bensin direkt in i insugningsröret. Därför, om det smakar bensin = kass. Den reglerar bränsletrycket jämnfört med undertrycket i insugningsröret så det ska vara minst bränsletryck vid tomgång (högt vakuum) och mest vid fullgas (lågt vakuum). Högre bränsletryck = mer bränsle varje gång spridarna öppnar.

Mvh
Lennart
av predatorjegern
BTR:en är okej och likaså alla stiften.. lite sotade men inte farligt.. funderar på att mäta upp lambdasonden, och byta bränslefilter imorgon. Samt om jag får tag i en så ska ja prova och byta tempgivaren på topplocket till motorstyrning.. sen börjar dom bästa idéerna att ta slut
Användarvisningsbild
av Tek2kale
predatorjegern skrev:BTR:en är okej och likaså alla stiften.. lite sotade men inte farligt.. funderar på att mäta upp lambdasonden, och byta bränslefilter imorgon. Samt om jag får tag i en så ska ja prova och byta tempgivaren på topplocket till motorstyrning.. sen börjar dom bästa idéerna att ta slut
Kommer det bra med bränsle i returen?

Kommer det bra med bränsle från huvudpumpen?

Kolla om filtret i tanken är dåligt också.

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]