Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torgny77
Hejsan! Ska montera dimljus fram på min volvo 855 t5 -94. När jag var ute och rev så hittate jag inga kabla till dimljusen så jag stod där en stund och klia mig i huvudet innan jag gick in och satte mig en sväng vid datorn. Det jag nu förstått är att dimljusen ej har fördragna kablar till på modellerna innan 1995.

Alternativ 1: Är att dra nya egna sladdar till det hela med reläer och det som behövs!

Alternativ 2: Plocka alla kablar ifrån en Annan 855 jag har står en Glt 1997. Den har alla kablar fördragagna till dimljusen. Jag tänkte helt enkelt ta och slita ut hela kabelhärvan till dimljus med alla kontakter och dylikt. Men som jag förstått det så sitter det även 2 relä hållare går dessa hållare att plocka ur reservdelsbilen utan att såga/klippa bort dem. Eller sitter dem helt enkelt ihop med de andra relähållarna?

Jag är relativt ny på det här med bilel. Men jag har monterat och kopplat en hel del stereo utrustning i bilar så man har en hyffsad koll iallafall.

Ni får gärna bolla lite ideer med mig angående hur ni skulle ha gjort ja vadsomhelst är utav intresse! :)

Mvh Torgny
Principen är ju bara plus och minus med en brytare.
Jag är osäker på det där med reläer, har aldrig kollat upp dragningen. Det jag därimot vet är att orginalkablarna är alldeles för underdimensionerade, iaf på x70. Tvivlar starkt på att det är bättre på 850.

Men det jag skulle göra i ditt fall är att ta härvan från den andra bilen, sen koppla in extra relän med grövre kablar från batteriet. Dvs så att orginalhärvan med tillhörande brytare(och ev. relä) bara agerar signal till dom extra reläna.
Ska själv göra samma sak på min x70, men inte fått fingrarna ur ett visst ställe :oops:
Lucif3r skrev:Principen är ju bara plus och minus med en brytare.
Jag är osäker på det där med reläer, har aldrig kollat upp dragningen. Det jag därimot vet är att orginalkablarna är alldeles för underdimensionerade, iaf på x70. Tvivlar starkt på att det är bättre på 850.

Men det jag skulle göra i ditt fall är att ta härvan från den andra bilen, sen koppla in extra relän med grövre kablar från batteriet. Dvs så att orginalhärvan med tillhörande brytare(och ev. relä) bara agerar signal till dom extra reläna.
Ska själv göra samma sak på min x70, men inte fått fingrarna ur ett visst ställe :oops:

Jag är inte säker på det där angående relän men har för mig att 2st behövs när man kopplar in dom på en bil som redan har allt fördraget. Tror det får bli så att jag drar eget men jag vill givetvis ha orginalknappen i bilen att tända dimljusen med. Så på något sätt lär jag behöva orginaldragningen. Får ta alla kontakter och koppla i egna lite grövre kablar i helt enkelt. dock så räcker det att plus och minus är grövre som sagt.

Är sugen på att uppgradera kablarna på strålkastarna med sätta i en grövra plus och minus bara för att se om det gör någon skillnad. För det vart en jävla skillnad på ljuset bara när jag uppgradera orginal matningen ifrån generator till batteri till 50mm2 samt jord till 50mm2. Stort sett allt flimmer och dylikt försvann. Det får la bli ett senare projekt. :) Det där med att få fingrarna ur känner jag igen kan jag säga! :P Sen när man väl tar tag i sakerna som står man där och kliar sig i huvudet och funderar på varför man inte tagit tag i det tidigare då det var såpass enkelt! :P

Aja tacksam för svar!

Mvh Torgny

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Jordfel, sök på det här så f[…]